Jump to content
Annons

Ram till absorbent?


nixpix2

Recommended Posts

Har fått tag i ett gäng absorberande plattor, 45 mm tjocka, som jag tänkt måla om och hänga upp. Tänkte kolla med er om ni har några tips på var jag kan hitta något att rama in dem med, något som är hyfsat enkelt att sätta ihop och inte kostar skjortan? Plattorna är 1 x 0,5 m.

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Wellness: Byggde inte de ramar i trä? Jag tänkte mig något tunnt i metall, betydligt lättare än trä, som i princip är färdigt att montera. Som en tavelram ungefär.

Har du plåtsax och popnittång kan du göra dolda ramar av 45 mm plåtregel som du lägger absorbenten i. Vik sedan luftgenomsläppligt tyg runt om och nita fast på baksidan och du har en snygg absorbent 🙂 .

Link to comment
Dela på andra sajter

vad är det för absorbenter?

du ska inte måla på absorbanterna för då sabbar du dom.(om du inte att dom sak va reflekterande men det lär du inte vilja)

träram och att häfta tunt tyg på fronten är det som funkar bäst.

sedan en tunn trälist(5x32mm) runt kanten för att dölja tygkanten.

skulle även rekomendra att anänd dubbla lager basorbenter + luftspalt eller ett lager 95m isover bakom+ luftspalt.

om ingen annan djupare absorbering finns i rummet så lär det fom finns va lite djupare(120-200mm).

45mm direkt mot väggen har fulleffect ner till ca 1,5khz.

vet ju inte vad du tänkta använda dessa till men om det är absorbering av tidiga reflektioner på sidovägg så funkar det med 90mm(dubbla lager 45mm) +50mm pluftspalt.

edit:

du bygger så här:

post-19551-0-86856400-1338749061_thumb.png

och ser då ut såhär:

post-19551-0-98813500-1338749092_thumb.png

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt! Men ser rätt tungt ut. Blir kanske något sådant till sidorna av rummet. Absorbenterna är sådana som brukar användas till innertak i kontor, fast tjockare och större. Verkar vara stenull. Relativt tunga.

Är du säker på att absorbenterna förstörs om man målar dem? Även om man spraymålar lite lätt med matt färg? Får väl skaffa tyg i olika färger annars...

Tack för ritningen!

Link to comment
Dela på andra sajter

nej dom är inte speciellt tunga, man kan skruva upp dom med 4 små spikvinkel och skruv i väggen och nån typ av plugg om det är gipsvägg. man kan även använda länge spikvinkl som sticker ut en bit från ramen så det blir större lutspalt bakom absorbenten.

vill man inte att upphägningen ska synas så monterar man ramen och sätter spikvinklarna på insidan och bygger klart absorbenten på plats.

fast då måste men "slakta" skiten om man sak ner med det så första alternativ är att föredra.

edit: angående tyg, om det är vita skivor så behöver du klä väggabsorbenter, detta för att ytan är ganska ömtålig. i taket är det mindre riska att man skadar dom så där dehöver man inte klädom(om dom är vita).

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej,

Känner någon till något bra ställe där man kan beställa tygtryck som passar för detta ändamål = så att man fortf. kan andas genom tyget?

Har googlat olika sidor men hittar för det mesta bara erbjudanden med hela färdiga paneler och det vill man ju inte ha för man vill bygga själv! Och ganska vridna priser också, typ 2500kr, ska det kosta så mycket?

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

adrumdrum, tack för din skiss och förklaring!

Har två frågor:

1 Kan du förklara lite mer hur du hänger upp den? Har du möjligen någon bild? Har hört att man ska lämna lite större gap mellan vägg och panel. Är det ok att det är gap mellan hela panelen, eller måste träet vara i kontakt med väggen = bara gap i mitten mellan isoleringen och väggen, innuti ramen.

2. Finns det någon vits att man gör en lite djupare panel, kanske dubbla, typ 20cm ? Hur långt kommer man ner i frekvens då?

Tack för input!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du höjer absorptionen i basen om du lämnar en luftspalt mellan det absorberande materialet och väggen eftersom partikelhastigheten är som störst en 1/4 våglängd från väggen (noll vid väggen). Ramen behöver alltså inte gå hela vägen in mot väggen. Om du gör hål i runt ramens sidor, eller lämnar sidorna öppna, får du ytterligare absorption. Här kan du se skillnaden mellan tex. 95 mm och 200 mm med luftspalt. Tog Isover Piano som exempel.

post-27276-0-39596300-1343629812_thumb.png

och här utan luftspalt

post-27276-0-09653500-1343629765_thumb.png

Monterar du dom dikt an mot vägg kan du använda tex. nyckelhålsbeslag. Har du luftspalt kan du knäcka en plåt likt en Z-profil som du har i överkant medan du har en distans i nederkant som håller den från väggen.

// Björn

EDIT: 200 mm ska det ju vara

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske lite ot, men jag måste ändå fråga ...

.../partikelhastigheten är som störst en 1/4 våglängd från väggen (noll vid väggen).

Det där har jag aldrig riktigt fattat.

Varför skulle partiklarna (luften) sakta in när de närmar sig väggen?

Det låter i mina öron ungefär som att säga att havets vågor rör sig som långsammast vid ett visst avstånd från stranden och att vid stranden så är hastigheten noll.

Det stämmer säkert, men jag ser inte logiken.

Luften pulserar ju fram med ett visst intervall - det som beskrivs som våglängd. Det innebär att när en "våg" kommer så är luften mer komprimerad där än mellan vågorna. Men partikelhastigheten borde väl inte påverkas av det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske lite ot, men jag måste ändå fråga ...

Det där har jag aldrig riktigt fattat.

Varför skulle partiklarna (luften) sakta in när de närmar sig väggen?

Det låter i mina öron ungefär som att säga att havets vågor rör sig som långsammast vid ett visst avstånd från stranden och att vid stranden så är hastigheten noll.

Det stämmer säkert, men jag ser inte logiken.

Luften pulserar ju fram med ett visst intervall - det som beskrivs som våglängd. Det innebär att när en "våg" kommer så är luften mer komprimerad där än mellan vågorna. Men partikelhastigheten borde väl inte påverkas av det?

En mycket bra fråga Assar!

Det är på intet sätt självklart. Vi pratar nämligen om sk. "steady state solutions".

Det vill säga stående vågor som har bildats. Dessa skapar max och min tryck var 1/4 och sen ytterligare varje halv våglängd och motsvarande fast omvänt gällande partikelhastigheten.

Du har störst tryck mot väggen (som vi antar är helt stel dvs det är helt stopp där) och därför noll i partikelhastighet. Och då har vi minst tryck och störst hastighet 1/4-dels våglängd från väggen sett.

Låt mig tillägga att i verkligheten och i de flesta situationer brukar 1/7 - 1/10 av våglängden vara tillräckligt bra bland annat pga av olika infallande (och utgående) vinklar.

Redigerat av cborg
Link to comment
Dela på andra sajter

En mycket bra fråga Assar!

Det är på intet sätt självklart. Vi pratar nämligen om sk. "steady state solutions".

Det vill säga stående vågor som har bildats. Dessa skapar max och min tryck var 1/4 och sen ytterligare varje halv våglängd och motsvarande fast omvänt gällande partikelhastigheten.

Du har störst tryck mot väggen (som vi antar är helt stel dvs det är helt stopp där) och därför noll i partikelhastighet. Och då har vi minst tryck och störst hastighet 1/4-dels våglängd från väggen sett.

Låt mig tillägga att i verkligheten och i de flesta situationer brukar 1/7 - 1/10 av våglängden vara tillräckligt bra bland annat pga av olika infallande (och utgående) vinklar.

+ 1

Tillägger också att ytterligare en anledning varför 10 % oftast används rent praktiskt, är att vågen börjar plattas ut där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...