Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

MÄste bara fÄ prata mig varm redan nu efter att bara ha anvÀnt micken pÄ en enda inspelning. Och det va bara ett test. Men tjenare vilken mick. Den bara sitter dÀr! SÄ hÀr bra har jag aldrig fÄtt grundljudet med en sm57:a pÄ min stÀrkare. TyvÀrr Äker nog 57:an bort mer och mer för min del, funderar mer pÄ att införskaffa fler I5 istÀllet! Har dock ett antal 57:or vilket kanske förklarar saken lite ocksÄ.

Uteseendet Àr lite tjockare Àn 57:an dÀr fram men kortare, vilket bara Àr till dess fördel. LÀttplacerad mikrofon och fungerar kanon att fÀsta pÄ sargen pÄ trummorna (hann testa det lite snabbt idag)

Om ni har en 57:a och ska skaffa fler, testa en I5 först. Om inte sÄ kommer den bli ett grymt komplement!

Litet rent gitarr plock (oredigerat och omixat, sÄ som det lÀt in helt enkelt)

bara ett tips till er!

33083_l.jpg

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Annons
Postat

MissförstÄ mig rÀtt. 57:an Àr en bra mick, annars hade man inte skaffat flera stycken. men denna i5 va betydligt trevligare pÄ min stÀrkare iaf upplevde jag. Vad jag hört andra sÀga ska den vara övergrym pÄ virvel sÄ det ska jag testa sÄ fort jag hinner.

MVH

Anders

Postat

SM57ÂŽs bĂ€st-före-datum Ă€r passerat, det Ă€r det jag har sagt. 😎

Aldrig! 😑

Postat

Haha. Claes brukar hÄlla med mig. Jag sÄlde mina SM57 sen jag jÀmfört med tex E906. Fast Àven beroende pÄ pengabrist förstÄs.

Postat

Jag skulle nog inte sÀlja mina 57:or. men nÀr man har nÄgra stycken sÄ kan det vara klul med nÄgot annorludna. i5:an funkade bÀttre pÄ min stÀrkare Àn vad 57:an nÄgonsin gjort. Men det kan ju ocksÄ ha varit rent flyt. Men i5 Àr en grym mick som Àr vÀrd att kolla upp och testas. Det jag upplevde som bra med i5 Àr att ljudet den tar upp lÄter mer likt ljudet jag hör Àven det Àr nÀrmickat.

VarŽför kan bero pÄ flera saker, men jag misstÀnker i5 tar upp mer ljud off axis Àn vad kanske 57:an gör. Men det fÄr man kanske testa för att avgöra. Jag bara spekulerar.

Postat

Priset hamnade pÄ 950 kr sÄg jag pÄ min faktura ink moms. SÄ det Àr likvÀrdigt med en 57:a

MVH

Anders

Postat

Litet exempel av lite mer crunchy sound 🙂

MVH

Anders

Postat

Jag lyssnade nu först... Första grejen med rent ljud lÀt verkligen bra, nr med skitigare ljud gillade jag inte nÄ vidare. För mycket hi mid pÄ stÀrkaren eller? SÀkert en skitbra mick hur som helst. Det Àr en sÄn utveckling pÄ grejer nu, och ett sÄnt enormt utbud att det knappt finns utrymme att beskriva alla bra grejer för överkomliga pengar. LÀtt att de försvinner i mÀngden.

Den dÀr micken skulle sÀkerligen gÄ bra att rappa i oxÄ.

Postat

Det andra exemplet anvÀnds tyvÀrr en billigare gitarr. I första exemplet anvÀnds min PRS. Den billigare gitarren gar en lite fulare mid.

MVH

Anders

Postat

Den finns pÄ www.audix.se ocksÄ. NÄgon som bestÀllt dÀrifrÄn?

Tack för tipset! Jag blir sĂ„ sugen pĂ„ alla mikrofonerna att knĂ€na börjar klappra som virveltriolerna i Elvis "Hound Dog"! 😛

Var görs de hÀr mickarna? USA-konstruerade och byggda vid Gula Floden?

Postat (redigerat)

hmm. vet inte exakt vart de görs, men tror det Àr USA. Det borde ju gÄ och kolla upp.

HÀr blev en distad testinspelning. Blandad nu Audix med 57:an istÀllet för tvÄ 57:or. 57_an mot konen och audix 45 grader vinklad. Ingen processering pÄ gitarrerna.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
drloop (oregistrerad)
Postat

Har du nÄgra jÀmförelse klipp med SM57 och I5?

Jag gillar fortfarande SM57 pÄ gitarrförstÀrkare, men jag brukar vÀlja MD421 om den finns i studion. Men det beror ju pÄ vilket sound man vill ha förstÄs. Alltid trevligt med mickar som Àr lite mindre, blir som sagt lÀttare att placera.

DĂ„ fĂ„r man kanske tre mickar att vĂ€lja pĂ„ för guran nu dĂ„. 🙂

Postat (redigerat)

Jag gjorde en liten test inspelning dÀr jag Àven satte nya strÀngar pÄ guran.

Audix i5 och shure sm57 blandat

JÀmförelse: Först i5 och sedan 57:an

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
persuader (oregistrerad)
Postat

finns en del YT klipp med jÀmförelse mellan sm57 och i5

inte jÀtteimponerad men för för en liten annan tvist kan

den sÀker anvÀndas

Postat

JÀmförelse: Först i5 och sedan 57:an

MVH

Anders

Jo, det var ju en hyfsad skillnad, helt klart.

i5:an lĂ„ter lite öppnare/mer diskantrik. Kanske fĂ„r plocka hem en och testa sjĂ€lv. 🙂

Nej, Nilsson....jag kommer inte sĂ€lja SM57:orna. 😉

Postat

Ett sista ljudexempel pÄ micken dÀr jag har orange channel pÄ mesan i raw lÀge. Lite processering nu. SÀnkt ca 3db vid 500hz samt lite reverb pÄ dÄ mesan inte har det inbyggt.

OBS! brydde mig inte om att stÀmma vilket hörs, ber om ursÀkt för detta.

Postat (redigerat)

DÄ jag gjorde denna inspelning för annat Ànda mÄl sÄ tÀnkte jag att jag ÀndÄ kan lÀgga upp den hÀr ocksÄ dÄ all gitarr Àr inspelad med i5.

EDIT: Har upptÀckt att jag gÀrna placerar i5:an pÄ andra stÀllen Àn 57:an, sÄ det krÀver lite "avvÀnjning" frÄn 57:an och att man inte bara placerar i5:an dÀr man annars alltid sÀtter sin 57:a

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.