Jump to content
Annons

Letar PA, men vad är det jag ska ha.


Ziggy

Recommended Posts

Vi spelade nyss i en bygdegård, och jag var och lånade ett Yamaha Stagepas500 (sitter 2st 10" i dem). Hade det enbart till att förstärka mitt dragspel, med en SM57 och en beta57. Lät bra så länge jag inte spelade på ljusa stämmor och ljusa toner, då ljudet blev väldigt konstlat och plastigt onaturligt. Inte alls snyggt.

Nån som vågar gissa på nåt som låter bättre, som ligger i samma område som Stagepas500 vad gäller ljud och pengar. Tycker dryga 7500kr låter dyrt för det också föresten. Ska snart spela på nåt möte där det kommer runt 100 pers, behövs större prylar eller klarar tex stagepas500 det?

Om jag vill köra även en basist genom PA't är även en baslåda ett måste då? Och i sånna fall lär det bli bättre att micka upp hans förstärkare än att lajna antar jag?

Många frågor från ett blåbär 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Köp hellre en ensam sån här Yamaha, den har en kraft o ljudkvalite man inte tror är möjlig förrän man hör den

http://www.thomann.de/se/yamaha_dxr_12.htm?sid=d8de37c02fd42b90461e7d1c586250a7

Klicka på "fler vyer" så syns det att den har tre olika ingångar på baksidan, för tex en mick, en line och en cd-spelare. Jag spelar ofta i de mest olika sammanhang, i en större lokal med nykter vuxet folk räcker det lätt med bara en av de här, och basljudet är snudd på som från en sub-bas. Går man ganska långt från högtalaren låter det lika som om man är nära, så brukar inte högtalar funka, både bas o särskilt diskant försvinner redan några meter bort.

Väldigt lätta att hanskas med också, perfekt ergometri i handtagen.

Du kan ju köpa en liten pluttig Beringermixer för några hundra till den, så har du en mångdubbelt bättre anläggning än Stagepassen till lägre pris. Jag känner även till Stagepassen, de har en sån på ett servicehus där jag spelar ibland. En DXR 12 högtalare räcker långt om du har den i mitten på scenen. Basisten blir glad han med... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för det Nilsson. Har googlat upp den ordentligt nu och är nyfiken. Jag ringde min butik och de har en inne jag kan prova fast modellen mindre med 10", men det gör ju inget jag är mest intresserad av att höra ljudkvalitén. Jag vet inte varför stagepasset lät så dåligt och onaturligt i högre frekvenser, men denna kanske låter bättre.

Dum fråga kanske, men hur blir det egentligen att bara ha en enda högtalare (istället för 2 på var sin sida), om man tex spelar både dragspel gitarr och bas igenom den, blir det inte typ dålig spridning av ljudet eller nåt?, Sen, tror du det spelar nån roll om man har den på stativ eller på golvet ,bättre på stativ va?

Kommer i vilket fall behöva köpa en lite större mixer, måste ha ett skapligt reverb och helst en delay också. Plus jag tänker lite på sikt, kanske kommer behöva lite fler kanalre längre fram, så en 8-kanalare får det bli.

Just det, man lajnar väl inte bas och akustisk gitarr i den eller, åtminstone inte gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har vid fler än ett tillfälle spelat med endast en högtalare av de här... Jag har ju två plus två kraftiga 15" subbasar, men i mindre sammanhang räcker det faktiskt med bara en topp.

Jämför jag med mina förra dB Technologies toppar så var det omöjligt att med eq får fram den goa basen man vill ha utan subbar, även om man pucklade på vid 80 hz med equalizern, med de här är det inga problem alls. Det finns en knapp på baksidan där man kan välja normal, det har jag när jag använder dem med subbarna, ett om man vill ha den som golvmonitor (mindre bas o topp) och ett som är utmärkt med en "hängmattesymbol", det är det som ger så fin bas trots att det är en liten högtalare.

En annan bra grej är att den låter riktigt skapligt även åt sidan och bakåt jmf med det burkiga ljud man brukar höra bakom PA-lådor om man inte har nån speciell monitorlåda. Den sproder bra alltså.

Apropå en låda, så känner jag en mkt duktig dragspelare här hemma som fick fel på sin ena JBL Eon-låda, han slängde den på tippen och fortasatte spela bra länge med bara en låda...

Ang mixrar, det finns ju många små fina mixrar idag med inbyggt reverb o andra effekter, till väldigt lågt pris också....

http://www.thomann.de/se/cat.html?gf=smamixer&oa=pra

Bläddra nån sida så dyker det upp lite bättre än de allra billigaste Behringer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart blir det bättre spridning med två högtalare

Jo, men jag får av nån anledning för mig att endast 1 högtalare även i en mycket liten lokal skulle göra att ljudet låter fattigare i sig (vet inte mycket om ljud), alltså även om det volym- och rumsmässigt räcker till långt mer än väl,men det är kanske helt fel.

Jag hittade lite gamla trådar här om DI box / linebox men jag tror inte jag begriper ändå. Kan jag koppla bas o akke direkt till boxen som kopplas till mixerbordet istället för att lajna direkt, för jag vet att gitarr inte låter så värst bra direkt ut till 'vanliga' högtalare. Det skulle ju funka utmärkt när det är dragspelsmusik på schemat, eftersom inga effekter alls behövs på de instrumenten.

Angående att micka upp bas el gitarr till denna lådan kommer väl föresten aldrig komma på tal, även en mindre stärkare skulle väl låta på tok för högt känns det som.

Nilsson, Har lyssnat på en soundcraft mixer i butiken, 8 el 12-kanalig, minns ej, för runt 2500 med en lexicon fx processor i, det reverbet gillade jag. Hur ser det ut när du spelar föresten, är det akustiskt, och kör du med en sån DI box?

En sak till 😛

Om jag köper denna lådan (eller en annan), om jag om några år vill ha en till låda och den inte finns längre, strider det mot naturlagarna att köpa nån annan likvärdig låda och spela med 2 olika?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men jag får av nån anledning för mig att endast 1 högtalare även i en mycket liten lokal skulle göra att ljudet låter fattigare i sig (vet inte mycket om ljud), alltså även om det volym- och rumsmässigt räcker till långt mer än väl,men det är kanske helt fel.

Nja, jag vill påstå att en ensam Yamaha DXR12 låter mkt bättre än tex en stagepass med två små lådor. Det är en av Yamahas nyaste grejer så den kommer nog att tillverkas ganska länge. Det är förstås bäst med två lådor, men de här ger så mycket för pengarna att jag tycker det är lite bortkastat att köpa ett par av nåt annat märke. Köper du en till längre fram kan dina ev barn spela lite disco med dem. Det är verkligen värt att köpa sån här kvalitét, det är billigt för så otroligt bra ljud.

Jag hittade lite gamla trådar här om DI box / linebox men jag tror inte jag begriper ändå. Kan jag koppla bas o akke direkt till boxen som kopplas till mixerbordet istället för att lajna direkt, för jag vet att gitarr inte låter så värst bra direkt ut till 'vanliga' högtalare. Det skulle ju funka utmärkt när det är dragspelsmusik på schemat, eftersom inga effekter alls behövs på de instrumenten.

Angående att micka upp bas el gitarr till denna lådan kommer väl föresten aldrig komma på tal, även en mindre stärkare skulle väl låta på tok för högt känns det som.

Det finns ju pytte bascombos som låter bra bara man kopplar dem vidare till ett PA, de flesta har en line-utgång. Det lilla ljud de ger i sig själva räcker väl som lyssning åt tex en basist som kompar ditt dragspel. Det basljud som sen går ut i lokalen blir ju mustigare. Mickar du upp dragspelet eller har det inbyggda mickar?

Nilsson, Har lyssnat på en soundcraft mixer i butiken, 8 el 12-kanalig, minns ej, för runt 2500 med en lexicon fx processor i, det reverbet gillade jag. Hur ser det ut när du spelar föresten, är det akustiskt, och kör du med en sån DI box?

Jag har en Soundcraftmixer själv med ett löst TC reverb/delay. En sån med inbyggt Lexicon blir du säkert väldigt nöjd med... Behringers grejer kan det vara fel på redan när de är nya.

Jag spelar elgitarr genom stärkare som jag sen mickar ut, sjunger och kör bakgrunder när jag spelar själv. Det låter snudd på lika bra som cd när jag spelar live, mycket beroende på bra högtalare. Det är verkligen fint att ha bra ljud när man spelar live. Lite lätt reverb till dragspelet så får du ett fantastiskt ljud.

DI boxar är jag mindre hemma på...

En sak till 😛

Om jag köper denna lådan (eller en annan), om jag om några år vill ha en till låda och den inte finns längre, strider det mot naturlagarna att köpa nån annan likvärdig låda och spela med 2 olika?

Den säljs nog som sagt i några år framåt. Jag har köpt skydd som Thomann själva syr till dem... Mkt billigare än orginal. Det låter kanske som ett konstigt råd att be nån köpa enbart en högtalare, men gör du det kommer du att förstå, och antagligen spara ihop till en till senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir minst sagt sugen på att testa den nu. Som sagt han har bara den mindre 10"-modellen hemma , men de enda jag vill veta är hur ljudet låter, inte volymen. Är det bättre kvalité än stagepasset ska nog även ett ljust musetteljud låta snyggt i den förhoppningsvis, och inte plastigt och tråkigt.

Mitt spel har inte inbyggda mickar. Jag köpte svanhalsar (tror de kallas myggor också) av hög kvalité i vintras, men är inte ännu van vid att stå upp och spela, så jag har köpte en beta57:a, och lånade en SM57 också (till bassidan) sist jag spelade. Vet inte än vilken mer mick jag ska köpa därför jag bara köpt en, än så länge. Fick ett tips på JJlabs mick av en dragspelare som tyvär inte går att köpa i dagsläget. Du har väl inget tips på mick också?

Jag åker in till butiken på fredag el lördag, tar med mig dragspelet och testar i butiken. Låter det riktigt bra tillsammans med soundcraftmixern köper jag antagligen direkt. Fast får vänta några dar på 12" eftersom han inte har den hemma.

mm får lite puls nu Nilsson, spännande. Tack för dina råd, jag är tacksam för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du inte använda svanhalsmickarna när du sitter??? Om det går är väl det det bästa, då kan du ju röra dig lite utan att ljudet ändras, det gör det om mickarna står still på golvstativ.

Du skulle kunna testa mixern via ett par bra hörlurar. Låter spelet bra där får du lika bra ljud ut i högtalarna. Jag är sjukt noggrann med mitt gitarrljud och har kanonljud i gitarr o stärkare på scenen. Det som kommer ut ur PA-lådorna låter ännu bättre, jag lägger på lite kompressor o delay i mixern. Jag har spelat i många år, förr har PA-ljudet alltid i bästa fall varit lite sämre än det på scen. Jag kör alltid lyssningen genom mixerns hörlursuttag så jag hör lika exakt som i studion hur jag har ställt nivåerna mm. Och låter det bra i lurarna så vet jag, utan att behöva kolla det, att det låter lika bra ute i lokalen, även en längre bit från högtalarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

På det senaste spelet jag köpte, vilket är mitt huvudspel, finns det inget bra ställe att fästa dem på på diskanten så micken hamnar rätt. Basljudet går ut på sidan och det blir lite bökigt med den också. Har inget emot, än så länge, att köra med mickar på golvstativ. Tror dem låter mycket bättre också.

Ringde till butiken och varnade för att jag kommer dit och underhåller på fredag. Ska testa mixern i lurar, bra ide. Och som du säger, låter det bra i mixern låter det bra ut, dock förstås förutsatt att lådan återger dragspelsljudet naturligt, vilket är det jag oroar mig mest för. Jag undrar nu om det där plastiga ljudet från Stagepaset i högre frekvenser är nåt som inte går att komma ifrån oavsett högtalare. Det var ju bara jag som tyckte det lät illa och onaturligt, men det är nog heller inte lika viktigt för andra som mig själv hur ljudet är heller. Får se på fredag hur DXR låter. Återkommer med feedback om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kikade på DXR15. Knappt en tusing dyrare, men jag kommer få ner priset en del, alternativt plocka med ett case till mixern och kablar. Oavsett vilken jag köper kommer jag rätt säkert, som du var inne på, att skaffa en till lite senare. Men jag tänkte tar jag en 15" istället kommer jag väl bli ännu nöjdare, och chanserna minskar att jag senare känner att jag behöver en sub. Kommer ju inte bara blir dragspel utan även gitarr med backing tracks vid tillfällen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kikade på DXR15. Knappt en tusing dyrare, men jag kommer få ner priset en del, alternativt plocka med ett case till mixern och kablar. Oavsett vilken jag köper kommer jag rätt säkert, som du var inne på, att skaffa en till lite senare. Men jag tänkte tar jag en 15" istället kommer jag väl bli ännu nöjdare, och chanserna minskar att jag senare känner att jag behöver en sub. Kommer ju inte bara blir dragspel utan även gitarr med backing tracks vid tillfällen.

Ja 15-tummaren går ju ännu lägre i frekvens. Volymmässigt ihop med en sub är de nog lika, förstärkarna och diskanthornet är de samma, därför valde jag 12", de är ju lite mindre att hantera.

Ska man bara prata på tex ett torgmöte går det kanon att koppla micken firekt på baksidan utan mixer. Hyr ut o tjäna en hacka... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej Nilsson. jag kom till butiken först idag, den ligger inte i min stad heller.

Han hade bara dxr8 inne så jag testade den tillsammans med Soundcraftmixern. Det var annat mot stagepaset det. Lät han beställa en 15" och mixern, ska hämta det i nästa vecka. Reverb har alltid utan tvekan vart den viktigaste effekten för mig när det gäller gitarr, och troligtvis den enda effekten jag behöver för dragspel. Lexiconreverbet i mixern lät riktigt j**la övertygande bra, fick ståpäls när han rattade in där medans jag lirade.

Jag vart inte 100% nöjd, men det är nog så att det åtgergav dragspelet mycket bra, och den lilla förändringen av ljudet man får via förstärkning kommer sig antagligen av att det inte går att få HELT exakt åtgergivning, för det jag petar i nu är väldigt små detaljer. Akustiskt utan förstärkning torde ju va omöjligt att replikera exakt med förstärkning oavsett vad man använder tänker jag. Kikade även på det skydden du nämde Thoman har, ska beställa det också.

Köpte en bas(-gitarr) plus en liten bascombo helt nyss och precis som du sa finns en line-utgång på den (visste inte ens vad det va) så det blir skitbra.

Tog även en DI/ line-box för ak gitarren.

Det kan ha sina fördelar att bo i en småstad föresten. "gamla" sporthallen här står tom och uthyres för 50 spänn en hel kväll. Ska göra ett test där när jag fått hem grejorna.

Är redan sugen på att köpa en till top och även sub. Har sett några 15" som ligger mellan 2-3000.Tror du jag gör ett avgörande nerköp i ljudbilden om jag nöjer mig med en sån (jämfört med en bättre då), och borde jag föresten ha 2 subbar?

Kanon att du flikade in dina synpunkter här, och även du Pressrec som nämde DI-boxen.

....från en nöjd dragspelare lol.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spara tills du får råd med en till likadan topp, annars blir du nog bara irriterad på att den enklare låter så illa i jämförelse.

Fast du skulle ju kunna köpa nån riktigt billig Behringer som du har som lyssningshögtalare, det funkar de bra till.

Med en skaplig sub klarar man sig långt med bara en. Ska man micka både bas och trummor och få bra livetryck i kaggen osv är nästan ett måste med två. Kör du dragspel med lite komp funkar det bra med en sub på mitten, men är det trummor hamnar subben så nära kaggemicken så det kan bli oljud pga det. Det går att ha en ensam sug på ena kanten också om man siktar lite inåt mitten

Kolla på decibellsiffrorna som Thomann anger för varje högtalare, det är det som är det intressanta, wattalet nästan helt ointressant. En sub som ska matcha DXR15 bör kunna ge drygt 130 db. Många av de billiga ger kanske bara 126 typ, och det är väldigt mycket mindre även om inte siffrorna ser så olika ut.

dB Technologies SUB 15 som jag har verkar vara väldigt pålitliga, jag har kört mina väldigt hårt och aldrig haft några problem.

Edit: Det står "ensam sug" här ovan... Jag skrev sub, men Macen rättar det varje gång till sug... Går det att stänga av det?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Uttryckte mig klumpigt. Nästa top köper jag nog rätt snart eftersom jag vart så nöjd, och ja det blir en likadan - DXR15.

En snabbkoll på subbar som ger 130db lägger prislappen på samma som toppen och över. Men men ,jag ser inte att trummor ska vara med i bilden på ljusår just nu, så sub kan vänta lite.

Men hur funkar det, tar subben automatiskt allt under en viss frekvens, ställer jag in det?

En sak till, köpte en porta nyss, tyvär insåg jag inte då att jag skulle behövt en som spelar in mer än 2 kanaler samtidigt. Går det att koppla in fler mickar i mixern och sen koppla även portan till mixern och spela in därifrån?

Link to comment
Dela på andra sajter

Subbarna brukar ha valbar delningsfrekvens, man skickar ljudet till subban först, sen delar den av från tex 120 hz och neråt till sig själv, över 120 hz skickas vidare till toppen. Med basen borta ur topplådan går det att spela ännu högre med toppen utan att den börjar krokna. Med två DXR15 kan du nog spela i vilken lokal som helst och det räcker till utan subbar...

Portan... Det går att göra som du skrev, men det är ju inte optimalt att bara ha två spårs inspelning.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej Nilsson. Köpte en till DXR15 och fick idag chansen att testa grejerna i en sporthall jag hade för mig själv. Drog på en techno-mp3 och bottade (däråt iaf). Ingen fullstor hall i och för sig, men det var ordentligt tryck även längst bort på andra sidan. Så nu hör jag ingenting. Bra grejer lol.

Mickade upp dragspelet också och rattade runt lite på soundcraftmixern och är riktigt nöjd, så jag bockar för tipset.

Har några till nybörjarfrågor. När är det lämpligt att ställa dem på stativet så dem lutar aningen framåt, om det är en hög scen antar jag? Sen undrar jag hur du spelar upp dina backingtracks, Laptop, eller funkar mp3-spelare/mobiltlf lika bra, eller annat lämpligare? Jag frågar för det är såppas lätt och snabbt gjort att göra egna backings med bas, gura och lite snygga stämmor, och bra ljud blir det opckså. Skulle va förbaskat kul att köra enbands på det viset. Antar jag då måste ha stenkoll på volymer eftersom jag spelar olika låtar med olika ljud som låter olika högt. Nåt att tänka på ang det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör Yamaha stagepass 300 som monitorer när jag är ute och krälar i dansbandsträsket, fantastiska monitorer, tappar hörlursuttaget från mina keyboard samt pa-ljudet blir ett enormt bra ljud och tryck så det räcker och blir över. Lyssning i stero är finemang lesliet på orgeln bli så gött!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...