Jump to content
Annons

Världens äldsta noter?


Erik dP

Recommended Posts

Saxat från SVD.se. Dick Harrison skriver lite om nedtecknade noter från tiden något före Melodifestivalen:

http://blog.svd.se/historia/2012/09/20/varldens-aldsta-noter/

Jag har fått frågan om hur långt tillbaka vi kan studera musik genom upptecknade noter, eller åtminstone tecken som påminner om dylika.

Detta är egentligen inte mitt gebit, och insiktsfulla kommentatorer får mer än gärna bidra till kunskapsspridningen, men mig veterligen stammar världens äldsta någorlunda kompletta musik i notform från Ugarit, en bronsåldersmetropol vid Medelhavet, idag en fascinerande ruinstad i Syrien som även berömmer sig över att vara fyndplatsen för världens äldsta alfabet. I vilket fall som helst har man här, i samband med utgrävningar på 1950-talet, hittat nedskriven musik i kilskrift på lertavlor – en hymn till gudinnan Nikkal – som har daterats till ca 1400 f.Kr.

De ansvariga för denna sakrala musik var hurriter, ett folk som levde lite här och var i Främre Orienten under andra årtusendet f.Kr. De fyra upphovsmännens namn, vilka har angivits på lertavlorna, är samtliga hurritiska. Av allt att döma har det varit meningen att hymnen skulle sjungas till ackompanjemang av ett instrument som närmast påminner om en lyra eller en harpa. Här är ett modernt försök att rekonstruera hur det kan ha låtit:

. Och här är ett annat:
.
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Riktigt spännande!

Någon som vet mer om det här, hur säkra är man t ex på att det skulle kunna ha låtit såhär? Speciellt det som killen spelar i det andra klippet är ju i stora delar melodier som man i princip skulle kunna spela i hårdrock, tänker t ex vissa delar i Manowar-låtarna "Bridge of death" och "Mountains". Eller Rainbow?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte så bra koll på detta fallet men saken med så gammal notering är att man får göra egna tolkningar i efterhand. Därav blir det alltid färgat av samtiden. Dagens noteringssystem var väl färdigutvecklat ungefär på 1800-talet. Kyrkomusik från medeltiden är t.o.m svår att tolka pga att det inte finns tydliga notvärden osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett ganska intressant ämne tycker jag, man undrar ju ibland varför tonerna ligger på de frekvenser de gör. Och det ändras ju dessutom, jag var och såg vad som skulle vara en hyfsat autentisk uppsättning av Mozarts "Requim" i Brännkyrka-kyrkan förra vintern. Orkestern och kören hade tidsenliga kläder, bara stearinljus o s v. Dessutom stämde orkestern efter A vid 430 hz. Eller om det var 435. Det gjorde man tydligen på Mozarts tid.

Man skulle ju ändå kunna tänka sig att örat naturligt skulle vara anpassat för att lätt kunna höra skillnaden på vissa intervall, och att det kanske har haft någon slags praktiskt funktion en gång i tiden, innan vi fick ett mer innehållsrikt talspråk.

Och tänk på hur berörd man kan bli av musik, vissa tonintervall verkar ju ha en väldigt stor inverkan på oss.

Fast samtidigt handlar det väl lite om vilken miljö man växer upp. Vi är ju vana vid att det finns 12 toner på en oktav, medans arabisk musik har fler. Fast jag kommer inte ihåg hur många. För oss som är vana vid 12 toner låter det falskt. Sen finns det väl även en del musiktraditioner i t ex Japan och Afrika där man bara har fem toner per oktav. Men man jobbar (istället?) med mer komplexa rytmer än här i väst.

Även djur blir påverkade av musik. Killen som hade studion där vi spelade in andra VII Gates-skivan hade en katt som var livrädd för ackordet F-moll. Katten kunde ligga och mysa i någon soffa, medans jag satt och plinkade på en gitarr. Så fort man spelade ett F-moll flög den upp och sprang iväg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...