Jump to content
Annons

Empirical Labs Fatso Jr?


Recommended Posts

yo! spanar på lite nya grejer. vill ju ha en eq och komp också men.. hmm och det är väl påväg. är dock lite sugen på en fatso! har spanat runt lite och märkt att vissa har det men jag tänkte mest ställa ett par frågor om sådan där tapesimulering såsom fatson.

Hur är deras användingsområden? Jag hade överlag tyckt det hade varit trevligt med att skicka ut mina mixar genom en sådan apparat innan mastring (alternativt använda den vid "fuskmastringar" hemma). Kommer antagligen få mycket skit för bara den kommentaren men jag vill helt enkelt ha något som kan låta lite göttigt påvägen till mastring.

den andra frågan är just den.. är det mer en pryl FÖR mastring eller mer som en busskomponent för typ trummor??

är det värt pengarna för en sådan sak eller bättre att typ skaffa en api 2500?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Även om det går emot mina principer (pga UA's skitbeteende mot sina mixed systems-användare) måste jag nog ändå rekommendera ett UAD-2 av valfri valör och deras Fatso-emulering, som låter åt he-ete bra.

Då kommer du billigare undan och kan använda fler "instanser" av Fatso.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft en fatso, och den kan göra väldigt mycket eller väldigt lite beroende på hur man använder den.

Den funkar lika bra till tracking så som mixning. Den funkar som busskompressor, eller trummkompressor eller vad du vill.

När jag körde den på mixbussen så använde jag aldrig tranny, tyckte det blev för mycket. Warmth funkade på låga värden.

Sen har ju den softclipper i sig och också och höjer volymen på materialet man skickar igenom. Kompressorerna i den

är bra, men orsaken till att jag sålde var just att jag saknade inställningar för attack och release.

Api 2500 e go, den hade jag hemma drygt en vecka bara men hann bekanta mig med den lite.

Det tar lite tid att sätta sig in i hur den beter sig tycker jag, blir lätt för mycket av det goda. När jag körde

2500 på mixbussen så lät den bäst när VU'n knappt rörde på sig, den kan ta väldigt hårt om man inte är

försiktig.

Link to comment
Dela på andra sajter

orsaken till att jag sålde var just att jag saknade inställningar för attack och release.

men kör man UAD`s plug så finns attack & release

på Fatso Senior pluggen iaf (vilket är den jag använder)

har knappt petat på Fatso JR

tänkte jag bara inflika 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag körde2500 på mixbussen så lät den bäst när VU'n knappt rörde på sig, den kan ta väldigt hårt om man inte är

försiktig.

Det är min generalla uppfattning om masterbus kompression, att det låter bäst om nålen knappt rör på sig, och vill man betala 25k för 1-1 1/2db GR??? Det är för lite för att göra skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är min generalla uppfattning om masterbus kompression, att det låter bäst om nålen knappt rör på sig, och vill man betala 25k för 1-1 1/2db GR??? Det är för lite för att göra skillnad.

Ja fast jag kan lova dig att det är en jääävla skillnad att köra 6db kompression på tex Nail jämfört med en 2500. Sen tillägger ju en 2500 mer än kompression med sina trafos och alla komponenter, likaväl så slänger Nail på lite rörfeeling.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...