Jump to content
Annons

Någon som kan hjälpa mig?


AbbeyRoad

Recommended Posts

Hej! Jag är en kille på 12 år som har fått i uppgift att göra en "hisslåt" (tråkig, långsam) till skolans årliga musikal. Jag är inte ny med att göra musik, men just den här uppgiften är extra svår tycker jag.

Med andra ord, Jag har inte kommit någonstans.

Jag har bara till den 20:e mars så jag är lite stressad. Jag har också provat att lyssna på andra kända lugna låtar som kan tänkas inspirera mig.

Jag måste också hjälpa till med ljus och ljudmix på scenen.

Någon som har tips hur man koncentrerar sig och varvar ner när man "jobbar"?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett tips vid sådana här tillfällen kan ju vara att försöka släppa prestigen lite. D v s, bry dig inte om ifall det blir bra eller dåligt. Gör bara NÅGOT, hur jäkla dåligt det en blir.

Sen när det är klart och om du har tid kvar, så kan du alltid se om det går att förbättra. Men först när du är klar med NÅGOT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips vid sådana här tillfällen kan ju vara att försöka släppa prestigen lite. D v s, bry dig inte om ifall det blir bra eller dåligt. Gör bara NÅGOT, hur jäkla dåligt det en blir.

Sen när det är klart och om du har tid kvar, så kan du alltid se om det går att förbättra. Men först när du är klar med NÅGOT.

tack! Ska prova.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips vid sådana här tillfällen kan ju vara att försöka släppa prestigen lite. D v s, bry dig inte om ifall det blir bra eller dåligt. Gör bara NÅGOT, hur jäkla dåligt det en blir.

Sen när det är klart och om du har tid kvar, så kan du alltid se om det går att förbättra. Men först när du är klar med NÅGOT.

Asså, ska det vara typisk hissmusik så SKA det väl typ vara dåligt/klyschigt?

Håller med, släpp prestigen helt. Släng på ett fetostigt bossanovaautokomp från nån gammal möglig elorgel/synt, och nån lite klyschig saxslinga eller nåt. Vips, hissmusik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast oavsett vilka icke-krav man har på sig så får man verkligen hålla tankarna i ett (h)järngrepp för att släppa prestigen.

Gjorde t ex själv fyra låtar till en kompis TV-serie häromåret. Dom hade allt inspelat och klart när dom kom på att dom skulle behöva betala STIM-pengar för fyra låtar som så att säga stod på i bakgrunden i några olika scener. Så jag fick en helg på mig.

Det fanns verkligen inga som helst krav på den konstnärliga kvaliten, dessutom skulle jag ju göra låtar som helst skulle vara så lika originalen som möjligt, fast så att säga med verkshöjd. Ändå så kom man ganska snabbt på sig med att sitta och vrida och vända på sångmelodier, basgångar och annat som i sammanhanget var fullkomligt orelevant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om det ska vara "hissmusik" så ska det ju fortfarande vara funktionellt. Personligen tycker jag det känns lite onaturligt att inte engagera sig i det man gör, oavsett vad man ska göra. Är dock helt enig i att du måste komma igång och göra något. Här är ett förslag på en strategi jag använder mig av i liknande situationerna:

Försök att göra 3 olika grundidèer som på något vis tillfredsställer kraven. Arbeta lite med de utan att göra de "helt" färdiga och sätt dig sedan ned och bestäm dig för vilken av de som är bäst. På så sätt är idèen du valt i varje fall lite bra och det finns minst 2 idèer i världen som är sämre....

Det kan också vara givande att göra research. Gå på något köpcenter eller liknande och lyssna på hur bakgrundsmusik låter. Spela gärna in om du har möjlighet. Kan vara ett sätt att komma i rätt sinnesstämning.

När det gäller koncentration är det för min del A och O att det finns tid när man väl sätter sig att jobba. Se till att du har några timmar till disposition när du väl sätter dig att jobba och att omgivningen respekterar detta. Även om man är oinspirerad kan man "jobba sig varm" och det lossnar ofta när man suttit och tjurat en stund. Var också noga med att verktygen du ska arbeta med fungerar och är lätt tillgängliga.

Lasta gärna upp det du jobbar med så kan vi forsöka ge dig råd.

Lycka till:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde en liknande grej en gång. Då skapade jag bara en enkel ackordföljd per låt (typ Am-F-G-C), skapade ett enkelt komp av detta som jag varierade lite, och sedan spelade jag in en improviserad synthslinga ovanpå det. Skittråkigt, men det funkade. Gjorde fyra låtar på en kväll. (En av låtarna blev så småningom till låten "The waterside" på min release "Wintersleep".)

Knepet är, som någon tidigare nämnde, att inte tänka att man ska skapa en hit, utan bara skapa s.k. bruksmusik/produktionsmusik. Det är betydligt enklare (men som sagt tråkigare).

Edit: Glömde säga lycka till! Du har kommit betydligt längre i ditt musikskapande än jag hade vid den åldern, minst sagt 🙂

Redigerat av Jetblack
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Abby Road! Kul projekt du har framför dig.

När jag skriver beställningsmusik börjar jag alltid med att klura ut vad musiken ska fylla för funktion. Vart vill jag ta lyssnaren med musiken? Tempo och sinnestämning är de första delarna jag kollar på. Vill jag ta ned lyssnaren i ett mer avslappnat tillstånd tex. så anpassar jag tempot till det osv. Omvänt, om musiken ska användas till ett spinningpass anpassar jag tempot för det ändamålet så att lyssnaren istället får draghjälp av musiken under träningspasset.

Noggrann research gör det lättare att forma en väldefinierad tanke bakom musiken. Försök sedan måla upp en bild eller känsla för denna tanke som du sedan har med dig som ett "ankare" medan du komponerar.

Lycka till med projektet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Abby Road! Kul projekt du har framför dig.

När jag skriver beställningsmusik börjar jag alltid med att klura ut vad musiken ska fylla för funktion. Vart vill jag ta lyssnaren med musiken? Tempo och sinnestämning är de första delarna jag kollar på. Vill jag ta ned lyssnaren i ett mer avslappnat tillstånd tex. så anpassar jag tempot till det osv. Omvänt, om musiken ska användas till ett spinningpass anpassar jag tempot för det ändamålet så att lyssnaren istället får draghjälp av musiken under träningspasset.

Noggrann research gör det lättare att forma en väldefinierad tanke bakom musiken. Försök sedan måla upp en bild eller känsla för denna tanke som du sedan har med dig som ett "ankare" medan du komponerar.

Lycka till med projektet!

Sången ska spelas när två personer åker i en hiss, och det blir en utdragen "pinsam tystnad" Sen ska hissen fastna, och sen händer.....Nånting. (Gud, jag är dåligt informerad...)

Link to comment
Dela på andra sajter

För att försöka bidra med konkreta förslag så tycker jag MrBluesman är inne på något: Schablonmässig bakgrundsmusik kan ju med fördel göras med autokomp! Billiga keyboards som ofta står på skolor har ju ofta förprogrammerade komp. Om du är ute efter en komisk effekt kan du försöka göra något "rockigt" med ett sådant: Finn ett rockkomp (heter vanligen "rock" "backbeat" eller liknande) och gör en ackordslinga i C-dur (d.v.s bara ackorden C, Dm, Em, F, G, Am, Bdim i olika kombinationer). Finn sedan ett syntetiskt distgitarr-ljud och gör ett gitarrsolo genom att spela fraser på de vita tangenterna. Använd GÄRNA pitchbend. Kommer att låta f********t på ett ganska utstuderat sätt:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

För att försöka bidra med konkreta förslag så tycker jag MrBluesman är inne på något: Schablonmässig bakgrundsmusik kan ju med fördel göras med autokomp! Billiga keyboards som ofta står på skolor har ju ofta förprogrammerade komp. Om du är ute efter en komisk effekt kan du försöka göra något "rockigt" med ett sådant: Finn ett rockkomp (heter vanligen "rock" "backbeat" eller liknande) och gör en ackordslinga i C-dur (d.v.s bara ackorden C, Dm, Em, F, G, Am, Bdim i olika kombinationer). Finn sedan ett syntetiskt distgitarr-ljud och gör ett gitarrsolo genom att spela fraser på de vita tangenterna. Använd GÄRNA pitchbend. Kommer att låta f********t på ett ganska utstuderat sätt:-)

😳 Mmm......Kay? Inget emot att det låter lite UppF*********t 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...