Jump to content
Annons

Bygge av högtalare


Supersimon

Recommended Posts

Tjena! Har nu börjat nionde klass och det är dags för ett stort projekt. Man får välja själv och bekosta själv om det inte redan finns material på skolan. Vi har ca 20-30 lektioner varav varje lektion 2 timmar. Och jag har nu funderat ett tag och kommit fram till att jag vill bygga ett par högtalare. 😄 Jag kommer använda dom hemma främst men om det skulle gå kanske dra hem till nån kompis typ om man ska ha liten fest osv. Men inget måste! Har sett att det finns lite färdiga satser och kommit fram till att denna kanske skulle fungera: http://www.conrad.se/websale7/?Ctx=%7bver%2f7%2fver%7d%7bst%2f3ec%2fst%7d%7bcmd%2f0%2fcmd%7d%7bm%2fwebsale%2fm%7d%7bs%2fconrad%2dswe%2fs%7d%7bl%2f01%2daa%2fl%7d%7bp1%2fd8aed9f96738f3fb23319f33ec47b24f%2fp1%7d%7bmd5%2fae0cb880eebd4e1eb0846e9289b61c2a%2fmd5%7d&act=product&prod_index=300290&cat_index=SHOP_AREA_17475_1312035&otp1=tablink2 Vad tror ni? Men nu till mina frågor... Är helt grön på hur man ska koppla ihop all kablage så lite info om det vore bra och hur ska man bygga lådorna? Har sett att man ska bygga så ljudet studsar mot olika väggar inuti lådan... Men tycker det verkar lite för mycket "rocket science" så finns det nåt enklare sätt? Behöver inget jättebra ljud men gärna så man hör refrängen iallafall ☺️ Hoppas nån har svar på mina frågor! Ha det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har gjort det 🙂 Men om det finns folk som kan detta här också så vore det ju trevligt så man kan se grejer från olika aspekter! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att dom verkar bra! Har läst runt lite och har inte hört nåt ont ord om dem 😄 Så jag ska nog köra på det!

Så upplägget är att använda denna http://www.valutronic.se/hsq-50.html och följa ritningen som medföljer: http://www.valutronic.se/SQ50Hritning.html Men har inte riktigt bestämt virke än... Spånskivor ska ju fungera men att få en fin yta och finish kanske inte blir lika enkelt då... Funderar istället på typ 16 mm Plywood? Ett annat frågetecken är ju detta med att löda ihop alla komponenter... Skulle nån kunna förklara detta med helst en beskrivning i bilder eller ännu bättre film?! 🙂 Tack för hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kör jag nog med spånskiva då! 🙂 ska nog beställa två stycken av detta sett idag! Priset ligger då sammanlagt på 1730:- Plus frakt! Och sen ska spånskivor inhandlas... kostar väl några hundralappar+laminat... Så hela kalaset kommer väl gå på ca 2500:- Det blev ett jävligt dyrt skolprojekt 😮 Men jag kommer ju sedan kunna ha dem hemma tills jag flyttar hemifrån osv. 😄

Skriv gärna mer tips och ideér som kan hjälpa till vid bygget!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är coolt gjort av dig att ge dig på att bygga nåt med händerna. Inte för att det är speciellt avancerat i det här fallet, men hur många orkar göra nåt annat än peta på sina mobiltelefoner i dag?

Grovt bra av dig!

Edit: smartphoner heter det väl. Mobiltelefoner finns inte längre, inte ens i min ficka.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha man tackar! 🙂 Joo det är ju inte ett speciellt stort projekt men hade tänkt att fylla på med lite annat arbete som att göra lite andra musikprylar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...