Jump to content
Annons

Appropå studios.


I_SoLaTE

Recommended Posts

Jag var och hälsade på Rainbow studios i deras nya lokaler i Oslo under en inspelning i onsdags och det var minst sagt imponerande. Den stora studion där är stoooor! Jag menar, kontrollrummet skulle lätt kunna inhysa vilken replokal som helst. De kör Pro-tools där och har ett avskilt rum där de förvara datorer patchbays, outboardutrustning och fan vet allt. På så sätt slipper de fläktljud (för övrigt har de lagt 800 papp på ett specialventilationssystem som är helt tyst...) etc. Kontrollrummet är TOKIGT tyst. Mixerbordet är ett 24-kanals specialbyggt helmotoriserat Harrisonbord.

Inspelningsrummet är kanske 70-80 kvm och kan skiljas av i sektioner till mindre rum. de har två steinwayflyglar ståendes och en skog av micar, div. nuemans och andra dyrgripar, också dem mest bara ståendes överallt. Det finns inte en rät vinkel i hela rummet och akustiken är underbar, levande och precis lagom stor.

En sak som jag såg där som jag aldrig sett förut (förutom allt annat då... hehe) var medlyssningssystemet. Jag kommer inte ihåg vad de kalllade det men alla musiker hade en egen liten enkel 12-kanalsmixer (som såg ut lite som en POD, fast mindre) där de alltså kunde mixa medlyssningen som de själv ville, säkert en mycket trevlig liten feature om man spelar in live. Det gjorde de också, sättningen var flygel, bas, trummor och elektronik och det som slog mig när jag lyssnade på inspelningen var att det lät helt färdigmixat redan från början. Nu har de ju ljudtekniker av världsklass men ändå, så sjukt bra ljud!

Det var jävligt intressant att vara där, även om det är lite out of my league.

Kan ju tillägga att den kostat 2.5 mille att bygga exklusive vetilationssystemet och att det kostar 2000 kr/timmen att spela in där... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

2000:-/h....är det exklusive tekniker då eller? För om det är inkl. tekniker är det ju inte så farligt dyrt ändå väl....

Jag menar, en vanlig IT-konsult som drar in bra timpröjs kan ju ligga på 2000:-/h, och då har man ju knappt några materiella kostnader som skall täckas, utan BARA personlig kompetens....

Link to comment
Dela på andra sajter

2000:-/h....är det exklusive tekniker då eller? För om det är inkl. tekniker är det ju inte så farligt dyrt ändå väl....

Jag menar, en vanlig IT-konsult som drar in bra timpröjs kan ju ligga på 2000:-/h, och då har man ju knappt några materiella kostnader som skall täckas, utan BARA personlig kompetens....

Hehe... Ska jag vara ärlig vet jag inte om det är med eller utan tekniker, men det är norges dyraste studio och det kan väl vara rimligt att tänka sig att det i så fall är utan tekniker.

Link to comment
Dela på andra sajter

2000:-/h....är det exklusive tekniker då eller? För om det är inkl. tekniker är det ju inte så farligt dyrt ändå väl....

Jag menar, en vanlig IT-konsult som drar in bra timpröjs kan ju ligga på 2000:-/h, och då har man ju knappt några materiella kostnader som skall täckas, utan BARA personlig kompetens....

Hehe... Ska jag vara ärlig vet jag inte om det är med eller utan tekniker, men det är norges dyraste studio och det kan väl vara rimligt att tänka sig att det i så fall är utan tekniker.

Ah, jo, det är ju helt klart en jävla massa pengar....inget jag själv någonsin troligtvis kommer ha råd med, men ändå......lite spekulationer bara.... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...