The Mr Postat 6 mars 2005 Postat 6 mars 2005 Hejba! Jag har letat lite efter en schysst bas-plugin. Jag har sökt lite pÄ forumet och bara hittat tips om broomstick bass, men finns det inga andra alternativ? NÄgon som har nÄgra förslag? The Mr...
Egghuvud Postat 6 mars 2005 Postat 6 mars 2005 Det beror ju vÀldigt mycket pÄ vad du letar efter. Broomstick och trilogy Àr ju mer fokuserat pÄ "riktiga basljud" Det finns syntljud ocksÄ, men de kan man ju ratta till i andra moduler ocksÄ. Men sedan finns det ju en del syntbaspluggar ocksÄ. T ex novation basstation http://www.novationmusic.com/software.asp Sedan finns ju Scarbee j-slap n fingerd bass ocksÄ http://www.scarbee.com/products/jsf/index.php (ha ha Claes jag hann först) Som Àr ett samplingsbibliotek som Àr inriktat pÄ en enda bas. Och lÄter mycket bra. DÄ mÄste du förstÄs ha en sampler. Vad letar du efter?
Nightroad Postat 6 mars 2005 Postat 6 mars 2005 HÄll utkik efter Viritual Bassist frÄn Steinberg. Den ska slÀppas nÀr som helst har jag hört. Viritual Bassist
djonas Postat 6 mars 2005 Postat 6 mars 2005 Jag anvĂ€nder mig av Edirol Super Quartet som basplugg. LĂ„ter faktiskt jĂ€kligt bra om man pillar lite och proggar med omsorg. đ Mvh / djonas
Mr mike Postat 17 maj 2005 Postat 17 maj 2005 LĂ€gg av med de jĂ€vla (ursĂ€kta de fula ordet) virtual guitar och bas och sĂ„nt. Programen Ă€r otroligt okreativa och fĂ„niga. Om du inte kan spela sjĂ€lv sĂ„ lĂ„na in en kompis som kan. đ
Claes Holmerup Postat 17 maj 2005 Postat 17 maj 2005 LĂ€gg av med de jĂ€vla (ursĂ€kta de fula ordet) virtual guitar och bas och sĂ„nt. Programen Ă€r otroligt okreativa och fĂ„niga. Om du inte kan spela sjĂ€lv sĂ„ lĂ„na in en kompis som kan. đ Jag tycker faktiskt tvĂ€rtom. Man kan fĂ„ inspiration till att göra saker i lite annan stil Ă€n det man brukar göra - och de sjĂ€lvspelande VSTi:erna Ă€r suverĂ€na hjĂ€lpmedel under skapandeprocessen, nĂ€r man vill börja jobba med harmonierna snabbt, utan att först behöva bygga upp ett trumkomp frĂ„n scratch. Med gitarrpluggarna kan man snabbt fĂ„ en idĂ© om hur det kommer att lĂ„ta i slutĂ€nden. MĂ„nga nöjer sig med det resultat man fĂ„r, medan andra lĂ€gger Ă€kta vara pĂ„ lĂ„tarna i slutĂ€nden. Det Ă€r en smaksak - och man kan inte sĂ€ga att det ena eller andra sĂ€ttet Ă€r "fel" sĂ€tt att jobba...
Peder Postat 17 maj 2005 Postat 17 maj 2005 Hej! Jo, det kan man! Att göra musik med dator Àr fusk, fusk, fusk! Bara riktiga instrument rÀknas juh! Ni bara fuskar och fuskar! LÀr er riktiga instrument istÀllet! SÄng, okej sjunga in i datorn kan man fÄ men dÄ fÄr man inte anvÀnda Auto-tune sen för dÄ Àr det fusk! MVH-Peder
Claes Holmerup Postat 17 maj 2005 Postat 17 maj 2005 Hej! Jo, det kan man! Att göra musik med dator Ă€r fusk, fusk, fusk! Bara riktiga instrument rĂ€knas juh! Ni bara fuskar och fuskar! LĂ€r er riktiga instrument istĂ€llet! SĂ„ng, okej sjunga in i datorn kan man fĂ„ men dĂ„ fĂ„r man inte anvĂ€nda Auto-tune sen för dĂ„ Ă€r det fusk! MVH-Peder đ
Neko Postat 17 maj 2005 Postat 17 maj 2005 Hej! Jo, det kan man! Att göra musik med dator Àr fusk, fusk, fusk! Bara riktiga instrument rÀknas juh! Ni bara fuskar och fuskar! LÀr er riktiga instrument istÀllet! SÄng, okej sjunga in i datorn kan man fÄ men dÄ fÄr man inte anvÀnda Auto-tune sen för dÄ Àr det fusk! MVH-Peder Det Àr fusk att anvÀnda instrument som man inte byggt sjÀlv, dÄ vet man ju inte till 100% exakt hur de fungerar, och har man de facto lÀrt sig ett instrument man inte byggt sjÀlv sÄ Àr det bara fusk och löjliga genvÀgar. Jag tillverkar egna trummor av djurhudar av djur jag skjutit sjÀlv. Fatta att det Àr svÄrt att fÄ en distad 909 kagge ur dem, men det gÄr om man slitit tillrÀckligt lÀnge.
The Mr Postat 17 maj 2005 TrĂ„dstartare Postat 17 maj 2005 Det Ă€r fusk att anvĂ€nda instrument som man inte byggt sjĂ€lv, dĂ„ vet man ju inte till 100% exakt hur de fungerar, och har man de facto lĂ€rt sig ett instrument man inte byggt sjĂ€lv sĂ„ Ă€r det bara fusk och löjliga genvĂ€gar. Jag tillverkar egna trummor av djurhudar av djur jag skjutit sjĂ€lv. Fatta att det Ă€r svĂ„rt att fĂ„ en distad 909 kagge ur dem, men det gĂ„r om man slitit tillrĂ€ckligt lĂ€nge. Hoppas verkligen du planterat trĂ€den sjĂ€lv, som du senare huggt, med din egentillverkade yxa, av metall som du framstĂ€llt sjĂ€lv. För att fĂ„ virket att tillverka trumstommarna av. Annars jĂ€vlar, dĂ„ kommer jag aldrig lyssna pĂ„ en endaste lĂ„t av dig igen đ ........ đđđ Nej allvarligt Peder och Mr Mike, sluta vara sĂ„ trĂ„kigt konservativa. Att det finns program, som för övrigt lĂ„ter riktigt bra, som kan ge inspiration och skaparglĂ€dje ska vi vara riktigt glada för. Det Ă€r inte alla som kĂ€nner gitarrister, trummisar, basister, pianister som dessutom alltid kan stĂ€lla upp och spela in. Absolut inte till samma pris som de olika programmen i alla fall. För mig funkar det alldeles utmĂ€rkt i alla fall. Ps. Peder, spelar du in allting pĂ„ gamla rullbandspelare eller? Ds. The Mr... đ
Pluffo Postat 17 maj 2005 Postat 17 maj 2005 The Mr: Jag vill nog hĂ€vda att Peder var ironiskt i sitt inlĂ€gg. Fast jag vet inte...det kanske du ocksĂ„ va. JĂ€vla dubbelironi som rĂ„der idag đ Neko: Jag hoppas att du föder djuren sjĂ€lv ocksĂ„ annars Ă€r det ju fan fusk. Vad Ă€r det för typ av bas du Ă€r ute efter? Yellow Tools Majestic Basses Ă€r ju hyffsat cool om du Ă€r inne pĂ„ en lite mer soft genrĂ©.
Twilight_Zound Postat 17 maj 2005 Postat 17 maj 2005 Hej! Jo, det kan man! Att göra musik med dator Ă€r fusk, fusk, fusk! Bara riktiga instrument rĂ€knas juh! Ni bara fuskar och fuskar! LĂ€r er riktiga instrument istĂ€llet! SĂ„ng, okej sjunga in i datorn kan man fĂ„ men dĂ„ fĂ„r man inte anvĂ€nda Auto-tune sen för dĂ„ Ă€r det fusk! MVH-Peder Jösses đ
Piccazzo Postat 17 maj 2005 Postat 17 maj 2005 (redigerat) Jo, det kan man! Att göra musik med dator Àr fusk, fusk, fusk! Bara riktiga instrument rÀknas juh! Ni bara fuskar och fuskar! LÀr erriktiga instrument istÀllet! SÄng, okej sjunga in i datorn kan man fÄ men dÄ fÄr man inte anvÀnda Auto-tune sen för dÄ Àr det fusk! MVH-Peder Hur spelar du in dÄ ? Porta , Rullbandare , Adat , ? HÄller dÀremot med till viss del. Det finns alldeles för mÄnga personer som vill ta genvÀgen till bra lÄtar , BÄde arr och Mix mÀssigt. För att inte tala om alla som vill Mastra ...... Men man kan tyvÀrr inte bemÀstra alla instrument sÄ ibland mÄste det fuskas lite speciellt nÀr man har bra Feeling och snabbt vi fÄ sina tankar inspelade för att kanske i efterhand fixa till det med Live Musiker. Personligen Àr Gitarr och Bas inga problem MEN nÀr det kommer till piano mÄste jag nog lÄta nÄn anna spela.. För att svara pÄ frÄgan sÄ tycker jag att Hardcore Base lÄter bra.Litet Skarpare ljud passar mer till rock men det gör att fÄ jÀvligt bra ljud med lite EQ pÄ den .. AnvÀnder den sjÀlv praktiskt taget hela tiden , Ibland lÀgger en basist pÄ riktig bas istÀllet men rÀtt proggrammerad sÄ hör man knappt nÄn skillnad. Fast allt det beror pÄ vad man gör för musik. Hittas hos http://www.soundsonline.com Redigerat 17 maj 2005 av Piccazzo
Claes Holmerup Postat 17 maj 2005 Postat 17 maj 2005 Jag kunde inte tolka Peders inlĂ€gg som annat Ă€n ironiskt (trots avsaknaden av smiley...), men tydligen har inte alla tolkat det likadant... Peder: var min tolkning verkligen fel...? đ
ViktorDenStore Postat 17 maj 2005 Postat 17 maj 2005 Peder: var min tolkning verkligen fel...? đ För isĂ„ fall Ă€r du idiot-förklarad đ
Claes Holmerup Postat 17 maj 2005 Postat 17 maj 2005 Peder: var min tolkning verkligen fel...? đ För isĂ„ fall Ă€r du idiot-förklarad đ đ Det kan jag bjuda pĂ„ i sĂ„ fall... đ
ViktorDenStore Postat 17 maj 2005 Postat 17 maj 2005 Peder: var min tolkning verkligen fel...? đ För isĂ„ fall Ă€r du idiot-förklarad đ đ Det kan jag bjuda pĂ„ i sĂ„ fall... đ± đ Haha... jag menade att Peder va det ifall han inte va ironisk
Claes Holmerup Postat 17 maj 2005 Postat 17 maj 2005 Peder: var min tolkning verkligen fel...? đ För isĂ„ fall Ă€r du idiot-förklarad đ đ Det kan jag bjuda pĂ„ i sĂ„ fall... đ± đ Haha... jag menade att Peder va det ifall han inte va ironisk đ Det gĂ€ller att missuppfatta det rĂ€tt. Ăr nog trött. Dax att gĂ„ hem...
Mr mike Postat 18 maj 2005 Postat 18 maj 2005 Visst grabbar kan man anvĂ€nda ljud och loopar som Ă€r "klara". Men jag har hört förmĂ„nga dĂ„liga och snodda grejer och Ă€r ganska trött pĂ„ det. Att lĂ€ra sig ett sĂ„dant program tar nog lika lĂ„ng tid som att lĂ€ra sig det riktiga instrumentet hjĂ€lpligt. SĂ„ börja öva... đ
Peder Postat 18 maj 2005 Postat 18 maj 2005 (redigerat) Hej! Visst grabbar kan man anvĂ€nda ljud och loopar som Ă€r "klara". // Att lĂ€ra sig ett sĂ„dant program tar nog lika lĂ„ng tid som att lĂ€ra sig det riktiga instrumentet hjĂ€lpligt. SĂ„ börja öva... đ - Vad Ă€r det hĂ€r för struntsnack? Dissa ett program man inte ens testat?? Jo de tar nog max 30 minuter att bli en bra bassist đ! Att spela in musik Ă€r fusk! Live Ă€r moraliskt korrekt medan inspelad musik ju alltid kan manipuleras och dĂ€rmed Ă€r att betrakta som fusk đ! MVH_Peder Hej! Nej Claes, du hade rĂ€tt! (Alltför ofta har Claes rĂ€tt och det fĂ„r Peder att i jĂ€mförelse verka dĂ„lig, ha fel nĂ„ngĂ„ng đ!) Redigerat 18 maj 2005 av Peder
Claes Holmerup Postat 18 maj 2005 Postat 18 maj 2005 Hej!Visst grabbar kan man anvĂ€nda ljud och loopar som Ă€r "klara". // Att lĂ€ra sig ett sĂ„dant program tar nog lika lĂ„ng tid som att lĂ€ra sig det riktiga instrumentet hjĂ€lpligt. SĂ„ börja öva... đ - Vad Ă€r det hĂ€r för struntsnack? Dissa ett program man inte ens testat?? Jo de tar nog max 30 minuter att bli en bra bassist đ! Att spela in musik Ă€r fusk! Live Ă€r moraliskt korrekt medan inspelad musik ju alltid kan manipuleras och dĂ€rmed Ă€r att betrakta som fusk đ! MVH_Peder Hej! Nej Claes, du hade rĂ€tt! (Alltför ofta har Claes rĂ€tt och det fĂ„r Peder att i jĂ€mförelse verka dĂ„lig, ha fel nĂ„ngĂ„ng đ!) ...dĂ„ slipper vi bĂ„da bli idiotförklarade - i dag i alla fall... đ AngĂ„ende de sjĂ€lvspelande VSTi:er som förekommer, sĂ„ lĂ€r man sig dem pĂ„ i princip ingen tid alls - men att lĂ€ra sig spela och i förlĂ€ngningen behĂ€rska ett riktigt instrument, tar flera Ă„r. I VG, GA, BB och VB drar man nytta av andra musikers enorma erfarenhet - och kan dĂ€rför pĂ„ nolltid fixa till ett komp som fungerar vĂ€ldigt bra. Om man inte gillar allt som automatgenereras, sĂ„ kan man spara liret till ett midispĂ„r och modifiera efter eget tycke - eller sĂ„ kan man ha autokompet som inspiration - och göra om rubbet nĂ€r man har gjort alla andra inspelningar klara och ska börja tĂ€nka pĂ„ slutmix...
Peder Postat 18 maj 2005 Postat 18 maj 2005 Hej! Japp, jag Ă€r ocksĂ„ för alla hjĂ€lpmedel som finns och enligt mig Ă€r (nĂ€stan) ingenting fusk! LĂ„ter det bra sĂ„ Ă€r det bra! Tror Ă€ven att ex virtuella trummmaskiner och samplingsskivor snarare befĂ€ster, i detta fall, trummisens unika kompetens! NĂ€r jag testade Broomstick Bass blev jag sĂ„ inspirerad att jag gick och köpte en elbas sĂ„ numer har lagt elbasgĂ„ngar vid ett flertal tillfĂ€llen, bĂ„de med och utan datorns hjĂ€lp! (PS det tar ca 30 minuter att lĂ€ra sig spela elbas... ifall man inte kan spela gitarr - i annat fall gĂ„r det mĂ„hĂ€nda Ă€n fortare đ!) MVH-Peder
Claes Holmerup Postat 18 maj 2005 Postat 18 maj 2005 (redigerat) Hmmm... Ăr du medveten om att du pratar med en bassist nu...? đđ Jag vill nog pĂ„stĂ„ att det Ă€r ungefĂ€r samma situation för nĂ€stan alla instrument; Man kan lĂ€ra sig spela hjĂ€lpligt ganska kvickt - men att behĂ€rska instrumentet tar flera Ă„r. NĂ€r jag spelade som mest, sĂ„ kunde jag ledigt spela vilken Level42-lĂ„t som helst - men eftersom jag inte har nĂ„got band i dag, sĂ„ stĂ„r mina basar mest och samlar damm och jag Ă€r ruskigt ringrostig. Jag rĂ„dde bot pĂ„ det dĂ€r med dammsamlandet till viss del nĂ€r jag sĂ„lde min ena Rickenbacker 4001 för omkring 10 Ă„r sedan... đ Kul att du köpte en bas efter att ha blivit inspirerad av Broomstick. Det sticker nog i ögonen pĂ„ de som tycker att det Ă€r fördummande, förslöande och allmĂ€nt bara fel med alla sĂ„dana autokomp-hjĂ€lpmedel... đ Redigerat 18 maj 2005 av Claes
Peder Postat 18 maj 2005 Postat 18 maj 2005 Hej! Nej jag skojade đ! Det rĂ„der ju vĂ€rsta mobbingtendenserna och allmĂ€n dumhetsvarning pĂ„ hur lĂ€tt det skulle vara att spela bas! Visst det Ă€r lĂ€tt att spela en ton i taget men sen lĂ„ter ju det dĂ„ligt ocksĂ„ och att trycka ned en ton pĂ„ ett piano Ă€r inte heller sĂ€rskilt svĂ„rt medan att spela som J Johansson, G Gould eller M King ju Ă€r aningen svĂ„rare! MVH-Peder
ViktorDenStore Postat 19 maj 2005 Postat 19 maj 2005 (PS det tar ca 30 minuter att lĂ€ra sig spela elbas... ifall man inte kan spela gitarr - i annat fall gĂ„r det mĂ„hĂ€nda Ă€n fortare đČ!) Det Ă€r skillnad pĂ„ att spela ett instrument och att "spela" ett instrument đ
Zando Postat 19 maj 2005 Postat 19 maj 2005 PS det tar ca 30 minuter att lĂ€ra sig spela elbas... ifall man inte kan spela gitarr - i annat fall gĂ„r det mĂ„hĂ€nda Ă€n fortare đ!) MVH-Peder DĂ„ har du inte hört Les Claypol spela det kan man inte lĂ€ra sig pĂ„ 30min. đ
Peder Postat 19 maj 2005 Postat 19 maj 2005 Hej! Nej, jag skojade! Alla instrument Àr lika svÄra, ty ifall instrument Àr "lÀtta" mÄste dess utövare vara skickligare för att rÀknas som "bra" sÄ allt tar ut varandra! MVH-Peder
The Mr Postat 19 maj 2005 TrĂ„dstartare Postat 19 maj 2005 Snacka om att den hĂ€r trĂ„den har spĂ„rat ur... đ The Mr... đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.