Jump to content
Annons

emu 1820 och SP B1 problem (löst)


tugboat

Recommended Posts

Hej jag har ett emu 1820 ljudkort och en studio projects B1 mikrofon. Tyvär får jag inget ljud av mikrofonen.

Jag har försökt ändra på alla möjliga inställningar men inget händer.

Båda två är alldeles nyköpta och aldrig använda. Dessutom är emu-kortet korrekt installerat, eftersom jag lyckas spela in både lajnad gitarr och sång med en vanlig 250 kr, dynamisk shuremikrofon.

Jag använder cubase sx 2.0 och har en AMD athlon 1900+ med 512 mb minne.

Jag har sökt efter svar på både det här forumet, clubcubase och emu's hemsida, till ingen nytta.

Jag börjar misstänka att mikrofonen är trasig! Vad tror ni?

Redigerat av tugboat
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Nej, det fungerar varken med fantommatning eller utan.

Alltså vare sig jag har +48V switchen på eller av.

Tack för snabbt svar dock! 😉

Redigerat av tugboat
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det fungerar varken med fantommatning eller utan.

Alltså vare sig jag har +48V switchen på eller av.

Tack för snabbt svar dock!  😉

Det va så lite så 😮

hmmm, då vart ju problemet värre.

Det är väl bara att gå tillbaka till musikaffären med båda produkterna och låta dom felsöka dom antar jag.

Lycka till iaf 🙂

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Det va så lite så

hmmm, då vart ju problemet värre.

Det är väl bara att gå tillbaka till musikaffären med båda produkterna och låta dom felsöka dom antar jag.

Lycka till iaf 

Nej vad jobbigt!

Men tack iallafall!

Du kan väldigt enkelt göra en felsökning genom att prova med en annan mikrofon.

Funkar inte den heller så prova en annan kabel..

Jag har provat med en annan mikrofon, dock en dynamisk sådan. Jag använde samma sladd till båda. Kan det vara problemet tro? Behöver kondensatormikrofoner en annan typ av mikrofonsladd än dynamiska diton?

Om det nu inte skulle vara det som är problemet så bör problemet ligga i att antingen mikrofonen är trasig eller ljudkortets fantommatningsfunktion? Hur känsliga är ljudkort för att fantommatningen ska gå sönder?

Redigerat av tugboat
Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver kondensatormikrofoner en annan typ av mikrofonsladd än dynamiska diton?

Hur känsliga är ljudkort för att fantommatningen ska gå sönder?

Svar ett är nej. Samma sladd till bådadera.

Svar två är att allt kan gå sönder men jag har iaf aldrig varit med om det. Snarare mikrofonen som brukar kunna gå sönder av fantommatningen.

Membranet som sitter i mikrofonen är ju väldigt tunnt och skört. Så fantommatningen ska alltid vara av när du kopplar in din utrustning.

Om du har fantommatningen på och stoppar in XLR-kabeln i mikrofonen gör du ju inte det perfekt utan stiften kopplar +/-/+/- ända tills du satt i sladden helt. (om du förstår vad jag menar?)

Detta gör att membranet kan spricka och därefter är mikrofonen inte så rolig längre 😉

Ifall du testat med annan sladd och det inte löst problemet så får du gå tillbaka till affären och fråga dom. Eller om nån du känner har en annan kondensatormikrofon så kan du ju testa med den. Funkar den så är ju din mikrofon paj. Hoppas bara att garantin är snäll mot dig.

Lycka till igen 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver kondensatormikrofoner en annan typ av mikrofonsladd än dynamiska diton?

Du behöver en balanserad kabel med trepolig XLR i båda ändar för att fantommatningen ska funka. Dynamiska klarar sig med en obalanserad signal, typ kabel med XLR->tele.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack lavrell och pepsmann för de snabba och schyssta svaren!

Du behöver en balanserad kabel med trepolig XLR i båda ändar för att fantommatningen ska funka. Dynamiska klarar sig med en obalanserad signal, typ kabel med XLR->tele.

Behöver jag alltså en sladd med xlr i båda ändarna? Hur skall jag då koppla den till mitt ljudkort? Det finns ju ingen xlr-in där utan bara teleingångar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver kondensatormikrofoner en annan typ av mikrofonsladd än dynamiska diton?

Du behöver en balanserad kabel med trepolig XLR i båda ändar för att fantommatningen ska funka. Dynamiska klarar sig med en obalanserad signal, typ kabel med XLR->tele.

Just fan det tänkte jag ju inte på, tack för påminnelsen 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur skall jag då koppla den till mitt ljudkort? Det finns ju ingen xlr-in där utan bara teleingångar.

De två ingångarna på framsidan är en specialare (från neutrik tror jag) och tar både XLR och telekontakter. Har du en XLR hane liggandes så pröva!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
De två ingångarna på framsidan är en specialare (från neutrik tror jag) och tar både XLR och telekontakter. Har du en XLR hane liggandes så pröva!

Ja nu ser jag ju! Jag har ingen hane att prova med men ser att de bör passa! Det kommer nog lösa problemet!

Tack så mycket, vad skönt! Nu kan jag sova inatt! 😉

Redigerat av tugboat
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...