Jump to content
Annons

Köpa nytt trumset, behöver råd


evilrocker

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Min erfarenhet av trummskinn grundar sig på ~15 års trummande inom metal och tyngre rock.

Jag tycker att Remo Powerstroke 3 Coated(!) är ett grymt slagskinn för baskaggen. Grym attack, fast botten och ganska kort sustain. Värt att överväga.

Har testat Evans motsvarigheter och de är inte dåliga heller, det är svårt att gå bort sig helt här men satsa på ett skinn med dämpringar.

Frontskinn bör du också ha dämpringar på och om du ska micka är det smidigt med ett hål i det.

För virveln är det svårt att slå Remo Ambassador Coated, oavsett vilken musikstil man spelar. Få skinn låter mer virveltrumma än de och de är volymstarka trots enkellager. Remo Ambassador sejarskinn är även de utmärkta.

Pukor föredrar jag Remo Emperor (clear för mer övertoner och lite hårdare attack, coated för ett mer kontrollerat sound) som är dubbellager men utan dämpning, a la Remo Pinstripe, vilket ger ett öppnare ljud som fortfarande är kraftigt, lite "blött" och lätt kontrollerat. Underskinn för pukor brukar jag köra Remo Ambassador

Som du märker föredrar jag Remo och det beror på att jag faktiskt aldrig varit 100% nöjd med Evansskinn. Har flera gånger tänkt att "nä, nu måste jag ju testa något annat", gått och köpt Evansskinn för ett par tusen, för att sedan gå tillbaka till butiken några veckor senare och köpa Remoskinn igen.

Kanske beror det på att jag är ovan vid Evanssoundet men i mina öron låter de plastigare, hårdare och kallare än Remo.

Jag har som du björktrummor (Pearl masters studio).

Det där var mina tankar om saken!

Coolt, jag köpte faktiskt Emad clear med dämpring + Evans eq3 och även en eq-pad, vill inte fippla med kuddar och skit.

Fan kaggen blev så som jag ville, mycket attack, kort (dvs ingen sustain direkt) och hård, dock inte för klickig utan lagom.

På virveln körde jag evans 300 på undersidan, på översidan fick jag något som jag inte planerat ett HD dry. Blev inte supernöjd,

men stämningen kanske inte var helt hundra heller. Det är ju en trävirvel (starclassic) så jag vet inte om man ska ta hänsyn till det.

Kanske blir till att köpa en lite djupare virvel längre fram.

Pukorna bytte jag inte på ännu, det får trummisen fixa. Cymbaler har han redan en del gott och blandat.

Edit: Men jag tycker fan nog att detta settet låter bättre än det Yamaha recording custom vi hade innan, för våran typ av musik alltså.

Yamahasettet lät bra.... men så vanligt... slätstruket.

Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
på översidan fick jag något som jag inte planerat ett HD dry. Blev inte supernöjd,

men stämningen kanske inte var helt hundra heller.

Genera HD? Ja, jag tycker det är varken snärtigt eller tungt. Fick du fel måste du väl få byta?
Link to comment
Dela på andra sajter

Starclassic är ett bra val! Jag har själv ett Performer EFX sedan 9 år tillbaka och är grymt nöjd!

När det gäller skinn så har jag testat en massa olika. För det mesta har jag landat på Remo Powerstroke 3 på baskaggen då det är ett skinn som är väldigt lätt att stämma och få en jämn och kraftfull "punch" med.

På pukorna har jag också varvat med en hel del olika skinn genom åren.

Remo Pinstripe är ett säkert kort då de är lättstämda och "färdigdämpade", men funkar i mitt tycke aningen sämre på björktrummor om man vill ha en längre och öppnare ton.

Och när det handlar om virvelskinn så har jag aldrig hittat en bättre modell än Aquarian Satin Finish. Det är ett coated-skinn som liknar Remo Ambassdor, men skillnaden är att Aquarian är tunnare, ytan är jämnare och inte lika raspig som Remo's och tonen är öppen, klar och helt fantastisk! Hållbarheten är dessutom överraskande bra trots att de är ganska tunna.

Dessvärre är Aquarian inte så vanliga i musikaffärerna längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang kickporten har jag hört en hel del got om den ( och som i denna tråd par som inte tyckte den gav något).

Men om resultatet av kickporten känns och upplevs "längre bort" som det skrevs ovan, är den nog meningslös för studiosamnahanget - ni kommer ändå att närmicka troligen inne i kaggen. Och då tillgör den inget så tanken med den är att , som ett basreflex rör," transportera ut basen" som är som kraftigast i mitten av trumman.

Om jag skulle ha trummor bara i studio skulle jag hellre satsa, eller bygga egen subkick av någon gammal högtalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummande svärsonen säger ang Evans vs Remo att Evans håller enormt mkt sämre, han har köpt dem några ggr, hållbarheten på Remo är fruktansvärt mkt bättre.

Hans åsikt, inte min - 55.

Golvpukan uppochner? Ungf så blir det för mig med. ☺️

Keith Moon brukade köra en golvpuka på vänstersidan med enbart underskinn, i den hade han trumpinnar i massor som han kastade på ljudteknikerna ibland, samt cocacola åt sig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ta en gammal högtalare mellan 4 - 6" och koppla in som line in på din mixer.. Kommer att funka ypperligt som sub audio mikrofon! 🙂

Känns inte som min md421u inte gav tillräckligt med bas i kicken. Går det att lösa med en subharmonic generator eller

ska jag gå över till min beta 52a?

Link to comment
Dela på andra sajter

Då jag ser i din profil att du är "veteran" så är det kanske dummt skriva detta då du kanske har full koll på det ändå...?!? Men jag chansar...

Subkick är bra. Men om du inte kan få in den, så bör det absolut funka även med den micken du har. Själv använder jag mig dock av Beta 52. Brukar bli bas i överflöd.

- Är det stämt bra? Många vill ha löjligt slappt slagskin. Prova kanske spänna "liite till" så du får lite mera "kropp" ur trumman.

- Fronskinnen ska hjälpa till att skapa "Boom / Boom/ Bas" ljudet - är den bra stämd? Gärna liite högre än slagskinnet.

- Var mickar du? Framför kicken, inne , i mitten, framför slagsidan eller? I mitten av kaggen har du mest "bas". Nära slagskinnet mera "Kick"

- Vilken klubba använder du på pedalen, filt, trä plast? De hårda(plast - trä) ger mera "kick" , filt mera "runt och basigt"

- Har du dämpat för mycket kaggen så den inte sjunger det minsta? Jag dämpar nästan inget alls min kagge vid inspelning.

- Hur spelar du? Tar du i tillräckligt hårt? Stor trumma behöver störra kraft i slagen.

- Hur gör du med pedalen, låter du den efter slaget vila mot skinnet, eller studsa tillbaka? Om du låter den efter slagen studsa tillbaka får du mera " Boom , Bas och Kropp" ur kaggen än om den villar mot skinnet och dämpar.

- Hur du eq:ar m.m tror jag att du har koll på, jag menar, du brukar spela in akustiska trummor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Då jag ser i din profil att du är "veteran" så är det kanske dummt skriva detta då du kanske har full koll på det ändå...?!? Men jag chansar...

Subkick är bra. Men om du inte kan få in den, så bör det absolut funka även med den micken du har. Själv använder jag mig dock av Beta 52. Brukar bli bas i överflöd.

- Är det stämt bra? Många vill ha löjligt slappt slagskin. Prova kanske spänna "liite till" så du får lite mera "kropp" ur trumman.

- Fronskinnen ska hjälpa till att skapa "Boom / Boom/ Bas" ljudet - är den bra stämd? Gärna liite högre än slagskinnet.

- Var mickar du? Framför kicken, inne , i mitten, framför slagsidan eller? I mitten av kaggen har du mest "bas". Nära slagskinnet mera "Kick"

- Vilken klubba använder du på pedalen, filt, trä plast? De hårda(plast - trä) ger mera "kick" , filt mera "runt och basigt"

- Har du dämpat för mycket kaggen så den inte sjunger det minsta? Jag dämpar nästan inget alls min kagge vid inspelning.

- Hur spelar du? Tar du i tillräckligt hårt? Stor trumma behöver störra kraft i slagen.

- Hur gör du med pedalen, låter du den efter slaget vila mot skinnet, eller studsa tillbaka? Om du låter den efter slagen studsa tillbaka får du mera " Boom , Bas och Kropp" ur kaggen än om den villar mot skinnet och dämpar.

- Hur du eq:ar m.m tror jag att du har koll på, jag menar, du brukar spela in akustiska trummor?

Jag spelar inte trummor själv kanske jag ska tillägga 🙂

Kaggeskinnen är stämda som så att bort med rynkorna när man trycker in mitten med handen

sen upp en aningens till, så den har ton, det hör jag. Md421u satt i mitten ungefär.

KLubban är dubbeltramp med filt. Kaggen är dämpad, vill ha en kort distinkt kagge.

Det ligger en evans eq pad eller vad den heter i kaggen.

Sist jag testade beta52 var ju på yamaha recording custom med kaggen stämt likadant så

var det för lite klick och på tok för mycket bas, därför började jag köra med MD. Men nu

börjar jag fatta att det är tusen variabler....

Undra hur rumsmåtten spelar in här. Ca 5 x 6m och 4meter i tak. Har bara två st Gik acoustics

screen panels bakom settet och 442 i hörnen.

Link to comment
Dela på andra sajter

För just baskaggen ska det väll inte spela någon roll hur rummet är utformat. För ÖH mickarna har det dock säkert stor betydelese.

Inte säkert jag tolkar rätt vad du saknar... Först tolkade jag det som bas. Men när jag läser din sista post säger du:

"var det för lite klick och på tok för mycket bas, därför började jag köra med MD".... vilket förvirrar mig lite;

Den sista posten tolkar jag som att du hade i förra setet för mycket klick och för lite bas. Klick får du genom att micka närmare slagyttan. I mitten av kaggen, som du har det nu, blir det mera bas, men mindre klick. Om du vill ha mera KLICK, och distinktare , mera pang på rötbettan ljud, skulle jag köra micken in, ganska nära slagytan. Om du vill ha mindre "mondernt ljud,m klick, attack, men mera runt och varmt ljud, med mera bas och bommighet, skulle jag placera micken mera i mitten av kaggen.

Om du ändå misstänker rummet, lägg en filt, eller stor jacka över baskaggen så rumsakustiken hålls borta. Men det bör inte vara det.

Vad det gäller stämmning så är det nog ganska rätt som du beskriver. För den musiken du mestadels spelar in. Och skinnval blev det ju inget fel på, ser jag i tidigare tråd.

Du kan köpa EQ pad ( kostar typ 20-30 :- ) och klistra ditt de där klubban träffar. Spapar skinn samt ger mera KLICK ljud.

Ett trick som man använde sig innan EQ paden var att limma/ tejpa en 5 krona där klubban träffar.

Om klubban har filt, och plast på andra sidan, prova vända, så klubban träffar med plast delen.

Jag misstänker först och främst mickplacering.

Jag har "default" setting för ett set. Provade häromdagen backa micken till mitten - baskaggen lät helt annorlunda. Och det på 14" djup, så jag backade med typ 20 cm bara, men skilnad blev riktigt påtaglig, trots att alla andra inställningar var identiska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns inte som min md421u inte gav tillräckligt med bas i kicken. Går det att lösa med en subharmonic generator eller

ska jag gå över till min beta 52a?

Om du kommer åt, testa en EV ND 868 kaggemick. De är helt sjukt bra. Är typ lite omni-upptagande av hela kaggens rymd invändig, samtidigt som den är riktad och tar upp klubbattacken. Men behöver inte ratta eq, det är bara att flytta micken för olika sound.

http://www.thomann.de/se/ev_nd868_ndymserie.htm

Sopigt ljudprov där, den är mkt mustigare i verkligheten.

Googla reviews...

Link to comment
Dela på andra sajter

Massive Kick Drum Mic Shootout

AKG Acoustics D 112

Audio-Technica ATM25/LE

Audio-Technica ATM250

Audix D4

Audix D6

Avantone Pro MONDO

Electro-Voice N/D868

Electro-Voice RE20

Electro-Voice RE320

Heil Sound PR-40

Heil Sound PR-48

Lewitt DTP 340 REX

Miktek PM11

MXL A-55 Kicker

Sennheiser e 602

Sennheiser MD 421-II

Shure Beta 52

Shure Beta 52A

Shure SM7B

Shure SM57

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Uj vilken shootout, ska spana in!

Måste nog skaffa ett bättre stativ till beta 52:an för att få in den länge, med det vi har nu funkar det inte.

Har placeringen av hålet i kaggens resonansskinn någon betydelse?

Men som sagt jag får testa med 52:an igen, har ju inte gjort det på detta set än.

Vad anser ni är den bästa oh-tekniken? Jag har typ alltid kört spaced pair med olika lyckade

resultat, tycker det är svårt att få in kick och virvel i centrum.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.youtube.com/watch?v=aD_IPYqN9VkHållet ska framför allt inte vara för stort. Annars tappar man funktionen med reso skinnet.

Lite på sidan ska du väll ha hålet, inte för att jag testat med annat, men verkar vara vedertagade så.

Se till att kabeln inte ligger mot resoskinnet. Då " brommsar" den vibrationen/funktionen med den.

Själv har jag sågat av ett mic stativ så det är riktigt lågt. Sen skjuter jag in micken nära slagyttan. I videon så uppenbart mickar de helt annorlunda än jag, preciss inannför resoskinnet, Men jag kommer fortsätta på mitt sätt, då jag är nöjd med resultatet jag får. 🙂

Ang OH så körde jag X-Y förut. Såg till att kaggen och virveln liksom hamnade i mitten.

Jag riktade de inte rakt framför sättet de XY utan fick ha de ganska snett... tänk dig en linije snett till höger om du stpr framför settet... Den går rakt igenom baskaggen OCH virveln. Där satte jag / pekade liksom med vänstra micken ( som pekade mot HiHaten) .Svårt beskriva.... 😊

Kolla in denna för XY

Numera pekar en mick mot HiHat, långt till höger ( om du står framför kittet) och den andra långt till vänster, över riden typ, Tycker det funkar bättre. Det som ska till vänster går till vänster och tvärtom. Sen skärr jg på ÖH mickarna basen, så baskagge blir obetydlig i ÖH mickarna. Så denna pannoreringen, via ÖH för kaggen, blir obetydlig liksom.

Om virvel stretar åt ena håll för mycket så pannorerar jag virvel micken lite ( altså spåret vid mixning) åt sidan, så det jämnar ut sig.

Får därmed till och med lite stereobild på virveln.

Redigerat av Superfly
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad anser ni är den bästa oh-tekniken? Jag har typ alltid kört spaced pair med olika lyckade

resultat, tycker det är svårt att få in kick och virvel i centrum.

det viktiga är all attlt som ska va i cemtrum mono är i centrum mot OH, förklas här: http://johnlsayers.com/Recmanual/Pages/placement.htm

om man vill använda A/B eller X/Y mickning bror på hur stort settet är och hur mycket "stereo sound" man vill ha. Till större sett är A/B att föredra, även att man har mickana högre (om det finns takhöjd)

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...