Jump to content
Annons

Varför görs det ingen ny musik?


SadamJR

Recommended Posts

Frågan är naturligtvis tillspetsad. Det görs massor av ny musik, förmodligen alldeles för mycket, och det görs mycket bra musik, men det görs väldigt lite musik som låter nytt. Det som skulle kunna sägas vara nytt är olika varianter av techno, men technon är knappast någon färskvara heller. Det är som om min generations favoriter hade försökt bli häftigare dragspelskungar än Calle Jularbo. De hade säkert kunnat bli utmärkta dragspelare, men vem hade brytt sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

när, enligt dig, var senast det gjorde något som var "ny musik" då?

Det är naturligtvis svårt att ge ett datum, men definivt före grunge, som Neil Young hade gjort bättre 10-15 år tidigare.

Redigerat av SadamJR
Link to comment
Dela på andra sajter

När du säger techno, menar du då all elektronisk musik?

EDIT: Jag tycker förresten det är väldigt tråkigt att det inte görs så mycket gammal musik.

Jag vet inte riktigt, eftersom jag inte är så bekant med genren. När jag lyssnar ,efter tips jag får här på sidan, tycker jag inte att det är jättestor skillnad med Atkins och May och grabbarna. Det rör sig mest om ny teknik. Om denna nya musik existerar vill jag gärna höra om den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men ge ett exempel på något som du tycker är ny musik då?

lika mycket som du säger att du inte "tycker det är jättestor skillnad med atkins och may och grabbarna" så slår jag vad om att vilket exempel du än ger så finns det nån som gjort något liknande eller som påminner om det före...

varför görs det ingen ny musik är lite som att fråga:

"varför använder inga konstnärer en helt ny färg när de målar"

Grejen är ju att i ALL musik finns det ju referenser till något som redan gjorts..

Första gången jag hörde Justice - Waters of nazareth hade jag aldrig hört något liknande och det var den låten som fick mig att vilja göra elektronsik musik. Men då finns det ju alltid någon som tycker att dedär påminner minsann om något annat som någon har gjort förut..

Link to comment
Dela på andra sajter

varför görs det ingen ny musik är lite som att fråga:

"varför använder inga konstnärer en helt ny färg när de målar"

Grejen är ju att i ALL musik finns det ju referenser till något som redan gjorts..

För att klargöra vad jag menar om det går någon förbi, naturligtvis är det så att all musik har referenser till vad som gjorts tidigare, men för 30-40 år sedan använde man dessa referenser, blues, country mm till att skapa något som inte påminde om något som hörts tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju just sagt att jag inte hittar någon ny musik. Ge gärna exempel på vad du tycker är nyskapande musik. Jag har väldigt gärna fel här.

förlåt, kanske utryckte mig otydligt! menade såklart att du skulle ge ett exempel på en artist som du tyckt gett ut ny musik, när den gavs ut.. Du skrev ju att det skulle vara något före grunge, som ju neil young gjorde bättre. Ville bara ha namnet på någon artist.

Som jag skrev så är Justice enligt mig ett nyskapande band.. För att ta någon annan genre så är Bon Iver ett utmärkt exempel..

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna på Indonesian Gamelan. Andra skalor, andra rytmer och förskjutningar att slänga in i västerländska diton. Steve Colemans MBASE (macrobasic array of structured extemporization) var även den mysig när den kom. Sedan vill jag höra hip-hop i 11/8.

Link to comment
Dela på andra sajter

förlåt, kanske utryckte mig otydligt! menade såklart att du skulle ge ett exempel på en artist som du tyckt gett ut ny musik, när den gavs ut.. Du skrev ju att det skulle vara något före grunge, som ju neil young gjorde bättre. Ville bara ha namnet på någon artist.

Som jag skrev så är Justice enligt mig ett nyskapande band.. För att ta någon annan genre så är Bon Iver ett utmärkt exempel..

Nä, men kanske för 30 år sen. Det är väl nån form av hiphop, och inte så värst nyskapande. Rätta mig om jag har fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

förlåt, kanske utryckte mig otydligt! menade såklart att du skulle ge ett exempel på en artist som du tyckt gett ut ny musik, när den gavs ut.. Du skrev ju att det skulle vara något före grunge, som ju neil young gjorde bättre. Ville bara ha namnet på någon artist.

Som jag skrev så är Justice enligt mig ett nyskapande band.. För att ta någon annan genre så är Bon Iver ett utmärkt exempel..

Justice låter lite kul, Bon Iver är rätt bra, men han tillför inget nytt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, men kanske för 30 år sen. Det är väl nån form av hiphop, och inte så värst nyskapande. Rätta mig om jag har fel.

Jag får mest intrycket att du inte ens är intresserad av att höra nåt nytt. "Äh, techno, har jag hört, nån sorts rapp, äh det gjorde Grandmaster Flash för 30 år sen.."

Rytmiskt trummande och sång? Äh, det gjordes för tusentals år sen, kom med nåt nytt. Melodier? Äh, allt är skrivet. Musikhistorien har stått still sen stenåldern, är det så du menar?

Link to comment
Dela på andra sajter

För att klargöra vad jag menar om det går någon förbi, naturligtvis är det så att all musik har referenser till vad som gjorts tidigare, men för 30-40 år sedan använde man dessa referenser, blues, country mm till att skapa något som inte påminde om något som hörts tidigare.

Så du tycker att man kan kan ta tex dubstep och säga "dedär är ju techno med ny teknik".

Men inte ta hårdrock och säga "det där är ju blues med mer dist"

Du har fortfarande inte gett mig ett exempel på en artist

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna på Indonesian Gamelan. Andra skalor, andra rytmer och förskjutningar att slänga in i västerländska diton. Steve Colemans MBASE (macrobasic array of structured extemporization) var även den mysig när den kom. Sedan vill jag höra hip-hop i 11/8.

Debussy hörde gamelanmusik på världsutställningen i Paris 1889, något som kom att påverka hans musikskrivande mycket, och vilket dessutom genom honom kom att påverka västerlänsk musik. Vad är din poäng? Du är 120 år efter din tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får mest intrycket att du inte ens är intresserad av att höra nåt nytt. "Äh, techno, har jag hört, nån sorts rapp, äh det gjorde Grandmaster Flash för 30 år sen.."

Rytmiskt trummande och sång? Äh, det gjordes för tusentals år sen, kom med nåt nytt. Melodier? Äh, allt är skrivet. Musikhistorien har stått still sen stenåldern, är det så du menar?

lite den känslan får jag med..

Link to comment
Dela på andra sajter

Debussy hörde gamelanmusik på världsutställningen i Paris 1889, något som kom att påverka hans musikskrivande mycket, och vilket dessutom genom honom kom att påverka västerlänsk musik. Vad är din poäng? Du är 120 år efter din tid.

Det tror jag alldeles säkert. Debussy är bra. I synnerhet hans texter. Har du något exempel på denna fantastiska symbios inom dagens populärmusik?

Min poäng är att det inte borde vara alltför svårt att göra något som åtminstone låter nyskapande även om "allt redan blivit gjort".

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har fortfarande inte gett mig ett exempel på en artist

Exemplet jag kan ge dig är all musik som gjordes från mitten av 50-talet till början av 80-talet. Innan denna musik var hitsen låtar som "Vad tar ni för valpen där i fönstret". Därefter kom artister som Chuck Berry, Buddy Holly, The Beatles m fl som förnyade musiken. På 70-talet kom band som Steely Dan, Talking Heads, XTC mfl som gick vidare. Om du inte känner till dem är det knappast mitt fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som är nytt isåfall är mix och ljud. Det finns lite mer möjligheter att skapa ljud på olika sätt nu än förr.

Gör din musik så ska du se att det alltid finns bitar som är gjort tidigare rent harmonimässigt och melodi och rytmik...

Jag tror lite så oxå att som ung är man mer hungrig efter musik än vid äldre dagar... Så är det för mig iallafall.

När jag sitter och kompar gitarr till sånger som jag aldrig hört förr men ändå lyckas hitta rätt så är det många gånger ett tecken på att harmonier hela tiden är återkommande.

Lite lösa tankar från mig bara. 😱

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

Det tror jag alldeles säkert. Debussy är bra. I synnerhet hans texter. Har du något exempel på denna fantastiska symbios inom dagens populärmusik? Min poäng är att det inte borde vara alltför svårt att göra något som åtminstone låter nyskapande även om "allt redan blivit gjort".

OK. Borde kanske ha skrivit detta från början men trodde att det hade framgått av mina inlägg i tidigare trådar. Ett band som Talking Heads gjorde 4 album i slutet av 70-talet, och början av 80-talet, där det ena inte var det andra likt, men där samtliga var hits som sålde bra. Under denna tid kunde man alltså skapa helt ny musik, så är det definitivt med Talking Heads, och ändå vara kommersiellt framgångsrika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exemplet jag kan ge dig är all musik som gjordes från mitten av 50-talet till början av 80-talet. Innan denna musik var hitsen låtar som "Vad tar ni för valpen där i fönstret". Därefter kom artister som Chuck Berry, Buddy Holly, The Beatles m fl som förnyade musiken. På 70-talet kom band som Steely Dan, Talking Heads, XTC mfl som gick vidare. Om du inte känner till dem är det knappast mitt fel.

Jag håller fullständigt med om att de förnyade musiken och gjorde det dessutom förbaskat bra.. Men anser man att dessa artister skapade något helt nytt så måste du väl erkänna att de flesta av de förslag på nyskapande du fått här också gör det.. Annars är du ju bara trångsynt

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom igen nu, har det gjorts tidigare eller är det fortfarande bara gammal vanlig "techno"?

Det låter mest som soundtracket till ett tv-spel. Det kan va hur nytt som helst, men det lär ju inte sälja alls, eller hur. I början av 70-talet var The Eagles föregångare inom en helt ny genre, nämligen coutryrocken, och sålde sina plattor i tiotals miljoner exemplar. Det är detta jag är ute efter. Då kunde man förnya musiken och komma upp med saker som aldrig hade hörts förut och bli väldigt framgångsrik. Idag kan man kanske förnya musiken, även om jag betvivlar det, det är sannerligen ingen här som har givit några exempel, men det är just ingen som bryr sig, eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller fullständigt med om att de förnyade musiken och gjorde det dessutom förbaskat bra.. Men anser man att dessa artister skapade något helt nytt så måste du väl erkänna att de flesta av de förslag på nyskapande du fått här också gör det.. Annars är du ju bara trångsynt

http://www.youtube.com/watch?v=5aqKA_2UUy4

Hur man kan tycka att Bon Iver är nyskapande är fullständigt obegripligt för mig. Tyck gärna att han är bra, men det han gör har gjorts bättre av andra artister sedan sent 60-tal. Har du hört talas om Nick Drake?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...