Jump to content
Annons

Missljud från elgitarrer


mowgli

Recommended Posts

Hej!

Det surrar starkt i de högre frekvenserna när jag kör elgitarr genom Logic's Amp designer. Köpte en ny Stratocaster idag, men det var samma visa där. Inget missljud med stormembran-mikarna eller med aukustiska gitarrer.

Nå'n som har någon idé om vad det kan vara?

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

välkommen till singe coil landet.

stratornas mickar (de flesta) låter så.

det "ska" va så, har en EJ signature strata utan skydd på baksidan, låter jävlar i mig.

vet inte hur det är med din, men min har mindre ljud för sig när jag dels har händerna på gitarrens metall dels om jag kör på hals-mitt och mitt-bridge på micselectorn.

finns lösningar men där är alltid en risk att det påverkar tonen.

EDIT: det går att fixa bort under mix, kanske inte till absolut 100 % men det lilla som är där begravs enkelt i mixen.

Redigerat av DaCriLL
Link to comment
Dela på andra sajter

Som DaCrill sa; single coils ska låta såhär. Charmigt på gott och ont 🙂

Å andra sidan; kan inte tockenhäringa skärmfolie vara ett alternativ till nya mikar? Har visserligen aldrig provat själv men det kanske finns någon annan medlem som har provat med framgångsrikt resultat?

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Som DaCrill sa; single coils ska låta såhär. Charmigt på gott och ont 🙂

Å andra sidan; kan inte tockenhäringa skärmfolie vara ett alternativ till nya mikar? Har visserligen aldrig provat själv men det kanske finns någon annan medlem som har provat med framgångsrikt resultat?

Vänligen,

CHAE

Jag har gitarrer som är skärmade från fabrik, jag gjort det själv på andra gitarrer efter konstens alla regler men det hjälper tyvärr inte mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man van det där surret låter det faktiskt bättre med surrmickar än noiseless utan surr när man löder på med häng o dist med en strata. Det sk tomgångssurret hörs inte alls när man har fart på strängarna, det omvandlas till bett o karaktär i stället. Man får vara snabb och vrida ner o stampa av distarna i tysta partier så går det ålrejt.

Les Paul med PAF mickar är helt underbara om man helt vill slippa surr i breaken, utan att behöva vrida ner vollen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man van det där surret låter det faktiskt bättre med surrmickar än noiseless utan surr när man löder på med häng o dist med en strata. Det sk tomgångssurret hörs inte alls när man har fart på strängarna, det omvandlas till bett o karaktär i stället. Man får vara snabb och vrida ner o stampa av distarna i tysta partier så går det ålrejt.

Les Paul med PAF mickar är helt underbara om man helt vill slippa surr i breaken, utan att behöva vrida ner vollen.

Amen :-)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...