Angr77 Postat 19 maj 2012 Postat 19 maj 2012 Hej. Om nÄgon Àr sugen pÄ att lÀsa sÄ har jag kört ett lite projekt dÀr jag anvÀnde ett par Sonor Force 2007, Rolands triggers och cymbaler tillsammans med en MegaDrum-32 midi triggerbox och XLN Audio Addictive Drums som hjÀrtat.... Kolla in min bloggsida pÄ http://powerhell.wordpress.com/about/zourman/poor-mans-td-20/ Anders
Angr77 Postat 21 juni 2012 TrÄdstartare Postat 21 juni 2012 Jag har precis slÀppt mitt fjÀrde paket med konfigurationsfiler för MegaDRUM miditrigger tillsammans med Addictive Drums Ni kan hitta hela historien och all konfiguration (MegaDRUM, ADmap, ADpreset) pÄ http://powerhell.wordpress.com/about/zo ... ans-td-20/ Okej - Hur bra triggar en hemmabyggd trigger to midi lÄda. Lyssna sjÀlva: HÀlsningar Anders
Florian le Sage Postat 21 juni 2012 Postat 21 juni 2012 (redigerat) Hej, en spontan reflektion: Varför omvandla ett schysst trumset till digtialt via miditriggers nÀr det lÄter sÄ mycket bÀttre rÀtt uppmickat??? Jag kan förstÄ om man vill trigga en massa samples och fÄ "fetare" ljud men i mitt fall föredrar jag det Àkta soundet fr ett vÀlstÀmt och vÀlspelat trumset, inget blir bÀttre* :-) Redigerat 21 juni 2012 av Florian le Sage
crillemannen Postat 21 juni 2012 Postat 21 juni 2012 Hej, en spontan reflektion: Varför omvandla ett schysst trumset till digtialt via miditriggers nÀr det lÄter sÄ mycket bÀttre rÀtt uppmickat??? Jag kan förstÄ om man vill trigga en massa samples och fÄ "fetare" ljud men i mitt fall föredrar jag det Àkta soundet fr ett vÀlstÀmt och vÀlspelat trumset, inget blir bÀttre* :-) Jag tycker spelet sitter i överhÀnget. Jag tycker det lÄter "riktigt" Àven om man editerar trummorna 100% + triggar en massa sÄ lÀnge det Àr ett riktigt överhÀng.
Florian le Sage Postat 21 juni 2012 Postat 21 juni 2012 Jag tycker spelet sitter i överhÀnget. Jag tycker det lÄter "riktigt" Àven om man editerar trummorna 100% + triggar en massa sÄ lÀnge det Àr ett riktigt överhÀng. Det Àr möjligt att du har rÀtt, men lyssna pÄ Ian Paice och John Bonham och Terry Bozzio osv osv, inte fan triggar dessa gossar nÄgot jÀvla digitalskit utan man tar vara pÄ ett Àkta trumset och sÄ som det var Àmnat att lÄta!!!
JohnRick Postat 21 juni 2012 Postat 21 juni 2012 Jag har precis slĂ€ppt mitt fjĂ€rde paket med konfigurationsfiler för MegaDRUM miditrigger tillsammans med Addictive Drums Ni kan hitta hela historien och all konfiguration (MegaDRUM, ADmap, ADpreset) pĂ„ http://powerhell.wordpress.com/about/zo ... ans-td-20/ Okej - Hur bra triggar en hemmabyggd trigger to midi lĂ„da. Lyssna sjĂ€lva: HĂ€lsningar Anders Ăr det mĂ„nne ett par Steve Gadd Signature sticks jag skĂ„dar?
Florian le Sage Postat 21 juni 2012 Postat 21 juni 2012 Steve Gadd var en jÀvligt bra trummis, men fick han inte nosen utbytt alt. omopererad pga för mycket Kokain/Cola i snorkeln??? KÀnde bara för att slÀnga in en relevant kommentar i Àmnet haha *** ;-)
JJRockford Postat 22 juni 2012 Postat 22 juni 2012 Det Àr möjligt att du har rÀtt, men lyssna pÄ Ian Paice och John Bonham och Terry Bozzio osv osv, inte fan triggar dessa gossar nÄgot jÀvla digitalskit utan man tar vara pÄ ett Àkta trumset och sÄ som det var Àmnat att lÄta!!! Nu Àr det vÀl ganska fÄ hÀr pÄ jorden som kan spela som dom. Plus att dom nog Àgnar sig mest Ät att just spela trummor, och inte lÀgger sig i ljudteknikerns arbete sÄ mycket?
Florian le Sage Postat 22 juni 2012 Postat 22 juni 2012 (redigerat) Nu Àr det vÀl ganska fÄ hÀr pÄ jorden som kan spela som dom. Plus att dom nog Àgnar sig mest Ät att just spela trummor, och inte lÀgger sig i ljudteknikerns arbete sÄ mycket? Dels har det vÀl ingenting att göra med om huruvida merparten av trummisar kan eller icke kan spela som dom och dels sÄ Àr det nog sÄ att just dessa trummisar sÀger till ljudteknikern vad dom vill ha alt. Àger honom eller anlitar honom för att dom litar pÄ'n och vet att han gör rÀtt... Redigerat 22 juni 2012 av Florian le Sage
JJRockford Postat 22 juni 2012 Postat 22 juni 2012 Dels har det vÀl ingenting att göra med om huruvida merparten av trummisar kan eller icke kan spela som dom och dels sÄ Àr det nog sÄ att just dessa trummisar sÀger till ljudteknikern vad dom vill ha alt. Àger honom eller anlitar honom för att dom litar pÄ'n och vet att han gör rÀtt... SÄ duktiga trummisar anvÀnder aldrig trigg-utrustning? I just John Bonhams fall kanske det inte Àr sÄ konstigt, tekniken var ju inte sÄ lÄngt gÄngen nÀr han gick bort. Jag skulle nog snarare vilja sÀga att en bra trummis Àr en bra trummis oavsett vilken utrustning han anvÀnder. Resultatet Àr ju det som rÀknas. PÄ Magnus Ugglas "Den döende dandyn" stÄr t ex Per Lindvall som ansvarig för "trummor och trumprogrammering". Och resultatet Àr ju lysande rÀtt igenom skivan.
Florian le Sage Postat 22 juni 2012 Postat 22 juni 2012 (redigerat) SÄ duktiga trummisar anvÀnder aldrig trigg-utrustning? I just John Bonhams fall kanske det inte Àr sÄ konstigt, tekniken var ju inte sÄ lÄngt gÄngen nÀr han gick bort. Jag skulle nog snarare vilja sÀga att en bra trummis Àr en bra trummis oavsett vilken utrustning han anvÀnder. Resultatet Àr ju det som rÀknas. PÄ Magnus Ugglas "Den döende dandyn" stÄr t ex Per Lindvall som ansvarig för "trummor och trumprogrammering". Och resultatet Àr ju lysande rÀtt igenom skivan. NÀe nu fÄr DU fan ta och ge dig JJ, hela denna midsommar har du medvetet feltolkat vad jag skrivit och pÄstÄr dessutom att jag kÀnner mig missförstÄdd och annat förbannat strunt, ta en sup och bli som folk eller dra en stilla pÄ utedasset... Jag har icke pÄstÄtt att duktiga trummisar inte anvÀnder triggutrustning utan om du tar och lÀser om mitt tidigare inlÀgg och tÀnker till lite innan du lÄter grodorna hoppa ur kÀften pÄ dig sÄ förstÄr du precis vad jag menar!!! Ett bra trumset lÄter bÀttre i mina öron utan digitala modifieringar etc ne'c'est pas??? Redigerat 22 juni 2012 av Florian le Sage 1
JJRockford Postat 22 juni 2012 Postat 22 juni 2012 NÀe nu fÄr DU fan ta och ge dig JJ, hela denna midsommar har du medvetet feltolkat vad jag skrivit och pÄstÄr dessutom att jag kÀnner mig missförstÄdd och annat förbannat strunt, ta en sup och bli som folk eller dra en stilla pÄ utedasset... Det glÀdjer mig att du tagit Ät dig av tipset att anvÀnda stora bokstÀver och skiljetecken. Jag har icke pÄstÄtt att duktiga trummisar inte anvÀnder triggutrustning utan om du tar och lÀser om mitt tidigare inlÀgg och tÀnker till lite innan du lÄter grodorna hoppa ur kÀften pÄ dig sÄ förstÄr du precis vad jag menar!!! Det Àr möjligt att du har rÀtt, men lyssna pÄ Ian Paice och John Bonham och Terry Bozzio osv osv, inte fan triggar dessa gossar nÄgot jÀvla digitalskit utan man tar vara pÄ ett Àkta trumset och sÄ som det var Àmnat att lÄta!!! Nu kan jag inte Terry Bozzio sÄ bra, sÄ det kan hÀnda att jag Àr helt fel ute. Men det vore verkligen underligt om han, som ju har en "hyfsat" diger meritlista, aldrig lirat med trigg-mickar eller digitaltrumset. Ett bra trumset lÄter bÀttre i mina öron utan digitala modifieringar etc ne'c'est pas??? Ok, dÄ vet Àven TS det. Hoppas han tar Ät sig och slutar posta sÄdana hÀr dÄligt genomarbetade inlÀgg.
JJRockford Postat 22 juni 2012 Postat 22 juni 2012 Angr77, ursÀkta OT-inlÀggen. Mycket bra, intressant och genomarbetat inlÀgg!
Angr77 Postat 22 juni 2012 TrÄdstartare Postat 22 juni 2012 Tackar!!! Det Àr trevligt och spela pÄ riktiga trummor...men jag tycket det Àr minst lika intressant med digitala kit dÀr kÀnslan och ljudet börjar nÀrma sig ett riktigt kit. Man spar pÄ hörseln och det lÄter alltid bra! Jepp det Àr ett par slitna Steve Gadd trumpinnar. 1
Florian le Sage Postat 23 juni 2012 Postat 23 juni 2012 Du kan inte ha mÄnga kunder med den dÀr attityden. Det Àr vÀl dÀrför du sÀljer bort allt du Àger pÄ Vend. Min attityd hÀr gentemot JJ Àr befogad och har inget som helst med mitt "riktiga" liv att göra, vad vet du om hur mycket jag Àger och sÀljer Àr du helt dum i huvet eller?? Du Àr just nu nr 1 som misstÀnkt för trakaserrierna och de sjuka mailsvaren pÄ mina vend-annonser för övrigt, grattis!!! 1
Guitar Nilsson Postat 23 juni 2012 Postat 23 juni 2012 Florian för fan... Ăr det nĂ„n som fattar allt fel, tar allt som personliga pĂ„hopp Ă€r det vĂ€l du. VĂ€rst pĂ„ att vrĂ€ka ur dig, anklaga och namnge personer helt i onödan, du Ă€r sĂ€kert en trevlig prick. Bra ideer ang trummor har du ocksĂ„. Redigeraknappen, redigeraknappen.... đ 2
JohnRick Postat 23 juni 2012 Postat 23 juni 2012 (redigerat) Nu kan jag inte Terry Bozzio sÄ bra, sÄ det kan hÀnda att jag Àr helt fel ute. Men det vore verkligen underligt om han, som ju har en "hyfsat" diger meritlista, aldrig lirat med trigg-mickar eller digitaltrumset. http://terrybozzio.com/signature/ Han byggde t o m ett eget patenterat sÄdant 1983 om jag inte lÀser helt fel. Han Àr ju rÀtt designintresserad Mr Bozzio. Vill minnas att han var i SmÄland och köpte nÄgra specialdesignade glas av en kvinnlig blÄsare ocksÄ. Eller om det var i NÀrke?... Förresten: http://en.wikipedia....lectronic_drums Redigerat 23 juni 2012 av JohnRick
BluesBoy Postat 23 juni 2012 Postat 23 juni 2012 Nu handlade ju inte trĂ„den om vad som Ă€r "bĂ€st", analogt eller digitalt, utan om att TS jobbat med ett projekt att "konvertera analoga trummor till digitalt" och anser sig ha lyckats bra med det. TrĂ„kigt att mĂ„nga liknande trĂ„dar alltid pĂ„ nĂ„got sĂ€tt skall spĂ„ra ur och bli en jĂ€mförelse av vad som Ă€r bĂ€st, vilket i sin tur Ă„tföljs av pĂ„hopp och arga inlĂ€gg...... Oavsett anledning och oavsett vad som Ă€r "bĂ€st", tycker jag att TS har gjort ett bra jobb. Starkt jobbat, Angr77. đ 3
Top Floor Studios Postat 24 juni 2012 Postat 24 juni 2012 Varför mÄste det alltid bli nÄn slags "antingen eller"-vibb pÄ trÄdar som handlar om digitala vs akustiska trummor. Akustiska trummor lÄter inte "bÀst" till alla enskilda arbetsuppgifter, och digitala trummor lÄter inte heller "bÀst" till alla enskilda arbetsuppgifter. För trumsound och spel i trakterna Bonham/Paice/Gadd Àr det sÄklart mer passande med akustiska trummor, medan det finns musikstilar dÀr triggning Àr en del av processen till det ljud man Àr ute efter (till exempel snabba baskaggar dÀr det ska vara jÀmna anslag och klyva igenom gitarrmattorna), oavsett om ljudet man anvÀnder i grunden Àr akustiskt eller uppbyggt digitalt frÄn grunden, och om det Àr tillverkat av en sjÀlv eller Àr ett ljud man köpt/fÄtt med, eller om det handlar om triggning, sound replaceing, eller att det akustiska ljudet fÄr en enkel "uppbackning". SÀger killen med 5 trumset, 25 virvlar och som jobbar med akustiska trummor och ljud dagarna i Ànda... Sen Àr det ju ocksÄ sÄ att det finns sÄ mÄnga anvÀndningsomrÄden för digitaltrummor, det behöver ju inte alltid handla om att dom ska lÄta bÀst, utan ibland Àr dom helt enkelt rÀtt för en arbetsuppgift. Den mest kreativa akustiska/digitala hybridsetupen jag testat var för övrigt Rick Allens Def Leppard-kit pÄ SRF 2009.
Florian le Sage Postat 24 juni 2012 Postat 24 juni 2012 Florian för fan... Ăr det nĂ„n som fattar allt fel, tar allt som personliga pĂ„hopp Ă€r det vĂ€l du. VĂ€rst pĂ„ att vrĂ€ka ur dig, anklaga och namnge personer helt i onödan, du Ă€r sĂ€kert en trevlig prick. Bra ideer ang trummor har du ocksĂ„. Redigeraknappen, redigeraknappen.... đ Nej Nilsson, jag fattar inte allt fel och tar inte alls allt som personliga pĂ„hopp, det Ă€r nĂ„got du hakat upp dig pĂ„ men om du lĂ€ser innantill sĂ„ fattar du varför jag reagerar det stĂ„r dĂ€r svart pĂ„ vitt men jag orkar inte tjafsa mer med sĂ„na folk som stĂ€ndigt vĂ€ljer att felcitera eller feltolka mig, men nu och viktigast av allt: UrsĂ€kta TS för aningen "trĂ„kig" ton i mitt första inlĂ€gg jag menade inget illa och du har sjĂ€lvklart gjort ett bra jobb hĂ€r, personligen föredrar jag riktiga trummor sĂ„ skulle jag formulerat mig, sorry :-)
Guitar Nilsson Postat 24 juni 2012 Postat 24 juni 2012 Nej Nilsson, jag fattar inte allt fel och tar inte alls allt som personliga pĂ„hopp, det Ă€r nĂ„got du hakat upp dig pĂ„ men om du lĂ€ser innantill sĂ„ fattar du varför jag reagerar det stĂ„r dĂ€r svart pĂ„ vitt men jag orkar inte tjafsa mer med sĂ„na folk som stĂ€ndigt vĂ€ljer att felcitera eller feltolka mig, men nu och viktigast av allt: UrsĂ€kta TS för aningen "trĂ„kig" ton i mitt första inlĂ€gg jag menade inget illa och du har sjĂ€lvklart gjort ett bra jobb hĂ€r, personligen föredrar jag riktiga trummor sĂ„ skulle jag formulerat mig, sorry :-) DĂ€r ser du! Du Ă€r en trevlig lirare Ă€ndĂ„! Men att "feltolka" din enorma ilska Ă€r nog omöjligt... đ
evilrocker Postat 24 juni 2012 Postat 24 juni 2012 Jag tycker spelet sitter i överhÀnget. Jag tycker det lÄter "riktigt" Àven om man editerar trummorna 100% + triggar en massa sÄ lÀnge det Àr ett riktigt överhÀng. Inte för att vara taskig men jag tycker nog inte dina produktioner lÄter riktiga, dvs virvel, kagge osv. SÀger inte att det lÄter dÄligt men det lÄter inte verkligt. 1
evilrocker Postat 24 juni 2012 Postat 24 juni 2012 DĂ€r ser du! Du Ă€r en trevlig lirare Ă€ndĂ„! Men att "feltolka" din enorma ilska Ă€r nog omöjligt... đ Ja jag tror du Nilsson Ă€r pĂ„ allt hĂ€r pĂ„ forumet alldeles för mycket och tror du Ă€r far till alla barnen lite. Inte leka polis. 1
crillemannen Postat 25 juni 2012 Postat 25 juni 2012 Inte för att vara taskig men jag tycker nog inte dina produktioner lÄter riktiga, dvs virvel, kagge osv. SÀger inte att det lÄter dÄligt men det lÄter inte verkligt. Nee givetvis lÄter det ju triggat men jag menar ÀndÄ att svÀnget sitter i överhÀnget och "kÀnslan" av att det Àr en riktig trummis som spelar
Guitar Nilsson Postat 25 juni 2012 Postat 25 juni 2012 Ja jag tror du Nilsson Ă€r pĂ„ allt hĂ€r pĂ„ forumet alldeles för mycket och tror du Ă€r far till alla barnen lite. Inte leka polis. đ Eller jultomte!
evilrocker Postat 25 juni 2012 Postat 25 juni 2012 Nee givetvis lĂ„ter det ju triggat men jag menar Ă€ndĂ„ att svĂ€nget sitter i överhĂ€nget och "kĂ€nslan" av att det Ă€r en riktig trummis som spelar Absolut, och om man triggar allt nĂ€rmickat sĂ„ gör ju ocksĂ„ ett "riktigt" oh att det lĂ„ter verkligare tycker jag. đ
Guitar Nilsson Postat 25 juni 2012 Postat 25 juni 2012 Virveln var inte sÄ rolig. Skapliga cymbaler. PÄ allt - 55
Angr77 Postat 25 juni 2012 TrÄdstartare Postat 25 juni 2012 Virveln Àr en Pearl Signature Ferrone - Bland det grymmaste som finns i Addictive Drums tycker jag!
Guitar Nilsson Postat 26 juni 2012 Postat 26 juni 2012 Virveln Àr en Pearl Signature Ferrone - Bland det grymmaste som finns i Addictive Drums tycker jag! I video nr tvÄ lÀt den bÀttre... Pearl = fin skit, har sÄna sjÀlv.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.