Jump to content
Annons

Ljudkaos i rummet - hjälp!


PU3

Recommended Posts

Goddagens!

Jag har ett problem som jag visste fanns men inte har stött på tidigare även fast jag haft mina arbetsplattser i vanliga rum, hoppas på några konkreta råd/byggtips!

Jag har absolut nyligen flyttat och i min nya lya och nu har jag ett rum avsett för min dator och studio.

När jag igår väl satt upp allt och skulle dra igång en låt för att testa ljudet märkte jag hur ljudkvaliteten var urartat-dålig.

Jag har lyckats lokalisera att det är en galen resonans i rummet på nästan exakt 148Hz. Man kan höra hur fönstret skakar och den vita byrån skakar.

Ett lätt eko på alla ljud uppstår överlag. Basen ligger som ett tjockt moln i rummet.

Kringgående info:

Mina montrar är ett par Krk rokit 5.

Väggarna är av betong med vit tapet på.

Det är en heltäckningsmatta på golvet.

Jag är nyblivien student, så måste hålla visst ekonomi tänk.

Bild på rummet och "Karta" över rummet

post-28902-0-23998800-1345552116_thumb.jpg post-28902-0-32472600-1345552124_thumb.jpg

Vad behöver jag tillämpa för att få bort ljudstörningarna?

Vad ska jag placera mina ljudfångare?

Vart ska jag börja?

Jag fick ett tips på en budgetlösning, äggkartonger! (funkar det?!)

(Jag hade bordet mer centrerat först, men detta gav en smula bättre ljud.)

MVH! // Patrick

Redigerat av PU3
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett hörn är inte det bästa stället att sitta i, sätt dig mot fönstret så får du lika långt till sidoväggarna. Alt. flytta runt för att lyssna var det låter bäst osv. Vill du sen titta närmare på vad som händer i rummet så kan du ladda ner ett gratisprogram, REW, och börja mäta vilka frekvenser du har problem med. Därefter är det bara att läsa genom alla studiobyggartrådar här på forumet. 😐

Och nej, äggkartonger är helt värdelöst.

Redigerat av arha
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok! låter rätt logiskt, blir mycket läsande, hade jag redan förstått... kommer säkert lära mig en del om detta på utbildningen jag börjar på.

Jag har vart nere i en musikaffär/spelningslokal här i stan, han rekomenderade att hänga upp typ sånna scendukar. Tyg av Riktigt kraftigt flis!

Verkade både bra och överkommoligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår att du måste vara ekonomisk men ett kvadratiskt hyresrum i betong är ju inge vidare utgångsläge.

Duk är alldeles för tunt om du vill komma åt lägre frekvenser. Det behövs kraftigare absorbenter än så och ev. några basfällor. Börja med den bästa placeringen du kan åstadkomma, hiva in mer mjuka möbler, bokhyllor fulla med prylar osv. Fyll garderoberna och lämna dörrarna öppna när du jobbar. Tomma ytor däremellan kan du sätta upp absorbenter som du bygger själv och sveper in med snygga motiv. Finns en massa tips här hur man bygger.

Redigerat av arha
Link to comment
Dela på andra sajter

Betongväggar och kvadratiskt rum är ingen bra start. För att få det bra så måste du bygga avstämda basfällor för resonansfrekvensen som du har där. Det går tyvärr inte att få hyfs på på annat sätt.

Tyg dämpar bara högsta diskanten, så det är inte lönt även om man upplever det lite bättre efter att ha hängt upp tyg - men du kommer att förlora mycket på det om du inte använder bredbandigare (alltså tjockare) absorbenter. För att dämpa efterklangen i rummet så kan du använda porösa absorbenter, som akustikskum eller hemmabyggda mineralulls-absorbenter (typ 70-100mm tjocka, som också gärna kan sättas upp så att de har en luftspalt mellan absorbent och vägg), men för resonansfrekvensen finns det som sagt inga genvägar.

Placera dig mitt på väggen. Om du inte sitter symmetriskt i rummet, så kommer monitorn som är närmast hörnet att ge kraftigare bas, så du får en slagsida i ljudbilden.

Läs gärna lite i min akustik-artikel i Kontrollrummets Wiki, så får du lite mer kött på benen: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!

Haha, känns verkligen som att jag fick detta problem kastat rakt i ansiktet som en kall dusch! hade inte alls detta i min förra bostad (som ockå var ett fyrkantigt betongväggs rum). Har i vilket fall lite mer att gå på nu, har hittat lite bra trådar som jag inte hittade till först...

Jag är lite inne på att bygga 2 STORA isoleringsdynor av stenull/glasfiber som täcker upp 85% av ytan över soffan och stolarna (är rätt finurlig av mig, har några idéer på gång). Sen läsa på lite om basstraps till hörnen och bygga något. Har en vän i denna stad, han brukar vara snickar-glad!

Taket är av betong även det. Finns det nån vinning i att sätta dynor där uppe?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta det inte som kalldusch utan som ett roligt projekt. :-) Gör en bit i taget och som jag tipsade, kör en diagnos med ljudsvep i REW eller liknande program före och efter varje förändring så du ser åt vilket håll det bär. Åtminstone jag tycker det är kul. 😊

Ang. absorbenterna så tänk på du ska ha en luftspalt mot vägg. Hur tjockt material, flödesresistans och luftspalt du behöver kan du labba fram med Porous Absorber Calculato, ett excelark. Laddas ner här : http://www.whealy.com/acoustics/Porous.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa ett par öppna DT 990 pro hörlurar så får du ett hum om hur det ska låta även genom monitorerna i rummet. Du slipper ju inte ifrån akustikproblemet, men du kan vila dig från problemet emellanåt. Kostar ca 1300 kr. Underbara att lyssna i, mycket raka i ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej ärligt talat så verkar det jätte skoj att hålla på med. Jag äger ett par AKG K242HD som låg väldigt nära ljudet i mina montrar, så får förska stämma av med dem lite.

Vad jag förstått så kan man uppnå samma effekt med isoleringsmaterial från bygghandeln som med riktiga fabriksbyggda ljudabsorberare, stämmer det?

Som sagt, mina planer är att börja med väggen bakom mig, är det en bra satsning tror ni? vad hade ni gjort?

Kan säga att det är mycket "flutter" i rummet. Verkar även vara stående vågor som i rummet. 148hz hade en fruktansvärd peek

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt: läs i min Wiki-artikel, så hittar du nog de flesta svaren som behövs... 😉

Det funkar lika bra med bygghandelns prylar, som med färdigköpta - men det är förstås inte säkert att det blir lika snyggt när man bygger själv... 😉

Jag skulle börja med väggen bakom monitorerna och alla ställen där du skulle se någon av monitorerna om det satt en spegal på väggen (den s.k. spegelmetoden), så att man får bort flutter och efterklang och får det någorlunda uthärdligt. Sedan hade jag gett mig på att bygga avstämda basfällor för din stora problemfrekvens (det finns länkar till olika varianter av sådana basfällor längst ner i Wiki-artikeln).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här kanske kan vara till hjälp (ja, jag kunde postat en länk eller rättare sagt inte eftersom jag sparade texten men inte länken. Infon kommer från någon tråd här: http://forum.cockos.com).

Citat:

Part VI - How to treat a typical residential space for less than $100 in a single day.

Materials needed:

- 2'x4' Rigid fiberglass insulation panels (aka Owens-Corning 703 or 705, aka rockwool, aka mineral wool, aka mineral board, aka ductboard). This is the key ingredient and is NOT available at Home Depot, Lowes, or conventional hardware stores. You have to order it from insulation companies or industrial supply houses. Denser and thicker is better, but if you're doing corner traps with air gaps behind, pretty much any of it is fine. In the US, a company called SPI (Specialty Products Inc) has a lot of semi-retail branches that sell 2"x2'x4' panels for around $40 per bundle of 6. Check the yellow pages and make a couple calls.

Total $40

- Fabric. this is important to wrap the panels in, since you don't want mineral fibers floating around the room. Pretty much anything is fine. Burlap is great. If you can blow through it easily, it's acoustically transparent, but that hardly matters until you get to leather or something. Fabric typically comes from rolls that are about 2 yards (6 feet) wide. 36 linear yards gives you room to make mistakes. Ikea sells plain beige light canvas for 99c per yard. I'm guessing it's similar in metric countries.

Total $76

- Big wire ties (aka zip ties). Anyone used to coiling wire should be familiar with these. They are the same as the plastic zip-tie handcuffs you see on TV. They are great for hanging stuff because they are super-easy to adjust. Buy 50 or more of the longest ones you can find. you'll need four per panel (24), but it's better to have extra. Figure $10.

Total $86

- Fender washers. Four per panel for a total of 24. Purely for strain relief so you can use duct tape or anything else if you feel like it. Under $3.00

Total $89

- Glue gun. Whatever. You don't actually need a glue gun, you just need some way to affix the fabric to itself. A stapler can work, too. If you're good at sewing or something, that's better. If not, a glue gun is super-easy way to just shove it all together and it doesn't matter how messy the back side is. Buy the cheapest one-- there's nothing heavy-duty about this job. $7

Total $96

- Eye hooks. You need 12 to hang six panels, but buy 20. At 10c apiece.

Total $98

Stuff you should already have:

Gloves

Pen

Tape Measure

Something to poke through fiberglass with (screwdriver or chopstick is good)

So now that you have all your materials, put on a pair of gloves and some work clothes (you are about to handle fiberglass, and it's wicked itchy if it touches skin, so wear long sleeves and prepare to do laundry after).

Start with just one panel so you get the hang of it, then you can go production-line on the next five.

1. Measure spots for 4 holes about 1/3 lengthwise and about 1/3 crosswise on the panel. punch through the panel with a poker. Small phillips screwdriver or chopstick works great. This is not precision work, just get them roughly centered, or at least far enough apart so that there is enough fiberglass so they won't rip through.

2. pick one side of the panel to be the clean "front." Through the back, stick one of the zip ties through, then put two fender washers for strain relief on the front side, then loop the wire tie back through the other hole and loop it through to the bare minimum to fix the loop. There should be a generous loop in back left over. One fender washer should fall flat against each hole on the front, in case you are not smart enough to figure that out.

3. Spread out a generous stretch of fabric and set the panel, front-side-down, upon it. Pull the fabric up and and wrap it like a present, hacking it so the zip tie loops stick through, and seal it up with the glue gun. Nobody is ever going to see anything on this side, so don't worry about being messy. Have a beer or three.

4. Back in your control room, pick the spot for your first panel, and screw two eye hooks into the ceiling, approximately 6" from the wall and spaced about the same width as your zip ties are, maybe leaning slightly towards the corner so you get a good seal (this does not have to be precision work-- the adjustable zip ties will let you finalize it by eyeball).

5. Loop two new zipties through the eyehooks, but don't connect them. Lift up the panel and loop the eyehook-hanging ziptie closest to the corner through the ziptie that's already glued into the panel. Zip it just enough to close the loop (don't pull it tight against the ceiling just yet). Do the same with the second ziptie and then step back and take a look. There should be some slack. If your zipties don't easily reach all the way through the loop, use a third ziptie in the middle (like a chain-- eyehook ziptie, joiner ziptie, panel ziptie)

6. Reach under and pull each side tight just until the panel is touching both the ceiling and the wall. Pull the ties that are run through the eyehooks, not the ties that are run through the panels (this way you can re-use the panels). Don't over-tighten or fold the panel up into the corner, just get it more or less even with both the ceiling and the wall. This can be an awkward job, reaching behind and under the panels, but it's not complicated. Aesthetics are a bigger consideration than acoustics at this point. Keep in mind that wrinkles in the fabric will tend to even out over time, assuming your gluing was not *too* drunken.

You're done! Repeat with the other five panels, sticking them wherever you can, keeping in mind that three-way corners are best. The before-and-after difference will be HUGE in a typical residential room.

Citat slut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt: läs i min Wiki-artikel, så hittar du nog de flesta svaren som behövs... 😉

Det funkar lika bra med bygghandelns prylar, som med färdigköpta - men det är förstås inte säkert att det blir lika snyggt när man bygger själv... 😉

Jag skulle börja med väggen bakom monitorerna och alla ställen där du skulle se någon av monitorerna om det satt en spegal på väggen (den s.k. spegelmetoden), så att man får bort flutter och efterklang och får det någorlunda uthärdligt. Sedan hade jag gett mig på att bygga avstämda basfällor för din stora problemfrekvens (det finns länkar till olika varianter av sådana basfällor längst ner i Wiki-artikeln).

Den wiki artikeln är riktigt bra faktiskt. Har en hel del förkunskaper rent fysiskt, jag fattade allt och gav mig riktigt mycket kött på benen!

Ska försöka räkna lite på hur bassfällorna ska se ut när jag är hemma igen. Jag försökte titta lite på exel-dokumentet Arha postade men kunde inte riktigt tolka hur det skulle användas till fullo...

Det här kanske kan vara till hjälp (ja, jag kunde postat en länk eller rättare sagt inte eftersom jag sparade texten men inte länken. Infon kommer från någon tråd här: http://forum.cockos.com).

(TEXT)

Bra text! Ska posta lite bilder av mina projekt sen!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Björn Olsberg ändrade titeln till Ljudkaos i rummet - hjälp!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...