Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ett av de största problemen för mig nÀr jag spelar in Àr att nÀr jag spelat in, t.ex., tvÄ gitarr spÄr + ett basspÄr + trummor (superior drummer) sÄ brusar/distar det...

Ända lösningen jag kommit pĂ„ Ă€r att dra ner pĂ„ output level. Men sen blir ju Ă€ndĂ„ det slutgiltiga resultatet sĂ„ lĂ„gt i volym, sĂ„ man fĂ„r ju höja en del nĂ€r man lyssnar pĂ„ den slutgiltiga filen. En kompis sa att detta kunde bero pĂ„ att det peakar, men han kunde ge en lösning dĂ„ han anvĂ€nder Cubase.

Hur löser jag detta?? Hoppas ni förstÄr vad jag försöker sÀga.

Annons
BurninSven (oregistrerad)
Postat

Du mÄste stÀlla in volymen pÄ hela kedjan frÄn instrumenten genom vad du nu anvÀnder som tex riktiga förstÀrkare eller mjukvaru plugins in i Logic.

Eventuellt kanske du mÄste lÀgga en limiter pÄ kanalerna ocksÄ. Sen ju mera spÄr du lÀgger sÄ kan det Àven dista pÄ master kanalen sÄ du Äker pÄ att mecka med nivÄerna pÄ det som du redan spelat in. Beroende pÄ hur snabb dator du har sÄ kan det funka att Àven tillfÀlligtvis lÀgga en pÄ mastern oxÄ och klicka igÄng low latency lÀget. Orkar inte din dator med det sÄ strunta i limiternpÄ mastern utan sÀnk volymen pÄ mastern under tiden som du spelar in. Det ska sÄ vitt jag vet inte pÄverka inspelningsvolymen pÄ dom enskilda kanalerna.

Postat

Det beror ju pÄ var i kedjan du gör det. Normalt sett sÄ vill man ju ha en odistad sÄ stark signal in i programmet som det bara gÄr. Vad Àr det du anvÀnder till tex gura och bas?

Postat

Om "bruset/disten" försvinner nÀr du drar ner output level sÄ Àr det inte brus, utan digital klippning/distorsion. Detta ser du ju tydligt i och med att signalen peakar och slÄr i rött.

Om volymen Àr onormalt lÄg nÀr du dragit ner och disten försvunnit (onormal = ca mindre Àn en tredjedel av upplevd volym av en mastrad kommersiell musikinspelning) sÄ skulle jag rÄda dig att ta en titt pÄ alla de gainsteg för uppspelning som oftast finns pÄ ljudkortet, bÄde fysiska och mjukvarumÀssiga. Oftast har ljudkortet en mixermjukvara av nÄgot slag som kan vara lÄgt stÀlld i nÄgot steg.

Postat

JA, som Piccazzo sÀger, se för det första till att du inte har en analog dist, dvs. att insignalen Àr för stark. En dist som uppkommer av att det Àr en massa kanaler med starkt ljud (mycket energi) samtidigt, kan man ratta till. En analog signal som Àr distad (om du har för stark signal in i ljudkortet), gÄr tyvÀrr inte att fixa till pÄ ett snyggt sÀtt. Resten Àr mix, master, kunskap och erfarenhet.

Postat
  On 2012-08-31 at 00:33 sa BurninSven:

Det beror ju pÄ var i kedjan du gör det. Normalt sett sÄ vill man ju ha en odistad sÄ stark signal in i programmet som det bara gÄr. Vad Àr det du anvÀnder till tex gura och bas?

Jag har gain pÄ ludkortet pÄ typ 1, jÀmt. I övrigt kör jag diverse Logic ljud, alltsÄ de fÀrdiga som man kan vÀlja ifrÄn, till bas och gitarr

Postat (redigerat)

Ok dÄ Àr mitt förslag att du testar utan nÄn av Logics presets för gura och bas bara pÄ en "ren" kanalstrip. Mecka med gain pÄ ljudkortet och notera hur het in signalen blir beroende pÄ vilken typ av komp/solo/plock du du kör för tillfÀllet.

NÀr du har koll pÄ det sÄ du vet hur du behöver Àndra volymen beroende pÄ hur du spelar och vilket instrument du spelar (en annan gura eller bas kan ha en helt annan output beroende pÄ mickarna som du kan behöva kompensera för) sÄ lÀgger du pÄ en preset och kollar upp hur det förÀndrar lÀget.

Troligtvis kommer det att dista dÄ, det vill sÀga om du har lagt dig pÄ sÄ hög nivÄ som möjligt utan preset.

Om du Àndrar pÄ volym och eller gain samt EQ och eventuellt oxÄ högtalare och till och med mick placering pÄ preseten sÄ kommer det oxÄ att Àndra volymen. Sen har du alla dom andra effekterna som EQ, Kompressor etc etc som ocksÄ finns med i presetsen som man kan rodda runt med som dÄ ocksÄ Àndrar volymen.

Det vill sÀga att det ljudidealet/soundet som du strÀvar efter fÄr du genom att testa att mecka med allt det hÀr och du kan ÀndÄ Äka pÄ att lÀgga pÄ en Limiter sist i kedjan som en kompromiss för att det inte ska dista.

Sen ju mera instrument du lÀgger till sÄ kommer signalen pÄ Mastern att öka i styrka men det kan man kompensera för genom att antingen dvs om din dator pallar med det lÀgga en Limiter Àven dÀr eller helt enkelt bara dra ner volymen pÄ den under tiden som man spelar in.

SÄ nÄnting skulle jag göra för att hitta ett bra lÀge.

Redigerat av BurninSven
  • 3 veckor senare...
Postat
  On 2012-09-01 at 23:10 sa BurninSven:

Ok dÄ Àr mitt förslag att du testar utan nÄn av Logics presets för gura och bas bara pÄ en "ren" kanalstrip. Mecka med gain pÄ ljudkortet och notera hur het in signalen blir beroende pÄ vilken typ av komp/solo/plock du du kör för tillfÀllet.

NÀr du har koll pÄ det sÄ du vet hur du behöver Àndra volymen beroende pÄ hur du spelar och vilket instrument du spelar (en annan gura eller bas kan ha en helt annan output beroende pÄ mickarna som du kan behöva kompensera för) sÄ lÀgger du pÄ en preset och kollar upp hur det förÀndrar lÀget.

Troligtvis kommer det att dista dÄ, det vill sÀga om du har lagt dig pÄ sÄ hög nivÄ som möjligt utan preset.

Om du Àndrar pÄ volym och eller gain samt EQ och eventuellt oxÄ högtalare och till och med mick placering pÄ preseten sÄ kommer det oxÄ att Àndra volymen. Sen har du alla dom andra effekterna som EQ, Kompressor etc etc som ocksÄ finns med i presetsen som man kan rodda runt med som dÄ ocksÄ Àndrar volymen.

Det vill sÀga att det ljudidealet/soundet som du strÀvar efter fÄr du genom att testa att mecka med allt det hÀr och du kan ÀndÄ Äka pÄ att lÀgga pÄ en Limiter sist i kedjan som en kompromiss för att det inte ska dista.

Sen ju mera instrument du lÀgger till sÄ kommer signalen pÄ Mastern att öka i styrka men det kan man kompensera för genom att antingen dvs om din dator pallar med det lÀgga en Limiter Àven dÀr eller helt enkelt bara dra ner volymen pÄ den under tiden som man spelar in.

SÄ nÄnting skulle jag göra för att hitta ett bra lÀge.

UrsÀkta att jag inte svarat fören nu, men detta hjÀlpte mig vÀldigt mycket! Börjar fÄ klÀm pÄ det dÀr kÀnner jag, bÀttre Àn innan iallafall.

Tack sĂ„ mycket!! 🙂

Postat

Det var sÄ lite sÄ, inga problem glad att jag kunde hjÀlpa till lite. Kolla in min film och tips pÄ lÀnk om hur du kan anvÀnda IR med Logics Space Designer istÀllet för dom högtalare kabinett som ingÄr i Guitar Amp (samt dÄ Àven presetsen).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.