Jump to content
Annons

focusrite saffire användare!


Jaker

Recommended Posts

Jag köpte precis ett focusrite saffire pro 24, jag är jävligt nöjd på det stora hela men jag har en fråga.

Hur mycket gain behöver ni? Hittills har jag spelat in ack gitar, sång och saxofon med röde m3, AT 4033, och en GA r1 mkII. På samtliga har jag fått haft gainen på 9-9,5 och det känns som att det är först där krämen kommer.

Jag har pratat med folk på e-music.se där jag köpte det. Dom tror att de kanske kan vara något fel (dom låter inte alls säkra. på det)

Det låter inte illa, tvärtom det låter ljusår bättre än preampsen i digi 001 och lexicon lambda kortet jag haft innan.

Det sitter ju samma preamps i hela saffire pro serien så någon borde ju ha någon input. Anledningen att jag frågar är att jag inte gärna står utan kort under tiden det fixas + att jag får pröjsa hela kalaset om det visar sig att inget är fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har Saffire 40 och måste ratta på bra mycket gain för att få fram trycket, men inte så mycket att de brusar över. Så hade jag varit som dig och du som jag inte har mycket brus? så kör på de för där är antagligen inte något fel 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag sitter på ett Pro 40 och upplever att man få vrida på ganska mycke gain.

😕

Har upplevt samma sak 😑

Har Saffire 40 och måste ratta på bra mycket gain för att få fram trycket, men inte så mycket att de brusar över. Så hade jag varit som dig och du som jag inte har mycket brus? så kör på de för där är antagligen inte något fel 🙂

..och det är det här som är det riktigt fina i kråksången (bland mycket annat med pro 40:n och Saffire-rangen); även om man måste dra på en sjuhelvetes massa gain så är preampsen fortfarande otroligt tysta 🙂🥰

Så jag tror inte att det är något fel på ditt Pro 24 🙂

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Gött jag hade mina aningar. På digi 001:an fick jag slå på -26 pad bara man sjöng med lite för mycket inlevelse. Men som sagt de låter ju bra!

Jag gillar kortet skarpt. såhär i efterhand är det lite surt att jag va dumsnål och inte köpte dsp modellen. Men jag fattade inte vad jag skulle med mixcontrol till. Jag har börjat uppskatta det mer och mer.

Kammade hem en ada 8000 på blocket för 800:- ska bli spännande att se hur det urartar.

helt off topic. behringern va lite nödlösning tills jag kunde uppgradera. vad tror ni blir bäst, byta ut behringern mot en octopre. eller ha kvar behringern och köpa 2 golden age pre 73 eller 2 joemeek threeq eller liknande? då får jag ju 12 in. mer behöver jag inte isf hade jag köpt pro 40.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gött jag hade mina aningar. På digi 001:an fick jag slå på -26 pad bara man sjöng med lite för mycket inlevelse. Men som sagt de låter ju bra!

Jag gillar kortet skarpt. såhär i efterhand är det lite surt att jag va dumsnål och inte köpte dsp modellen. Men jag fattade inte vad jag skulle med mixcontrol till. Jag har börjat uppskatta det mer och mer.

Kammade hem en ada 8000 på blocket för 800:- ska bli spännande att se hur det urartar.

helt off topic. behringern va lite nödlösning tills jag kunde uppgradera. vad tror ni blir bäst, byta ut behringern mot en octopre. eller ha kvar behringern och köpa 2 golden age pre 73 eller 2 joemeek threeq eller liknande? då får jag ju 12 in. mer behöver jag inte isf hade jag köpt pro 40.

Kul att du vart nöjd med ditt köp. Grattis och välkommen till FFF-klubben (Focus Friends Forever 😛😆 )

DSP-modellen känns lite extra iofs men jag upplevde den som lite overkill. Själv kör jag Cubase (5) och MixControl "ersätts" lite av Control Room-funktionen. Kan hålla med om att MixControl kan upplevas lite joxig i början men t o m jag hajade den efter lite meck 😉

OT: Vad det gäller ADA8000 så har jag för mig att sign. BluesBoy har en likadan (?). Han vet nog mer och kan ge en mer info angående just den.

Iofs så har jag för mig att han vart nöjd med den ihop med Saffire (56:an).

Jag tycker (personligen) att du gott och väl kan ha kvar Behringen och köra lite (halv)skarpa sessioner. Om det sedan behövs så kan du ju alltid uppgradera dig vid ett senare tillfälle 🙂

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört en digi 001 med mackie 1604 för att spela in, Och sen bouncat varje spår till wav och lagt in på min macbook och mixat med lexicon lambda och logic länge länge nu.

Fan va jag är nöjd att jag tillslut bestämde mig för att uppgradera lite. Min gamla g4 började låta som ett flygplan dessutom.

Jag unnade min även 2 röde m3 och 2 GA projects r1 mkII. Så nu är allt frid och fröjd!

Link to comment
Dela på andra sajter

OT: Vad det gäller ADA8000 så har jag för mig att sign. BluesBoy har en likadan (?).

Jag har till och med 2. 😄

Funkar alldeles utmärkt tillsammans med Saffire 56:an (som jag inte behöver "gaina" på en massa på 😳 )

Jag ser ingen som helst anledning att du skulle behöva byta ut Behringern, förutom då möjligtvis att det står just Behringer på den. 😉

Edit: Du kan (åtminstone jag kan...på mina Behringers) vrida på 85-90% på gain utan att det brusar något. Vrider jag på lite till samt har högt på lurarna, då brusar det en del.

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har läst en hel del om behringern. Jag har en bra känsla ändå och för 800:- har jag en jävligt bra känsla. Lite synd bara att man inte kan bypassa preampen på line in. isf hade man ju kunnat köpa roliga preamps allt eftersom.

Har du hört liveinspelningarna nån stolle gjorde live i las vegas med bara ada 8000? Han kunde sitt skit..

Jag är ganska nöjd med focusrite preampsen. Och jag har tänkt köpa 2 sjysta preamps till dom 2 line ins som finns. Och sen 8 på adat då.

Jag e riktigt peppad, en kompis hämtade den i malmö och kommer med den till helgen. Jag har redan förvarnat farsan om att vi ska banda blues jam framöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använt pro 56 men det var ett tag sen. har för mig det finns en mic/line-switch, här ska du givetvis använda mic om du inte har någon extern preamp.

Jeppido, det finns en switch för det. Sitter ovanför gainpoten 🙂 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Bluesboy: jag lyssnade på er myspace, har du spelat in det? låter sjyst, vad är behringer och vad är saffire isf?

Yup, mina inspelningar och mixar. Mixarna lämnar väl kanske en del att önska, men men...

Hur menar du "Vad är Behringer/Saffire"? Vilka ljud som går genom vad?

Edit: Tack förresten. 🙂

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

DSP har inbyggt reverb å kompression i kortet + lite fler grejer... och så har dsp 2 st hörlursutag. Klicka på länken nedanför och läs.. 😉

Saffire PRO 24 DSP

Saffire-Pro-24-DSP.jpg

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Saffire PRO 24

Saffire-Pro-24.jpg

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

DSP har inbyggt reverb å kompression i kortet + lite fler grejer... och så har dsp 2 st hörlursutag. Klicka på länken nedanför och läs.. 😉

Så, om jag fattat det rätt, om man funderar på ett Saffire 24 kan man likväl lägga till en femhundring för DSP'n? Att DSP'n har samma grundutbud + en del annat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så, om jag fattat det rätt, om man funderar på ett Saffire 24 kan man likväl lägga till en femhundring för DSP'n? Att DSP'n har samma grundutbud + en del annat?

Ptja, om man nu är lagd åt det hållet och kanske inte äger någonting plug-in wise utöver grundutbudet i sitt DAW så varför inte, liksom.

Dessutom kan det ju vara trevligt att köra lite pluggar redan vid tracking med DSP to spare s a s 🙂

Vänligen,

CHAE

DSP har inbyggt reverb å kompression i kortet + lite fler grejer... och så har dsp 2 st hörlursutag. Klicka på länken nedanför och läs.. 😉

Saffire PRO 24 DSP

Saffire-Pro-24-DSP.jpg

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Saffire PRO 24

Saffire-Pro-24.jpg

Bra där, Neosus 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...