Jump to content
Annons

Lägre volym på pannade spår?!


Eric

Recommended Posts

Testade att dra ner utility stereo till 0% och la på masterspåret. Det som händer är att allting som jag pannar till höger eller vänster får en lägre volym än när det är centrerat.

Eftersom det är mono så ska man ju inte höra någon skillnad på C L eller R. Eller har jag missat något?

Testade med andra monopluggar bara för att kolla men samma där. Testade med hörlurar också, samma resultat. Lägre volym på det som pannas.

Kör med 7an om det kan hjälpa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan inte Ableton men i många musikprogram kan man justera "panning law", dvs hur mixern ska kompensera utpannade kanaler nivåmässigt.

Står den på 6 dB kommer en monoljudkälla bibehålla sin nivå om du pannar den fullt höger eller vänster.

Link to comment
Dela på andra sajter

sorry sent svar, semester.

men precis, det borde behålla sin nivå oavsett hur jag pannar om det är en monoljudkälla.

Det är bara det att allt jag pannar får en lägre volym när jag summerar det i mono, tydligt hörbart.

Det kan ju inte bara vara jag som råkat ut för detta i ableton eller?

Läste att man inte kunde justera panning laws i Ableton men vet inte om det är där problemet ligger ens.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förklara mer ingående vad du försöker göra? Gör du ett stereoljud till mono med utility? Då är det ganska självklart att det blir lägre har du ett ljud på -3 db så blir det -6db om du delar upp det, ifall stereoljudet har samma information i båda spåren dvs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag tar min färdiga mix och vill kolla så den funkar i mono. Vad jag då märker är att mina gitarrer som är pannade hårt höger vänster nästan försvinner.

Jag testade på olika sätt.

Först la jag en slumpmässigt vald monoplugg på masterspåret för att höra det sammanslaget.

Sen testade jag med utility och drog ner stereobredden till 0% och samma grej.

Testade panna olika spår och alla blev lägre än när dom var centrerade.

Drar jag in dom två gitarrspåren till Center så är problemet ur världen men jag vill ju ha dom pannade!

Menar du miklo, att jag testat mono på fel sätt bara?

tips på hur jag annars gör om det nu är där felet ligger. Har sett en del tips att man kan använda utilityeffekten för att kolla mastern i mono på det sättet

Redigerat av Eric
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Det mesta som är dubbat eller i stereo av någon anledning (chorus tex) brukar upplevas svagare när det summeras till mono, det kanske helt enkelt är det. Det är i teorin exakt samma volym, fast du bara upplever det svagare.

Det är egentligen inte mycket man kan göra åt, förutom att ha så bra fasförhållande mellan sina dubbar som möjligt, men det är också mest teori, eftersom det är väldigt svårt att dubba något såpass exakt att det släcker ut särskilt mycket i mono.

Link to comment
Dela på andra sajter

jo men nu är det så att när jag bara tar ett av spåren och klickar i sololäget på spåret och sen drar panningen från R eller L till C i mono så hör jag hur den blir starkar ju närmre C jag ställer den.

Alltså har det inget med dubbning eller chorus att göra.

Ska kolla i 8ans demo om det är samma

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...