Jump to content
Annons

Vilken svarar snabbast på transienter, kondensatormick eller dynamisk?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Har sett att det råder delade meningar om det. Det är mest virvelmickning jag tänker på.

Ganska många anser nog en dynamisk mick vara bäst till virveln, kan det bero på att den svarar långsammare på snabba och våldsamma transienter och därför "smoothar till" ljudet en aning?

Om man har dyra bra mickar, både konding o dynamiska, som tål extrema ljudtryck, vilken väljer man då till virveln? Och varför? I mitt fall handlar det om att bara använda en mick, ingen extra sejarmick, så jag sätter micken ca 5 cm ut från kanten...

Dynamisk men kondensatrad - 55

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bäst transientsvar blir det med småmembrans kondensatormickar - men sedan är det som sagt en smaksak om man vill ha det eller en lite slöare respons.

Enda sättet att avgöra vilket man föredrar, är egentligen att testa och jämföra själv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Delade meningar? Det är väl en ganska obestridlig sanning att kondensatormikar reagerar snabbare? Dynamiska mikrofoner "smetar ut" transienterna mer. Det kan i vissa fall faktiskt låta bättre, men i så fall borde ju oenigheten handla om vad som låter bäst. Den frågan är betydligt svårare att svara på, för det handlar ju om vilket sound man vill ha.

Försökte spela in en maraccas med en konding en gång. Det lät hemskt, för transienterna lät som pisksnärtar i öronen! Bytte till en dynamisk istället, det lät betydligt bättre. Likaså är kondingar heller inte mitt första val till akustisk gitarr. Däremot föredrar jag kondingar till blåsinstrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har två mickar att välja på till virveln, E906 och Audio Technica AE3000. Hör knappt nån skillnad på dem.... Ska ha den ena på virveln och den andra på elgitarren. Bägge låter bra på bägge ställena...

Kan jag klara mig undan med mindre komprimering om jag kör dynamisk E906 på virveln?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...