Jump to content
Annons

blue screen...


christerf (oregistrerad)

Recommended Posts

christerf (oregistrerad)

I slutet av december uppdaterade jag dator och programvara. Gick bland annat från Cubase 5 till 6.0. I samband med det uppgraderade jag även till Win7 på en ny Intel ssd-disk. Efter det här har jag återkommande kracsher och bluescreens. Nån som har någon idé vad det kan bero på.

Innan hade jag en samsung Sata-disk som sysedisk och XP på samma dator. INga kracsher (mer än undantagsvis) på det systemet. Processorn är en Intel Q6600 på 2,4 Mhz.

/christer

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kan handla om att drivrutinerna för olika delar i datorn, inte funkar tillräckligt bra i W7, så att du behöver leta upp nyare drivrutiner...

Det kan kanske också handla om ett problem med moderkortet, att det inte funkar så bra med SSD. I så fall kan det behövas en BIOS-uppdatering för moderkortet.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, det är definitivt ett SSD-problem, eventuellt fel med moderkortet (nej, efter ha läst igen är det garanterat SSDn). Prova "flasha" SSD:n till en nyare version.

Kolla var du stoppat in SSDn också, vissa SATA-ingångar har en egen kontrollerenhet (SATA 0-4 har en kontrollenheten och 5-6 har en annan på mitt moderkort. Så SSD:n är matad till 5 och resten till dom andra).

Skriv namnet på moderkortet, SSDn och om du har 32bit(x86) eller 64bit

SPARA ALLT VIKTIGT DU HAR PÅ SSDn TILL EN ANNAN HÅRDDISK BUMS, har den sandforce-kontrollern så kan du få det trevligare 0 GB ledigt problemet. Typ som när ett usb-minne buggar sig och måste formateras om (jag generaliserar grovt här dock, då det finns många olika modeller av sandforce, men det här är vanligt förekommande hos versioner med äldre bios).

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...