Jump to content
Annons

Problem med att skapa bra house-melodi


ekan94

Recommended Posts

Hej! Jag är ganska ny inom producering av musik (House) och sitter med Logic Pro. Jag har ett problem och det är att jag inte får till någon härlig melodi. Det finns ju massvis med Houselåtar av så väl amatörer som proffs med riktigt härliga melodier.

Jag hittar helt enkelt inte någon lämplig metod för att skapa melodier. Jag sitter för det mesta och skriver toner i piano roll och utvecklar det till något men det låter oftast stelt och jättetråkigt... Tycker inte det är så lätt att bara improvisera fram något på keyboardet heller.

Så jag undrar nu om någon kunnig person här på forumet skulle kunna hjälpa mig en bit på vägen, hur gör du för att skapa melodier? Några tips på hur man kan få det att låta bra? Nynna fram något och skapa melodin i piano roll?

De typer av melodier jag är ute efter är till exempel

http://www.youtube.com/watch?v=uQNgDEKVdk0

http://www.youtube.com/watch?v=PZoQ60gGEDU

och Avicii-stil melodier, vilket allt detta kanske är.

Alla dessa melodier är ju så simpla men det är något som gör att de blir riktigt behagliga att lyssna på.

Hade något kunnat hjälpa mig ganska ingående med detta så hade jag varit tacksam till tusen!

Redigerat av ekan94
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns inga genvägar, det är bara att lyssna på hur andra har gjort och sen försöka göra något eget av det. Ett tips är dock att inte tänka för mycket på pianorullen, det är inte den som ska skapa musiken utan dina händer! Skapa en bra melodi först, sen kan du börja tänka på pianorullen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Lär dig ackord och skalor! Absolut viktigaste om du vill göra melodier, och gör det extremt mycket enklare att göra melodier som låter bra. Att sitta och klicka i piano roll blir som att spela på lotto istället för att bygga sig fram till något

Link to comment
Dela på andra sajter

Nynna in melodierna! Sen försöker du spela vad det är du har nynnat in.

Skaffa även ett klaviatur koppla till datorn. Även om du inte kan spela keyboard kan det vara mycket enklare att prova sig fram på ett sånt.

Skaffar du ett klaviatur med minst 61 tangenter kan du börja kika efter lite piano-kurser också. Finns säkert hur mycket som helst på nätet. Eller så knallar du ner till din lokala musikhandlare och frågar efter någon liten bok för nybörjare på piano.

Edit: Sen får man väl tänka på att det ofta finns en anledning till att vissa artister blir mycket populärare än andra. Och oftast handlar det nog om att dom just hittar exakt rätt när det gäller att skapa melodier.

Det finns garanterat en anledning till att det krävs t ex en Max Martin för att skriva hit efter hit, och att man inte kan göra det med hjälp av ett datorprogram. Rent teoretiskt är ju hitsen sällan speciellt komplicerade.

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är dock att inte tänka för mycket på pianorullen, det är inte den som ska skapa musiken utan dina händer! Skapa en bra melodi först, sen kan du börja tänka på pianorullen.

Nej. Det sitter inte i händerna utan i huvudet. Att komponera utan instrument kan ge en stor frihet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är:

Gör enkla melodier. Strunta i om melodin redan finns och gör färdigt en låt.

..och så börjar du om från början med en annan melodi. Och gör den låten färdig.

Övning ger färdighet och en massa nya idéer börjar ploppa upp i huvet...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Är nybörjare jag med 😛

Ibland dyker det bara upp något i huvudet och då spelar jag in det på mobilen för att sedan utveckla när man kommer hem.

Eller så sitter jag och leker i piano roll tills jag hittar något som låter vettigt. Sen lägger jag till lite mörkare/ljusare toner så det blir ackord av det hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...