Jump to content
Annons

Är detta en bra master, vad tycker ni?


illerrre

Recommended Posts

Annons

Tips: se till sÄ bÄda filerna Àr streambara, mÄttligt sugen pÄ att tanka 42mb wav för att jÀmföra mot en streamad fil som kan vara i helt annat format osv. FöretrÀdelsevis nÄgonstans dÀr degraderingen av ljud Àr minimal eller Ätminstone detsamma pÄ de tvÄ olika filerna.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Veteran: Vet du var man kan ladda upp och streama en 42mb wav? GÄr inte pÄ soundclick i alla fall.

MAH LAZER: Tack för ditt svar. DÄ Àr frÄgan borde man begÀra mer och vad isÄfall? Jag vet ju inte sÄ mycket och vill inte fÄ ett sÀmre jobb gjort p.g.a det. Kostar ju ÀndÄ en del att mastra och sÄ.

De skrev

"

Here is a short list of what has been done (not complete):

- Playing out the song to analog tape for more warmth

- Playing it out through various tube stages for even more

warmth

- EQÂŽing with different tube equalizers, trying all for each

task and then choosing the right (best sounding) one for each

cut / boost

- Tube compression

- Multi-band stereo-image adjustment to make use of the

available stereo-wide"

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)

Lyssnat lite, inga stora skillnader direkt. Möjligen sÄ toppen pÄ filen jag laddade ned lite nedtonad jÀmfört med den som fanns pÄ hemsidan.

Min vana trogen sÄ tog jag bÄda filerna och satte ihop dom slumpvis till en och samma.

Inga jÀtteskillnader om man sÀger sÄ. Men mastern kanske bedömdes som god redan frÄn början varpÄ smÄ justeringar genomfördes.

https://dl.dropbox.com/u/6897056/rapen_mtest.wav

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag kan i princip ingenting om musikstilen, men det verkar som om mastrings snubben har lite vÀl mycket övertro pÄ rör grunkor. det verkar som om han kör mixen genom massa burkar per automatik utan att lyssna pÄ vad just din lÄt behöver.

Hade han anvÀnt sig av en eller tvÄ av dessa metoder för att fÀrga ljudet sÄ hade det kÀnts lite mer seriöst.

analog tape

various tube stages

tube equalizers

Tube compression

Multi-band stereo-image

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Lyssnat lite, inga stora skillnader direkt. Möjligen sÄ toppen pÄ filen jag laddade ned lite nedtonad jÀmfört med den som fanns pÄ hemsidan.

Min vana trogen sÄ tog jag bÄda filerna och satte ihop dom slumpvis till en och samma.

Inga jÀtteskillnader om man sÀger sÄ. Men mastern kanske bedömdes som god redan frÄn början varpÄ smÄ justeringar genomfördes.

https://dl.dropbox.c...rapen_mtest.wav

Det Ă€r jag som mixat lĂ„ten, sĂ„ det tar jag som en komplimang 🙂 Antar att du menar mix och inte master.

mvh Jon

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det Ă€r jag som mixat lĂ„ten, sĂ„ det tar jag som en komplimang 🙂 Antar att du menar mix och inte master.

mvh Jon

Bra mix, liten skillnad pÄ mix/mastrad, sÄ Àr det ju om man inte har nÄgra anda visioner vid mastring typ kör skiten ur den hÀr hÄrdare Àn metallica tack!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

NÀr jag lyssnar pÄ drloops ihopaklipp, sÄ lÄter den mastrade filen mer som billig plugg dist Àn "varm analog", Àr Xcarc en pajas? Hur lÄter mixen utan limiter?

I introt lÄter kicken bra men sen försvinner den i mixen.

Obs! Jag Àr Hip hop novis.

Redigerat av Herbeck
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)

För er info sÄ har jag normaliserat bÄda filerna innan jag klippt ihop dessa.

För mig Àr det lite konstigt att det inte blir större skillnad pÄ ljudet om det verkligen gÄtt igenom en bandare.

Kompression och vissa frekvenser samt pÄverkan pÄ stereobilden Àr ju tydliga tecken om man vart pÄ tape.

Fast det Àr klart dom kan ju kört igenom en Otari av senaste snitt med bra tape och dÄ Àr det vÀldigt lite pÄverkan frekvensmÀssigt, men nÄgot spÄr av kompression skulle jag vilja höra om det skall vara mödan vÀrt att köra genom tape sÄ att sÀga.

Bra lÄter det tycker jag, bÄde om mixen och mastern sÄ jag skulle vara nöjd med resultatet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag vart supernöjd med mixen, och mastern vart jag ocksÄ nöjd med men tyckte inte mig höra nÄgra superskillnader pÄ den. Jag har anvÀnt xarc förr och tycker mig alltid ha blivit nöjd, men alltid bra att höra vad folk hÀr inne med lite mer koll har att sÀga.

Jag mailade och frÄgade ang. vissa saker ni nÀmnt hÀr och fick som svar:

"May I ask who those "experts" are?😉 Seriously, mastering is not

about "bending" the song in any case, though I have done that

pretty massively already if you listen closely. Especially

for the loudness of the song. However, your EQ

was pretty much on spot for that mix and for the sound youÂŽve

wanted in the end, there were not many changes needed on the

EQ side. I have added some solid low-end though as you hear and

have "sweetened" the highend with tube equalizers as well as

to clean up the mid-range which was a bit "boxy" in the vocal

area, which sounds more open now. Of course, as described, I have

also used analog tape, tube stages, etc, to warm up things. And

actually I think this IS what the song needed - to say I "just

run it through a few pieces of equipment" is total bullshit, so

spoken, I always listen to what I do, because I love my work.

I have been doing this for 15 years now and I can assure you I

have done exactly what I think is right for your song.

I couldnÂŽt think of anything to change when listening today,

I still like it a lot. Of course I

can adjust the EQ so that it sounds a lot more off from your

original mix, just for the sake of having a change, but I

donÂŽt know what sense that would make. I actually donÂŽt have it

very often that a mix is so close EQ wise to how I would have done

it.

When you remember last time that weÂŽve worked together, the

changes were a lot more massive in EQ as well, but your have

improved mix-wise and hence the changes are not that massive

this time for EQ."

Var vÀldigt nöjd med hans svar ocksÄ och Yllet fick mer beröm eftersom det Àr han som stÄr bakom mixen:)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tycker mixen(lite vass i det övre registret ) lÄter bÀttre Àn mastern.

Xcarc snubben har fÄtt dille pÄ rör dist, ju mer ju bÀttre. Byt ut honom till nÀsta lÄt. Detta Àr bara min personliga uppfattning, men du kan fÄ en bÀttre och billigare master pÄ annat hÄll.

Redigerat av Herbeck
  • Gilla 1
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag kanske Àr dum i huvet.. men vart Àr det ni hittar filerna nÄgonstans?

Jag tog bort eftersom jag imorse ersatte mixen med mastern pÄ min soundclick sida. Kan lÀgga upp mixen igen nÀr jag kommer hem om intresse finns.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Detta Àr bara min personliga uppfattning, men du kan fÄ en bÀttre och billigare master pÄ annat hÄll.

@illerre

Testa Jaakko ViitalÀhde pÄ nÀsta lÄt, inte farligt dyr och han har alltid gjort bra mastringar pÄ dom WUMP'arna som jag har deltagit i.

WUMP = lite som en mastrings tÀvling i goda vÀnners lag.

http://virtalahde.co...e-mastering-en/

Redigerat av Herbeck
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...