Jump to content
Annons

Är det någon hemsk specialkabel eller varför hittar jag den inte någonstans?


Robbin86

Recommended Posts

Jag har letat på 4sound, Thomann, Ebay, Musicstore, Emusic etc etc

Det verkar inte finnas någon MONOtele - Xlr kabel någonstans?

Kan det vara så att det inte tillverkas?

Jag behöver 3st Multikablar på tre meter, 8 kanaler i varje mulit.

Telepropp mono - Xlr hane

Det är nämligen så att jag har kommit över ett analogbord och det har Tape send som Mono tele medans det har Tape return som Stereo (vilket det finns kablar till att köpa överallt)

Så, jag hoppas någon fattar =)

Hårdrock!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
BurninSven (oregistrerad)

Det sk väl gå att klippa en (eller kanske bygla/brygga över) på telesidan så blir det mono. Men hur det då ska kopplas på xlr sidan (om det ens behövs, jag menar om man klipper en) har jag ingen koll på. Googla på det för säkerhets skull.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jag byggde såna dvs balanserade mono tele till xlr kommer jag att tänka på nu. Det är till mitt delta 1010 kort så i värsta fall så ska man kunna bygga om en stereo kabel som sagt. Om jag inte minns fel så behövde man en stereo tele för att det skulle bli balanserad kabel.

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Att bygla är inte säkert att det blir bra, så kolla upp hur kontakterna är kopplade.

Det är vanligt att Ground och Cold kortsluts med en bygel mellan pin 1 och 3 i XLR-kontakten i färdiga kablar, men för det mesta är det lämpligare att inte alls koppla in Cold (pin 3 i XLR-kontakten), utan bara använda Ground och Hot, så länge man har transistorbalanserade ingångar.

Om man däremot har en transformatorbalanserad ingång som det ska kopplas till, så är det inte bra att koppla på det sättet, utan då måste signalen komma in mellan pin 2 och 3 (Hot och Cold) - för annars blir det både svagare signal och basförlust.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gissar att tappningen är obalanserad, därav monotele. Returen är däremot balanserad och därför stereotele (eller TRS som brukar kallas).

Stämmer mycket bra!

Och ja det är precis sådana jag behöver!

Fast 24 stycken adaptrar går på 782:- och det är mer än vad 3 stycken 8kanals multi, sterotele - xlr hone kostar. Hmm, jag vill ju verkligen inte löda!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att bygla är inte säkert att det blir bra, så kolla upp hur kontakterna är kopplade.

Det är vanligt att Ground och Cold kortsluts med en bygel mellan pin 1 och 3 i XLR-kontakten i färdiga kablar, men för det mesta är det lämpligare att inte alls koppla in Cold (pin 3 i XLR-kontakten), utan bara använda Ground och Hot, så länge man har transistorbalanserade ingångar.

Om man däremot har en transformatorbalanserad ingång som det ska kopplas till, så är det inte bra att koppla på det sättet, utan då måste signalen komma in mellan pin 2 och 3 (Hot och Cold) - för annars blir det både svagare signal och basförlust.

Det ska skickas från tape send till en ren AD/DA omvandlare.

Hur gör man detta bäst?

Jag är precis kass på sånt där!

Jag vill bara att det ska lira liksom 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska skickas från tape send till en ren AD/DA omvandlare.

Hur gör man detta bäst?

Jag är precis kass på sånt där!

Jag vill bara att det ska lira liksom 😎

På omvandlaren är det säkert transistorbalanserat, så då ska pin 3 i XLR-kontakten helst inte vara inkopplad, utan skärmen i kabeln ska sitta på pin 1 och ledaren på pin 2.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det blir billigare med övergångar, under förutsättning att dom är rätt lödda.

Är man en idiot om man går vi en patchbay? Fungerar ens det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...