Jump to content
Annons

Stormembran plus en småmembran. Akustisk gitarr.


1927

Recommended Posts

Hej.

Jag har börjat spela in akustisk stålsträngad gitarr och jo det går bättre än jag trodde.

Men... Jag har använt en SPB1 via Roland UA-55 in i Sonar men ljudet blir en aning dovt. Lite väl mycket bas. En tanke jag har är att komplettera med en småmembransmik som jag hoppas ska lätta upp ljudet och sneglar på en Line Audio CM3 alt en Röde M3.

När det gäller CM3:an så är jag lite osäker om den funkar utan preamp, det sitter hyffsade såna i mitt ljudkort.

Om nån har en LA CM3 till salu så är det intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Dovt ljud med Studio Projects B1? Den har ganska bra med diskant, så det borde du inte få... Det låter snarare som om du har riktat den rakt mot resonanshålet i så fall, så lösningen är kanske att du testar standard-metoden; att placera micken ungefär vid 12:e bandet, på 20-30cm avstånd. Vill du ha lite mer bas, så vinklar du micken lite mot resonanshålet - och vill du ha lite mindre bas, så vinklar du micken lite mer mot stämskruvarna.

Lyssna på inspelningarna på min testsite, så kan du höra hur B1 låter med akustisk gitarr där och jämföra med det ljud du får... 🙂

EDIT:

Glömde ju frågan...

CM3 måste kopplas till en preamp med fantommatning eftersom det är en kondensatormick, men eftersom du har det i ditt ljudkort, så är det inget problem. 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för respons! 🙂

Jag riktade miken mot 12:e bandet med lite olika avstånd till halsen men jag riktade inte miken bakåt, mot stämmisarna. Ska testa det imorgon. Blev dock överraskad av saknaden av brus. Nada, nix, inget brus alls öht.

Jag ska gå in på din testsite och lyssna.

Har du någon erfarenhet av Rödes M3:a?

Tack som sagt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

12:e bands mickningen är standardmickningen kan man säga. Stereomickning är najs även om det inte alltid behövs, t ex i en tät mix. Det är inte nödvädigtvis nåt som används för att få en annan ton på gitarren även om det är en möjlighet. Vanligtvis används småmembranare av samma sort för stereomickning. Har ett par Superlux S241 på som jag inte har hunnit använda än, ska försöka posta lite ljudklipp under veckan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...