Jump to content
Annons

Konvertera analoga drummor till digitalt...med lyckat resultat.


Angr77

Recommended Posts

Hej.

Om någon är sugen på att läsa så har jag kört ett lite projekt där jag använde ett par Sonor Force 2007, Rolands triggers och cymbaler tillsammans med en MegaDrum-32 midi triggerbox och XLN Audio Addictive Drums som hjärtat....

Kolla in min bloggsida på http://powerhell.wordpress.com/about/zourman/poor-mans-td-20/

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Annons

Jag har precis släppt mitt fjärde paket med konfigurationsfiler för MegaDRUM miditrigger tillsammans med Addictive Drums

Ni kan hitta hela historien och all konfiguration (MegaDRUM, ADmap, ADpreset) på

http://powerhell.wordpress.com/about/zo ... ans-td-20/

Okej - Hur bra triggar en hemmabyggd trigger to midi låda. Lyssna själva:

Hälsningar

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, en spontan reflektion:

Varför omvandla ett schysst trumset till digtialt via miditriggers när det låter så mycket bättre rätt uppmickat???

Jag kan förstå om man vill trigga en massa samples och få "fetare" ljud men i mitt fall föredrar jag det äkta soundet fr ett välstämt och välspelat trumset, inget blir bättre*

:-)

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, en spontan reflektion:

Varför omvandla ett schysst trumset till digtialt via miditriggers när det låter så mycket bättre rätt uppmickat???

Jag kan förstå om man vill trigga en massa samples och få "fetare" ljud men i mitt fall föredrar jag det äkta soundet fr ett välstämt och välspelat trumset, inget blir bättre*

:-)

Jag tycker spelet sitter i överhänget. Jag tycker det låter "riktigt" även om man editerar trummorna 100% + triggar en massa så länge det är ett riktigt överhäng.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker spelet sitter i överhänget. Jag tycker det låter "riktigt" även om man editerar trummorna 100% + triggar en massa så länge det är ett riktigt överhäng.

Det är möjligt att du har rätt, men lyssna på Ian Paice och John Bonham och Terry Bozzio osv osv, inte fan triggar dessa gossar något jävla digitalskit utan man tar vara på ett äkta trumset och så som det var ämnat att låta!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har precis släppt mitt fjärde paket med konfigurationsfiler för MegaDRUM miditrigger tillsammans med Addictive Drums

Ni kan hitta hela historien och all konfiguration (MegaDRUM, ADmap, ADpreset) på

http://powerhell.wordpress.com/about/zo ... ans-td-20/

Okej - Hur bra triggar en hemmabyggd trigger to midi låda. Lyssna själva:

Hälsningar

Anders

Är det månne ett par Steve Gadd Signature sticks jag skådar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är möjligt att du har rätt, men lyssna på Ian Paice och John Bonham och Terry Bozzio osv osv, inte fan triggar dessa gossar något jävla digitalskit utan man tar vara på ett äkta trumset och så som det var ämnat att låta!!!

Nu är det väl ganska få här på jorden som kan spela som dom. Plus att dom nog ägnar sig mest åt att just spela trummor, och inte lägger sig i ljudteknikerns arbete så mycket?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det väl ganska få här på jorden som kan spela som dom. Plus att dom nog ägnar sig mest åt att just spela trummor, och inte lägger sig i ljudteknikerns arbete så mycket?

Dels har det väl ingenting att göra med om huruvida merparten av trummisar kan eller icke kan spela som dom och dels så är det nog så att just dessa trummisar säger till ljudteknikern vad dom vill ha alt. äger honom eller anlitar honom för att dom litar på'n och vet att han gör rätt...

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Dels har det väl ingenting att göra med om huruvida merparten av trummisar kan eller icke kan spela som dom och dels så är det nog så att just dessa trummisar säger till ljudteknikern vad dom vill ha alt. äger honom eller anlitar honom för att dom litar på'n och vet att han gör rätt...

Så duktiga trummisar använder aldrig trigg-utrustning? I just John Bonhams fall kanske det inte är så konstigt, tekniken var ju inte så långt gången när han gick bort.

Jag skulle nog snarare vilja säga att en bra trummis är en bra trummis oavsett vilken utrustning han använder. Resultatet är ju det som räknas. På Magnus Ugglas "Den döende dandyn" står t ex Per Lindvall som ansvarig för "trummor och trumprogrammering". Och resultatet är ju lysande rätt igenom skivan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så duktiga trummisar använder aldrig trigg-utrustning? I just John Bonhams fall kanske det inte är så konstigt, tekniken var ju inte så långt gången när han gick bort.

Jag skulle nog snarare vilja säga att en bra trummis är en bra trummis oavsett vilken utrustning han använder. Resultatet är ju det som räknas. På Magnus Ugglas "Den döende dandyn" står t ex Per Lindvall som ansvarig för "trummor och trumprogrammering". Och resultatet är ju lysande rätt igenom skivan.

Näe nu får DU fan ta och ge dig JJ, hela denna midsommar har du medvetet feltolkat vad jag skrivit och påstår dessutom att jag känner mig missförstådd och annat förbannat strunt, ta en sup och bli som folk eller dra en stilla på utedasset...

Jag har icke påstått att duktiga trummisar inte använder triggutrustning utan om du tar och läser om mitt tidigare inlägg och tänker till lite innan du låter grodorna hoppa ur käften på dig så förstår du precis vad jag menar!!!

Ett bra trumset låter bättre i mina öron utan digitala modifieringar etc ne'c'est pas???

Redigerat av Florian le Sage
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Näe nu får DU fan ta och ge dig JJ, hela denna midsommar har du medvetet feltolkat vad jag skrivit och påstår dessutom att jag känner mig missförstådd och annat förbannat strunt, ta en sup och bli som folk eller dra en stilla på utedasset...

Det glädjer mig att du tagit åt dig av tipset att använda stora bokstäver och skiljetecken.

Jag har icke påstått att duktiga trummisar inte använder triggutrustning utan om du tar och läser om mitt tidigare inlägg och tänker till lite innan du låter grodorna hoppa ur käften på dig så förstår du precis vad jag menar!!!

Det är möjligt att du har rätt, men lyssna på Ian Paice och John Bonham och Terry Bozzio osv osv, inte fan triggar dessa gossar något jävla digitalskit utan man tar vara på ett äkta trumset och så som det var ämnat att låta!!!

Nu kan jag inte Terry Bozzio så bra, så det kan hända att jag är helt fel ute. Men det vore verkligen underligt om han, som ju har en "hyfsat" diger meritlista, aldrig lirat med trigg-mickar eller digitaltrumset.

Ett bra trumset låter bättre i mina öron utan digitala modifieringar etc ne'c'est pas???

Ok, då vet även TS det. Hoppas han tar åt sig och slutar posta sådana här dåligt genomarbetade inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar!!! Det är trevligt och spela på riktiga trummor...men jag tycket det är minst lika intressant med digitala kit där känslan och ljudet börjar närma sig ett riktigt kit. Man spar på hörseln och det låter alltid bra! Jepp det är ett par slitna Steve Gadd trumpinnar.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan inte ha många kunder med den där attityden. Det är väl därför du säljer bort allt du äger på Vend.

Min attityd här gentemot JJ är befogad och har inget som helst med mitt "riktiga" liv att göra, vad vet du om hur mycket jag äger och säljer är du helt dum i huvet eller??

Du är just nu nr 1 som misstänkt för trakaserrierna och de sjuka mailsvaren på mina vend-annonser för övrigt, grattis!!!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Florian för fan... Är det nån som fattar allt fel, tar allt som personliga påhopp är det väl du. Värst på att vräka ur dig, anklaga och namnge personer helt i onödan, du är säkert en trevlig prick. Bra ideer ang trummor har du också.

Redigeraknappen, redigeraknappen.... 😏

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kan jag inte Terry Bozzio så bra, så det kan hända att jag är helt fel ute. Men det vore verkligen underligt om han, som ju har en "hyfsat" diger meritlista, aldrig lirat med trigg-mickar eller digitaltrumset.

http://terrybozzio.com/signature/

Han byggde t o m ett eget patenterat sådant 1983 om jag inte läser helt fel. Han är ju rätt designintresserad Mr Bozzio. Vill minnas att han var i Småland och köpte några specialdesignade glas av en kvinnlig blåsare också. Eller om det var i Närke?...

Förresten:

http://en.wikipedia....lectronic_drums

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu handlade ju inte tråden om vad som är "bäst", analogt eller digitalt, utan om att TS jobbat med ett projekt att "konvertera analoga trummor till digitalt" och anser sig ha lyckats bra med det.

Tråkigt att många liknande trådar alltid på något sätt skall spåra ur och bli en jämförelse av vad som är bäst, vilket i sin tur åtföljs av påhopp och arga inlägg......

Oavsett anledning och oavsett vad som är "bäst", tycker jag att TS har gjort ett bra jobb.

Starkt jobbat, Angr77. 🙂

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför måste det alltid bli nån slags "antingen eller"-vibb på trådar som handlar om digitala vs akustiska trummor. Akustiska trummor låter inte "bäst" till alla enskilda arbetsuppgifter, och digitala trummor låter inte heller "bäst" till alla enskilda arbetsuppgifter. För trumsound och spel i trakterna Bonham/Paice/Gadd är det såklart mer passande med akustiska trummor, medan det finns musikstilar där triggning är en del av processen till det ljud man är ute efter (till exempel snabba baskaggar där det ska vara jämna anslag och klyva igenom gitarrmattorna), oavsett om ljudet man använder i grunden är akustiskt eller uppbyggt digitalt från grunden, och om det är tillverkat av en själv eller är ett ljud man köpt/fått med, eller om det handlar om triggning, sound replaceing, eller att det akustiska ljudet får en enkel "uppbackning".

Säger killen med 5 trumset, 25 virvlar och som jobbar med akustiska trummor och ljud dagarna i ända...

Sen är det ju också så att det finns så många användningsområden för digitaltrummor, det behöver ju inte alltid handla om att dom ska låta bäst, utan ibland är dom helt enkelt rätt för en arbetsuppgift.

Den mest kreativa akustiska/digitala hybridsetupen jag testat var för övrigt Rick Allens Def Leppard-kit på SRF 2009.

Link to comment
Dela på andra sajter

Florian för fan... Är det nån som fattar allt fel, tar allt som personliga påhopp är det väl du. Värst på att vräka ur dig, anklaga och namnge personer helt i onödan, du är säkert en trevlig prick. Bra ideer ang trummor har du också.

Redigeraknappen, redigeraknappen.... 😏

Nej Nilsson, jag fattar inte allt fel och tar inte alls allt som personliga påhopp, det är något du hakat upp dig på men om du läser innantill så fattar du varför jag reagerar det står där svart på vitt men jag orkar inte tjafsa mer med såna folk som ständigt väljer att felcitera eller feltolka mig, men nu och viktigast av allt:

Ursäkta TS för aningen "tråkig" ton i mitt första inlägg jag menade inget illa och du har självklart gjort ett bra jobb här, personligen föredrar jag riktiga trummor så skulle jag formulerat mig, sorry :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej Nilsson, jag fattar inte allt fel och tar inte alls allt som personliga påhopp, det är något du hakat upp dig på men om du läser innantill så fattar du varför jag reagerar det står där svart på vitt men jag orkar inte tjafsa mer med såna folk som ständigt väljer att felcitera eller feltolka mig, men nu och viktigast av allt:

Ursäkta TS för aningen "tråkig" ton i mitt första inlägg jag menade inget illa och du har självklart gjort ett bra jobb här, personligen föredrar jag riktiga trummor så skulle jag formulerat mig, sorry :-)

Där ser du! Du är en trevlig lirare ändå!

Men att "feltolka" din enorma ilska är nog omöjligt... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker spelet sitter i överhänget. Jag tycker det låter "riktigt" även om man editerar trummorna 100% + triggar en massa så länge det är ett riktigt överhäng.

Inte för att vara taskig men jag tycker nog inte dina produktioner låter riktiga, dvs virvel, kagge osv. Säger inte att det låter dåligt men det låter inte verkligt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Där ser du! Du är en trevlig lirare ändå!

Men att "feltolka" din enorma ilska är nog omöjligt... 😆

Ja jag tror du Nilsson är på allt här på forumet alldeles för mycket och tror du är far till alla barnen lite.

Inte leka polis.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att vara taskig men jag tycker nog inte dina produktioner låter riktiga, dvs virvel, kagge osv. Säger inte att det låter dåligt men det låter inte verkligt.

Nee givetvis låter det ju triggat men jag menar ändå att svänget sitter i överhänget och "känslan" av att det är en riktig trummis som spelar

Link to comment
Dela på andra sajter

Nee givetvis låter det ju triggat men jag menar ändå att svänget sitter i överhänget och "känslan" av att det är en riktig trummis som spelar

Absolut, och om man triggar allt närmickat så gör ju också ett "riktigt" oh att det låter verkligare tycker jag. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...