Jump to content
Annons

Recommended Posts

• 1 mĂ„nad senare...
Annons
Postat

Jag har precis slÀppt mitt fjÀrde paket med konfigurationsfiler för MegaDRUM miditrigger tillsammans med Addictive Drums

Ni kan hitta hela historien och all konfiguration (MegaDRUM, ADmap, ADpreset) pÄ

http://powerhell.wordpress.com/about/zo ... ans-td-20/

Okej - Hur bra triggar en hemmabyggd trigger to midi lÄda. Lyssna sjÀlva:

HĂ€lsningar

Anders

Postat (redigerat)

Hej, en spontan reflektion:

Varför omvandla ett schysst trumset till digtialt via miditriggers nÀr det lÄter sÄ mycket bÀttre rÀtt uppmickat???

Jag kan förstÄ om man vill trigga en massa samples och fÄ "fetare" ljud men i mitt fall föredrar jag det Àkta soundet fr ett vÀlstÀmt och vÀlspelat trumset, inget blir bÀttre*

:-)

Redigerat av Florian le Sage
Postat

Hej, en spontan reflektion:

Varför omvandla ett schysst trumset till digtialt via miditriggers nÀr det lÄter sÄ mycket bÀttre rÀtt uppmickat???

Jag kan förstÄ om man vill trigga en massa samples och fÄ "fetare" ljud men i mitt fall föredrar jag det Àkta soundet fr ett vÀlstÀmt och vÀlspelat trumset, inget blir bÀttre*

:-)

Jag tycker spelet sitter i överhÀnget. Jag tycker det lÄter "riktigt" Àven om man editerar trummorna 100% + triggar en massa sÄ lÀnge det Àr ett riktigt överhÀng.

Postat

Jag tycker spelet sitter i överhÀnget. Jag tycker det lÄter "riktigt" Àven om man editerar trummorna 100% + triggar en massa sÄ lÀnge det Àr ett riktigt överhÀng.

Det Àr möjligt att du har rÀtt, men lyssna pÄ Ian Paice och John Bonham och Terry Bozzio osv osv, inte fan triggar dessa gossar nÄgot jÀvla digitalskit utan man tar vara pÄ ett Àkta trumset och sÄ som det var Àmnat att lÄta!!!

Postat

Jag har precis slÀppt mitt fjÀrde paket med konfigurationsfiler för MegaDRUM miditrigger tillsammans med Addictive Drums

Ni kan hitta hela historien och all konfiguration (MegaDRUM, ADmap, ADpreset) pÄ

http://powerhell.wordpress.com/about/zo ... ans-td-20/

Okej - Hur bra triggar en hemmabyggd trigger to midi lÄda. Lyssna sjÀlva:

HĂ€lsningar

Anders

Är det mĂ„nne ett par Steve Gadd Signature sticks jag skĂ„dar?

Postat

Steve Gadd var en jÀvligt bra trummis, men fick han inte nosen utbytt alt. omopererad pga för mycket Kokain/Cola i snorkeln??? KÀnde bara för att slÀnga in en relevant kommentar i Àmnet haha *** ;-)

Postat

Det Àr möjligt att du har rÀtt, men lyssna pÄ Ian Paice och John Bonham och Terry Bozzio osv osv, inte fan triggar dessa gossar nÄgot jÀvla digitalskit utan man tar vara pÄ ett Àkta trumset och sÄ som det var Àmnat att lÄta!!!

Nu Àr det vÀl ganska fÄ hÀr pÄ jorden som kan spela som dom. Plus att dom nog Àgnar sig mest Ät att just spela trummor, och inte lÀgger sig i ljudteknikerns arbete sÄ mycket?

Postat (redigerat)

Nu Àr det vÀl ganska fÄ hÀr pÄ jorden som kan spela som dom. Plus att dom nog Àgnar sig mest Ät att just spela trummor, och inte lÀgger sig i ljudteknikerns arbete sÄ mycket?

Dels har det vÀl ingenting att göra med om huruvida merparten av trummisar kan eller icke kan spela som dom och dels sÄ Àr det nog sÄ att just dessa trummisar sÀger till ljudteknikern vad dom vill ha alt. Àger honom eller anlitar honom för att dom litar pÄ'n och vet att han gör rÀtt...

Postat

Dels har det vÀl ingenting att göra med om huruvida merparten av trummisar kan eller icke kan spela som dom och dels sÄ Àr det nog sÄ att just dessa trummisar sÀger till ljudteknikern vad dom vill ha alt. Àger honom eller anlitar honom för att dom litar pÄ'n och vet att han gör rÀtt...

SÄ duktiga trummisar anvÀnder aldrig trigg-utrustning? I just John Bonhams fall kanske det inte Àr sÄ konstigt, tekniken var ju inte sÄ lÄngt gÄngen nÀr han gick bort.

Jag skulle nog snarare vilja sÀga att en bra trummis Àr en bra trummis oavsett vilken utrustning han anvÀnder. Resultatet Àr ju det som rÀknas. PÄ Magnus Ugglas "Den döende dandyn" stÄr t ex Per Lindvall som ansvarig för "trummor och trumprogrammering". Och resultatet Àr ju lysande rÀtt igenom skivan.

Postat (redigerat)

SÄ duktiga trummisar anvÀnder aldrig trigg-utrustning? I just John Bonhams fall kanske det inte Àr sÄ konstigt, tekniken var ju inte sÄ lÄngt gÄngen nÀr han gick bort.

Jag skulle nog snarare vilja sÀga att en bra trummis Àr en bra trummis oavsett vilken utrustning han anvÀnder. Resultatet Àr ju det som rÀknas. PÄ Magnus Ugglas "Den döende dandyn" stÄr t ex Per Lindvall som ansvarig för "trummor och trumprogrammering". Och resultatet Àr ju lysande rÀtt igenom skivan.

NÀe nu fÄr DU fan ta och ge dig JJ, hela denna midsommar har du medvetet feltolkat vad jag skrivit och pÄstÄr dessutom att jag kÀnner mig missförstÄdd och annat förbannat strunt, ta en sup och bli som folk eller dra en stilla pÄ utedasset...

Jag har icke pÄstÄtt att duktiga trummisar inte anvÀnder triggutrustning utan om du tar och lÀser om mitt tidigare inlÀgg och tÀnker till lite innan du lÄter grodorna hoppa ur kÀften pÄ dig sÄ förstÄr du precis vad jag menar!!!

Ett bra trumset lÄter bÀttre i mina öron utan digitala modifieringar etc ne'c'est pas???

• Gilla 1
Postat

NÀe nu fÄr DU fan ta och ge dig JJ, hela denna midsommar har du medvetet feltolkat vad jag skrivit och pÄstÄr dessutom att jag kÀnner mig missförstÄdd och annat förbannat strunt, ta en sup och bli som folk eller dra en stilla pÄ utedasset...

Det glÀdjer mig att du tagit Ät dig av tipset att anvÀnda stora bokstÀver och skiljetecken.

Jag har icke pÄstÄtt att duktiga trummisar inte anvÀnder triggutrustning utan om du tar och lÀser om mitt tidigare inlÀgg och tÀnker till lite innan du lÄter grodorna hoppa ur kÀften pÄ dig sÄ förstÄr du precis vad jag menar!!!

Nu kan jag inte Terry Bozzio sÄ bra, sÄ det kan hÀnda att jag Àr helt fel ute. Men det vore verkligen underligt om han, som ju har en "hyfsat" diger meritlista, aldrig lirat med trigg-mickar eller digitaltrumset.

Ett bra trumset lÄter bÀttre i mina öron utan digitala modifieringar etc ne'c'est pas???

Ok, dÄ vet Àven TS det. Hoppas han tar Ät sig och slutar posta sÄdana hÀr dÄligt genomarbetade inlÀgg.

Postat

Angr77, ursÀkta OT-inlÀggen. Mycket bra, intressant och genomarbetat inlÀgg!

Postat

Tackar!!! Det Àr trevligt och spela pÄ riktiga trummor...men jag tycket det Àr minst lika intressant med digitala kit dÀr kÀnslan och ljudet börjar nÀrma sig ett riktigt kit. Man spar pÄ hörseln och det lÄter alltid bra! Jepp det Àr ett par slitna Steve Gadd trumpinnar.

• Gilla 1
Postat

Du kan inte ha mÄnga kunder med den dÀr attityden. Det Àr vÀl dÀrför du sÀljer bort allt du Àger pÄ Vend.

Min attityd hÀr gentemot JJ Àr befogad och har inget som helst med mitt "riktiga" liv att göra, vad vet du om hur mycket jag Àger och sÀljer Àr du helt dum i huvet eller??

Du Àr just nu nr 1 som misstÀnkt för trakaserrierna och de sjuka mailsvaren pÄ mina vend-annonser för övrigt, grattis!!!

• Gilla 1
Postat

Florian för fan... Är det nĂ„n som fattar allt fel, tar allt som personliga pĂ„hopp Ă€r det vĂ€l du. VĂ€rst pĂ„ att vrĂ€ka ur dig, anklaga och namnge personer helt i onödan, du Ă€r sĂ€kert en trevlig prick. Bra ideer ang trummor har du ocksĂ„.

Redigeraknappen, redigeraknappen.... 😏

• Gilla 2
Postat (redigerat)

Nu kan jag inte Terry Bozzio sÄ bra, sÄ det kan hÀnda att jag Àr helt fel ute. Men det vore verkligen underligt om han, som ju har en "hyfsat" diger meritlista, aldrig lirat med trigg-mickar eller digitaltrumset.

http://terrybozzio.com/signature/

Han byggde t o m ett eget patenterat sÄdant 1983 om jag inte lÀser helt fel. Han Àr ju rÀtt designintresserad Mr Bozzio. Vill minnas att han var i SmÄland och köpte nÄgra specialdesignade glas av en kvinnlig blÄsare ocksÄ. Eller om det var i NÀrke?...

Förresten:

http://en.wikipedia....lectronic_drums

Redigerat av JohnRick
Postat

Nu handlade ju inte trÄden om vad som Àr "bÀst", analogt eller digitalt, utan om att TS jobbat med ett projekt att "konvertera analoga trummor till digitalt" och anser sig ha lyckats bra med det.

TrÄkigt att mÄnga liknande trÄdar alltid pÄ nÄgot sÀtt skall spÄra ur och bli en jÀmförelse av vad som Àr bÀst, vilket i sin tur Ätföljs av pÄhopp och arga inlÀgg......

Oavsett anledning och oavsett vad som Àr "bÀst", tycker jag att TS har gjort ett bra jobb.

Starkt jobbat, Angr77. 🙂

• Gilla 3
Postat

Varför mÄste det alltid bli nÄn slags "antingen eller"-vibb pÄ trÄdar som handlar om digitala vs akustiska trummor. Akustiska trummor lÄter inte "bÀst" till alla enskilda arbetsuppgifter, och digitala trummor lÄter inte heller "bÀst" till alla enskilda arbetsuppgifter. För trumsound och spel i trakterna Bonham/Paice/Gadd Àr det sÄklart mer passande med akustiska trummor, medan det finns musikstilar dÀr triggning Àr en del av processen till det ljud man Àr ute efter (till exempel snabba baskaggar dÀr det ska vara jÀmna anslag och klyva igenom gitarrmattorna), oavsett om ljudet man anvÀnder i grunden Àr akustiskt eller uppbyggt digitalt frÄn grunden, och om det Àr tillverkat av en sjÀlv eller Àr ett ljud man köpt/fÄtt med, eller om det handlar om triggning, sound replaceing, eller att det akustiska ljudet fÄr en enkel "uppbackning".

SÀger killen med 5 trumset, 25 virvlar och som jobbar med akustiska trummor och ljud dagarna i Ànda...

Sen Àr det ju ocksÄ sÄ att det finns sÄ mÄnga anvÀndningsomrÄden för digitaltrummor, det behöver ju inte alltid handla om att dom ska lÄta bÀst, utan ibland Àr dom helt enkelt rÀtt för en arbetsuppgift.

Den mest kreativa akustiska/digitala hybridsetupen jag testat var för övrigt Rick Allens Def Leppard-kit pÄ SRF 2009.

Postat

Florian för fan... Är det nĂ„n som fattar allt fel, tar allt som personliga pĂ„hopp Ă€r det vĂ€l du. VĂ€rst pĂ„ att vrĂ€ka ur dig, anklaga och namnge personer helt i onödan, du Ă€r sĂ€kert en trevlig prick. Bra ideer ang trummor har du ocksĂ„.

Redigeraknappen, redigeraknappen.... 😏

Nej Nilsson, jag fattar inte allt fel och tar inte alls allt som personliga pÄhopp, det Àr nÄgot du hakat upp dig pÄ men om du lÀser innantill sÄ fattar du varför jag reagerar det stÄr dÀr svart pÄ vitt men jag orkar inte tjafsa mer med sÄna folk som stÀndigt vÀljer att felcitera eller feltolka mig, men nu och viktigast av allt:

UrsÀkta TS för aningen "trÄkig" ton i mitt första inlÀgg jag menade inget illa och du har sjÀlvklart gjort ett bra jobb hÀr, personligen föredrar jag riktiga trummor sÄ skulle jag formulerat mig, sorry :-)

Postat

Nej Nilsson, jag fattar inte allt fel och tar inte alls allt som personliga pÄhopp, det Àr nÄgot du hakat upp dig pÄ men om du lÀser innantill sÄ fattar du varför jag reagerar det stÄr dÀr svart pÄ vitt men jag orkar inte tjafsa mer med sÄna folk som stÀndigt vÀljer att felcitera eller feltolka mig, men nu och viktigast av allt:

UrsÀkta TS för aningen "trÄkig" ton i mitt första inlÀgg jag menade inget illa och du har sjÀlvklart gjort ett bra jobb hÀr, personligen föredrar jag riktiga trummor sÄ skulle jag formulerat mig, sorry :-)

DÀr ser du! Du Àr en trevlig lirare ÀndÄ!

Men att "feltolka" din enorma ilska Ă€r nog omöjligt... 😆

Postat

Inte för att vara taskig men jag tycker nog inte dina produktioner lÄter riktiga, dvs virvel, kagge osv. SÀger inte att det lÄter dÄligt men det lÄter inte verkligt.

• Gilla 1
Postat

DÀr ser du! Du Àr en trevlig lirare ÀndÄ!

Men att "feltolka" din enorma ilska Ă€r nog omöjligt... 😆

Ja jag tror du Nilsson Àr pÄ allt hÀr pÄ forumet alldeles för mycket och tror du Àr far till alla barnen lite.

Inte leka polis.

• Gilla 1
Postat

Inte för att vara taskig men jag tycker nog inte dina produktioner lÄter riktiga, dvs virvel, kagge osv. SÀger inte att det lÄter dÄligt men det lÄter inte verkligt.

Nee givetvis lÄter det ju triggat men jag menar ÀndÄ att svÀnget sitter i överhÀnget och "kÀnslan" av att det Àr en riktig trummis som spelar

Postat

Ja jag tror du Nilsson Àr pÄ allt hÀr pÄ forumet alldeles för mycket och tror du Àr far till alla barnen lite.

Inte leka polis.

😆 Eller jultomte!

Postat
Nee givetvis lÄter det ju triggat men jag menar ÀndÄ att svÀnget sitter i överhÀnget och "kÀnslan" av att det Àr en riktig trummis som spelar

Absolut, och om man triggar allt nĂ€rmickat sĂ„ gör ju ocksĂ„ ett "riktigt" oh att det lĂ„ter verkligare tycker jag. 🙂

Postat

Virveln Àr en Pearl Signature Ferrone - Bland det grymmaste som finns i Addictive Drums tycker jag!

I video nr tvÄ lÀt den bÀttre... Pearl = fin skit, har sÄna sjÀlv.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.