therocker Postat 24 juli 2012 Postat 24 juli 2012 Goafton! Har kollat runt bland trĂ„darna men hittar inget som hjĂ€lper mig i just detta fall. Har mitt stuidoutrymme i kĂ€llaren i bostaden just under TVrummet. Inte optimalt men som hobbymusiker och familjefar tar man vad man fĂ„r đ Nu funderar jag pĂ„ att förbĂ€ttra ljudisoleringen mellan planen men vill först försĂ€kra mig om att det Ă€r lönt med de förutsĂ€ttningar som finns. BĂ„de taket i kĂ€llaren och golvet i tvrummet Ă€r brĂ€dor, bjĂ€lklaget Ă€r troligen fyllt med sĂ„gspĂ„n alternativt helt tomt. Ăr begrĂ€nsad till att göra alla ingrepp nerifrĂ„n samt av en osedvanligt lĂ„g takhöjd i kĂ€llaren... Första tanken var att bryta upp en del av taket och byta ut sĂ„gspĂ„net (om det finns) mot glas/stenull och sen skruva upp ett lager gips (13mm) under det befintliga trĂ€taket. Blir dock inte klok pĂ„ vilken effekt isoleringsmaterialet egentligen har som ljudisolerare? Andra tanken var dubbla lager gips, men dĂ„ mĂ„ste jag riva bort det gamla taket annars blir takhöjden olidligt lĂ„g. SĂ„ det jag vill ha svar pĂ„ Ă€r: 1. Ăr det lönt att isolera bjĂ€lklaget? 2. Ăr det lönt att riva bort det befintliga taket för att fĂ„ plats med dubbla gipslager eller blir skillnaden för liten mot ett lager + befintligt trĂ€tak? 3. Ska jag skita i allt ihop och fortsĂ€tta jobba nĂ€r familjen sover? đ Trevlig kvĂ€ll rockers!!
Claes Holmerup Postat 24 juli 2012 Postat 24 juli 2012 ...fast slats och andra akustikĂ„tgĂ€rder gör inget för ljudisoleringen mot omvĂ€rlden, utan dĂ„ Ă€r det rum i rummet som gĂ€ller - och tyvĂ€rr Ă€r det den svagaste punkten som bestĂ€mmer hur effektiv ljudisoleringen blir, sĂ„ att göra ljudisolering annat Ă€n "perfekt", Ă€r mer eller mindre att kasta pengar och tid i sjön. đ Akustikbehandling kan funka ganska ok Ă€ven om det inte görs "perfekt", men ljudisolering Ă€r det mycket vĂ€rre med.
wellness music Postat 24 juli 2012 Postat 24 juli 2012 Goafton! Har kollat runt bland trĂ„darna men hittar inget som hjĂ€lper mig i just detta fall. Har mitt stuidoutrymme i kĂ€llaren i bostaden just under TVrummet. Inte optimalt men som hobbymusiker och familjefar tar man vad man fĂ„r đ Nu funderar jag pĂ„ att förbĂ€ttra ljudisoleringen mellan planen men vill först försĂ€kra mig om att det Ă€r lönt med de förutsĂ€ttningar som finns. BĂ„de taket i kĂ€llaren och golvet i tvrummet Ă€r brĂ€dor, bjĂ€lklaget Ă€r troligen fyllt med sĂ„gspĂ„n alternativt helt tomt. Ăr begrĂ€nsad till att göra alla ingrepp nerifrĂ„n samt av en osedvanligt lĂ„g takhöjd i kĂ€llaren... Första tanken var att bryta upp en del av taket och byta ut sĂ„gspĂ„net (om det finns) mot glas/stenull och sen skruva upp ett lager gips (13mm) under det befintliga trĂ€taket. Blir dock inte klok pĂ„ vilken effekt isoleringsmaterialet egentligen har som ljudisolerare? Andra tanken var dubbla lager gips, men dĂ„ mĂ„ste jag riva bort det gamla taket annars blir takhöjden olidligt lĂ„g. SĂ„ det jag vill ha svar pĂ„ Ă€r: 1. Ăr det lönt att isolera bjĂ€lklaget? 2. Ăr det lönt att riva bort det befintliga taket för att fĂ„ plats med dubbla gipslager eller blir skillnaden för liten mot ett lager + befintligt trĂ€tak? 3. Ska jag skita i allt ihop och fortsĂ€tta jobba nĂ€r familjen sover? đ Trevlig kvĂ€ll rockers!! Tjena! Du tĂ€nker helt rĂ€tt med att tillföra massa dĂ„ det handlar om ljudisolering. SjĂ€lva mineralullsisoleringen har egentligen inget med ljudreduktionen i sig att göra utan den har man för att absorbera den stĂ„ende vĂ„g som bildas i bjĂ€lklaget. DĂ€rför ska den vara löst packad och lyftas upp en bit med tex. najtrĂ„d, murarsnöre eller liknande. För att du ska fĂ„ en pĂ„tagligt förbĂ€ttrad ljudisolering i kĂ€llaren behöver Ă€ven vĂ€ggar och golv tas med i berĂ€kningen. Hur ser konstruktionen ut vad det gĂ€ller vĂ€ggar och golv? Det finns lite smarta lösningar för taket, bla. att du river bef. tak och isolerar som du tĂ€nkt, men att du hĂ€nger ett nytt gipstak i isohangers (fjĂ€drande fĂ€sten som skruvas i golvbjĂ€lkarna) och reglar upp ett nytt takbjĂ€lklag som löper paralellt med med befentliga reglar. Kan göra en enkel skiss i morgon om du vill. // Björn
wellness music Postat 24 juli 2012 Postat 24 juli 2012 Vad Àr det för dimension pÄ golvreglarna? Med den hÀr typen av upphÀngning monterade lÀngs golvbjÀlkarna kan du pendla ned ett nytt bjÀlklag som i stort sett livar med befintligt. PÄ sÄ sÀtt gömmer du det nya bjÀlklaget inne i det gamla.
adrumdrum Postat 24 juli 2012 Postat 24 juli 2012 Vad Àr det för dimension pÄ golvreglarna? Med den hÀr typen av upphÀngning monterade lÀngs golvbjÀlkarna kan du pendla ned ett nytt bjÀlklag som i stort sett livar med befintligt. PÄ sÄ sÀtt gömmer du det nya bjÀlklaget inne i det gamla. ja dessa iso-hangers och "inside-out" tak kanske? inside-out tak Àr att man gipsar pÄ baksidan av reglarna och isoleringen blir innÄt rummet som tÀcks med tyg som akustikbehandling(bredbands absorberande tak).
therocker Postat 24 juli 2012 TrĂ„dstartare Postat 24 juli 2012 Tack för tipsen, slat walls ska jag klart tĂ€nka pĂ„ om jag bygger en riktig studio nĂ„n gĂ„ng men nu va det ju mest för att ffa lĂ„ta mig störa pĂ„ i lugn och ro i mitt utrymme och det var som ren ljudisolering jag tĂ€nkte. Det verkar vĂ€l vara som jag misstĂ€nkte att det Ă€r inte lönt att bara slĂ€nga upp nĂ„gra gipsskivor. Vad Ă€r det för dimension pĂ„ golvreglarna? Med den hĂ€r typen av upphĂ€ngning monterade lĂ€ngs golvbjĂ€lkarna kan du pendla ned ett nytt bjĂ€lklag som i stort sett livar med befintligt. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt gömmer du det nya bjĂ€lklaget inne i det gamla. FĂ„r man alltsĂ„ ett "flytande" tak med sĂ„n upphĂ€ngning som dessutom inte sĂ€nker takhöjden? Vart köper man sĂ„dana och kanske en lĂ€nk till mer info, (fattar inte riktigt hur dom monteras đ ) Kan inte svĂ€ra pĂ„ dimensionerna pĂ„ bjĂ€lkarna men vad kan ha varit standard pĂ„ 30 talet? 5 tum? Golv och vĂ€ggar i utrymmet Ă€r betong. Dessutom gĂ„r den vattenburna vĂ€rmen genom rummet och upp genom taket till vardagsrummet, kanske Ă€r en svag punkt som Ă€r svĂ„r att göra nĂ„t Ă„t?
therocker Postat 24 juli 2012 TrÄdstartare Postat 24 juli 2012 ja dessa iso-hangers och "inside-out" tak kanske? inside-out tak Àr att man gipsar pÄ baksidan av reglarna och isoleringen blir innÄt rummet som tÀcks med tyg som akustikbehandling(bredbands absorberande tak). Menar du skruva gips direkt i vardagsrumsgolvet och sen isolering och tyg??
wellness music Postat 24 juli 2012 Postat 24 juli 2012 Menar du skruva gips direkt i vardagsrumsgolvet och sen isolering och tyg?? Nej, pÄ ovansidan av det frikopplade bjÀlklaget. addrumdrums förlag Àr bra. Dock sÄ gÄr den inte att kombinera med den infÀllda varianten dÀr man snor utrymme ovanifrÄn till fördel för takhöjden. GolvbjÀlkarna blir ivÄgen helt enkelt. Vad har du för takhöjd och hur mycket ljusreduktion behöver du?
adrumdrum Postat 24 juli 2012 Postat 24 juli 2012 (redigerat) Nej, pÄ ovansidan av det frikopplade bjÀlklaget. addrumdrums förlag Àr bra. Dock sÄ gÄr den inte att kombinera med den infÀllda varianten dÀr man snor utrymme ovanifrÄn till fördel för takhöjden. GolvbjÀlkarna blir ivÄgen helt enkelt. Vad har du för takhöjd och hur mycket ljusreduktion behöver du? gipsskivorna behöver inte hamna mer Àn nÄgra millimter lÀgre. oavsÀtt hur man bygger sÄ lÀr ju gipsskivorna hamna nÄn mm under golvreglarna. det man vill Àr ju att vibrationerna i gipsen inte ska överföras i golvreglarna Ävanför. edit: om det sk bli riktigt bra sÄ lÀr man nog gipsa tÀtt Àven under golvet som ligger pÄ polvreglarna. Redigerat 24 juli 2012 av adrumdrum
wellness music Postat 24 juli 2012 Postat 24 juli 2012 Jag Àr med addrumdrum, men bygger du insideout sÄ mÄste du ju göra tvÀrtom jÀmfört med bilden (det var sÄ jag tÀnkte). DÄ mÄste vi ju bygga nedÄt ytterliggare. Eller har jag missat nÄgot?
therocker Postat 25 juli 2012 TrÄdstartare Postat 25 juli 2012 Vad har du för takhöjd och hur mycket ljusreduktion behöver du? Takhöjden Àr 187 cm, inte optimalt precis och ska jag göra nÄt "pÄ riktigt" med det rummet nÄgon gÄng mÄste jag vÀl spÀtta ur och sÀnka golvet men det Àr en för stor operation just nu. Menar du ljudreduktion? Jag skulle vara nöjd om jag lyckades isolera sÄ att jag kan sjunga utan att det stör tvtittande i rummet ovanför. Störningar ner i studion kan jag leva med, man fÄr vÀlja tillfÀllen nÀr ingen annan Àr hemma för inspelning helt enkelt. Kanske ÀndÄ att det för mitt syfte kunde vara tillrÀckligt med isolering i bjÀlklaget och ett eller tvÄ lager gips? Hur mycket gör genomföringarna av vÀrmeledningarna som gÄr genom studion och upp? Sammanlagt 4 st, gamla jÀrnrör.
wellness music Postat 25 juli 2012 Postat 25 juli 2012 Ăr det bara för sĂ„ngen tror jag det kommer rĂ€cka med att göra som du tĂ€nkt. Bra att vĂ€ggarna Ă€r i betong, se till att du fĂ„r helt tĂ€tt i överkĂ„ngen mellan tak / vĂ€gg och tĂ€ta alla genomföringar ordentligt (Ă€ven dörrar). Ăr det utanpĂ„liggande rör kan du ju bygga in dom i en gipslĂ„da med isolering i.
GPMILAN Postat 25 juli 2012 Postat 25 juli 2012 Ăr det bara för sĂ„ngen tror jag det kommer rĂ€cka med att göra som du tĂ€nkt. Bra att vĂ€ggarna Ă€r i betong, se till att du fĂ„r helt tĂ€tt i överkĂ„ngen mellan tak / vĂ€gg och tĂ€ta alla genomföringar ordentligt (Ă€ven dörrar). Ăr det utanpĂ„liggande rör kan du ju bygga in dom i en gipslĂ„da med isolering i. Jag har liknande projekt (elelr Ă„tminstĂ„nne fundering just nu). Mitt musikrum i kĂ€llaren har nĂ„got högre takhöjd men med "gjutna valv", alltsĂ„ betongtak. VĂ€ggar i betong och klinkers pĂ„ golvet med lite mattor pĂ„ golvet. Har nĂ„got högre i tak Ă€n trĂ„dskaparen. Om jag fattat det hela rĂ€tt sĂ„ kan alltsĂ„ ett "flytande" tak funka för att dĂ€mpa ljudslĂ€pp upp frĂ„n kĂ€llaren om man Ă€r noga med tĂ€tning mellan vĂ€gg och tak. Har en dörr ocksĂ„ sĂ„ klart, som öppnas innĂ„t. Har för mig att jag lĂ€st en trĂ„d om dörrisolering men kan inte hitta den nu. Tips pĂ„ trĂ„den eller ett bra sĂ€tt att dĂ€mpa ljud genom en innerdörr tas tacksamt emot. Spelar ocksĂ„ trummor men har inte ambitionen att dĂ€mpa ljudet frĂ„n mina Ludwig đ, det blir ju antagligen ett för stort och krĂ„ngligt projekt, utan det gĂ€ller Ă€ven sĂ„ng i mitt fall, samt akustisk gitarr och att man kanske kan lira lite elgitarr pĂ„ inte sĂ„ hög volym utan att störa resten av familjen för mycket. Mvh /G
kardo Postat 25 juli 2012 Postat 25 juli 2012 Fyll dörren med fin sand! đ Fylla en innerdörr med sand ? Lycka till !
kardo Postat 25 juli 2012 Postat 25 juli 2012 Lycka till? Förklara ditt "lycka till" tack. Hur ska man lyckas med detta "dÄ" ?
Naymari Postat 25 juli 2012 Postat 25 juli 2012 Det förutsĂ€tter ju att man har en dörr med en luftspalt i. Liknande som sitter i grundskolor. Min dörr t ex. Ă€r en solid bit trĂ€. "Lycka till" att fylla den med sand đ 1
kardo Postat 25 juli 2012 Postat 25 juli 2012 (redigerat) Om man har en dörr som Ă€r ganska lĂ€tt, och skapad med stĂ„ende hĂ„rd wellpapp inuti dörren (zick-zackad), vilket de flesta billigare dörrar, Ă€ven ytterdörrar, Ă€r idag (billigare ytterdörrar har ocksĂ„ frigolit, vilket Ă€r vĂ€rdelöst vad gĂ€ller ljud). SĂ„ det Ă€r alltsĂ„ fullt möjligt att fylla en sĂ„dan dörr med sand. Eventuellt mĂ„ste man förstĂ€rka gĂ„ngjĂ€rnen. Personligen skulle jag borra fem till Ă„tta större hĂ„l pĂ„ toppen av dörren, sedan anvĂ€nda t.ex. ett armeringsjĂ€rn för att "sticka hĂ„l" pĂ„ "pappen" inuti dörren sĂ„ att sanden kan "leta sig fram" överallt i dörren. Ăr det dock frigolit i dörren sĂ„ lĂ€r man behöva "öppna" ena sidan av dörren, men det gĂ„r ocksĂ„ om man vill đ Har man inte rĂ„d att köpa brandklassade/ljudklassade dörrar (vilka Ă€r riktigt dyra) sĂ„ Ă€r det ett fantastiskt alternativ att fylla en dörr med sand. Helst en billigare ytterdörr som redan har isolerande lister. Massa Ă€r det man vill ha för att vĂ€l kunna hindra vibrationer etc effektivt. Av den anledningen vĂ€ger alla dessa typer av dörrar en hel del. I hemmamiljöer kallar jag sĂ„na dĂ€r "pappdörrar" för rena skitdörrar! Massiva, gamla trĂ€dörrar i Ă€ldre hus, det Ă€r grejjer det! SĂ„, nu har jag förklarat. Förklara nu ditt "Lycka till" tack. Har du dĂ„ gjort detta sjĂ€lv ? dvs. delat eller borrat i en vanlig slĂ€t innerdörr och fĂ„tt ett gott resultat . ? För jag tror inte pĂ„ att det gĂ„r. För att om dörren blir sĂ„ tung sĂ„ man mĂ„ste dessutom förstĂ€rka gĂ„ngjĂ€rnen som du sĂ€ger ,sĂ„ kommer tyngden av grusen göra sĂ„ det bular ut pĂ„ mitten och spricka, för eller senare kanske tom. första gĂ„ngen man stĂ€nger den .Detta papper som finns i dörrarna Ă€r inte gjort för detta Ă€ndamĂ„l, utan det Ă€r gjort för att den ska kunna tĂ„la att trycka pĂ„ utan att den buktar in ,den ger dessutom lite stadga Ă„t dörren mao.ett billigare och lĂ€ttare material . sĂ„ har du bilder pĂ„ detta ,sĂ„ hiva upp dom ,sĂ„ kan jag börja tro pĂ„ det. Ytterdörrar billigare bara för dom har frigolit ! Var har du fĂ„tt detta ifrĂ„n ? "wellpapp inuti dörren (zick-zackad)," i en ytterdörr. Vilket mĂ€rke dĂ„ ? Förklarat ! Redigerat 25 juli 2012 av kardo
GPMILAN Postat 25 juli 2012 Postat 25 juli 2012 Kan man bygga en ram som hÀnger pÄ dörren sÄ att den gÄr utanför dörrkarmen pÄ insidan(eftersom den öppnas innÄt) och fylla med isolering eller annat dÀmpande material?..och sedan tÀcka ramen med tyg och fixa mjukt material som hÄller tÀtt pÄ vÀggen runt dörrkarmen. NÄgon som fattar hur jag menar? Blir kanske lite akustikbehandling samtidigt dÄ dörren sitter pÄ ena kortsidan (alltsÄ bakom mig) Vad tros om det?
Piccazzo Postat 25 juli 2012 Postat 25 juli 2012 (redigerat) Absolut. Har gjort sÄ med ett par dörrar. M.a.o byggt en " Ny " dörr ovanpÄ den befintliga med isolering och dubbel gips. Tjock Ä tung som f*n blev den men den gjorde sitt jobb. Redigerat 25 juli 2012 av Piccazzo
GPMILAN Postat 25 juli 2012 Postat 25 juli 2012 Absolut. Har gjort sÄ med ett par dörrar. M.a.o byggt en " Ny " dörr ovanpÄ den befintliga med isolering och dubbel gips. Tjock Ä tung som f*n blev den men den gjorde sitt jobb. LÄter bra, dÄ Àr jag inte helt ute och cyklar. Tack.
wellness music Postat 26 juli 2012 Postat 26 juli 2012 Jag förstÄr hur du menar med sanden men det finns enklare och effektivare sÀtt. Först och frÀmst behöver dörren aldrig ljudisolera bÀttre (högre Rw) Àn vÀggen den sitter fastskruvad i. Fyller du en ihÄlig dörr med sand ökar du förvisso massan i mitten av dörrbladet men du har fortfarande bara virke i ramen. DÀrför Àr det bÄde enklare och effektivare ur ljudreduktionssynpunkt att göra som Picazo har gjort. Bygger man dessutom ett nytt mothÄll inne i bef. karm har man tvÄ stÀllen att sÀtta tÀtningslister pÄ vilket oftast Àr en av de svaga lÀnkarna vid ljufisolering av dörrar. PÄ blocket finns det ett otroligt utbud av kanonbra dörrar som man kan anvÀnda direkt. I ett studiobygge fick jag tag pÄ dörrar frÄn en röntgenavdelning (blyplÄt innuti) för nÄgra hundringar. Dörrar frÄn skolor och sjukvÄrd brukar oftast hÄlla 35 - 55 dB. KÀnn pÄ tyngden och knacka pÄ dom. Om du nu redan har en dörr med frigolitkÀrna i kan du borra ett hÄl i den och hÀlla i Aceton som löser upp cellplasten. HÀll sedan i betong, har högre densitet Àn sand och som dessutom blir formats okt om den fÄr hÀrda nÀr dörren Àr fixerad i rakt lÀge.
adrumdrum Postat 26 juli 2012 Postat 26 juli 2012 ja det Àr bÀttre att slÀnga pÄ nÄgra lager gips och "bygga ut" karmen med nytt mothÄll och extra tÀtningslist. dörren behöver inte vara kraftigare Àn en bit öppningsbar vÀgg. det viktiga Àr ju som sagt att det blir tÀtt nÀr dörren Àr stÀngd.
therocker Postat 26 juli 2012 TrĂ„dstartare Postat 26 juli 2012 Ăr det bara för sĂ„ngen tror jag det kommer rĂ€cka med att göra som du tĂ€nkt. Bra att vĂ€ggarna Ă€r i betong, se till att du fĂ„r helt tĂ€tt i överkĂ„ngen mellan tak / vĂ€gg och tĂ€ta alla genomföringar ordentligt (Ă€ven dörrar). Ăr det utanpĂ„liggande rör kan du ju bygga in dom i en gipslĂ„da med isolering i. Tack! Precis vad jag ville höra đ Kör pĂ„ i veckan!
wellness music Postat 26 juli 2012 Postat 26 juli 2012 (redigerat) Sand har en förmÄga att frikoppla element frÄn varandra, tex. sÄ kan man flyta lÀgenhetsgolv pÄ sand osv. NÀr det gÀller en vÀgg eller dörr tex. gÀller att ju lÀgre resonansfrekvens som vÀgg/dörr-konstuktionen har desto högre Rw (ljudreduktion) uppnÄr vi, och hÀr Àr det massan som gÀller. HÀr vill vi ju inte ha en frikopplad funktion, eller hur? Varför vill vi dÄ ha sÄ lÄg resonansfrekvens som möjligt? Jo, dÀrför att vid ett materials resonansfrekvens gÄr allt ljud rakt igen princip. Har vi en vÀggkonstruktion som uppfyller STC 42 sÄ behöver inte dörren inte ljudisolera mer Àn sÄ. Tex. i ett flytande rum sÄ rÀcker det med att montera en dörr som har samma Rw som den inre vÀggen i dess konstruktion och likadant med den yttre dörren / vÀggen. Det hÀr med att slakta en dörr med bikakewell invÀndigt Àr nÄgot jag inte rekommenderar. Har fösökt mig pÄ det och misslyckats totalt. Wellen Àr limmad mot ytskikten för att göra den vridstyv och tar man bort detta blir det bara en sladdrig ram. Oavsett well eller cellplastkÀrna sÄ tror jag inte pÄ att fylla hÄlrummet med sand eftersom sanden kommer troligtvis trycka ut sidorna över tid. Mina cents. Redigerat 26 juli 2012 av wellness music
wellness music Postat 26 juli 2012 Postat 26 juli 2012 .. Dock sĂ„ Ă€r det som alltid med byggen. Varken golv eller taklister Ă€r klara, eftersom det var sĂ„ "kul" att börja jobba i nya studion đ FörstĂ„r helt och fullt. Det Ă€r en förbaskat fin studio du har! đ
skonare Postat 31 juli 2012 Postat 31 juli 2012 TÀnkte bara passa pÄ att tipsa om kompanjonen i nacka/sthlm om man har vÀgarna förbi dÀr ngn gÄng nÀr man letar dörrar... Dom fÄr in nytt hela tiden och till bra priser! http://www.kompanjonen.se/produktkategori/ljud---brandklassade
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.