Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Satt ikvĂ€ll och funderade pĂ„ om man med hjĂ€lp av destruktiv interferens skulle kunna maska bort trum-spĂ„ret frĂ„n en ljudfil om man Ă€ven har trummorna separat i en annan ljudfil. Jag Ă€r inte ens lekman i Ă€mnet men anar att det finns en del fallgropar sĂ„ det vore underhĂ„llande och se vad folk som Ă€r lite insatt i ljudteori har att sĂ€ga 😄

Annons
Postat

Om du fasvÀnder det ena spÄret jÀmfört med det andra sÄ kan de i teroin slÀcka ut varandra. Problemet i en komplett audiofil Àr vÀl att du har annan information som ligger delvis i samma frekvensomrÄden som trummorna. DÄ kommer du att slÀcka ut den informationen ocksÄ. Om du redan har fasproblematik med utslÀckning och/eller konstruktiv förstÀrkning blir nog slutresultatte Àn mer oförutsÀgbart.

Problemet i sammanhnget Àr vÀl att du mÄste spela upp filerna i exakt synkronicitet och spela in resultatet för att fenomenet rent fysisk skall kunna Àga rum. Bara det inspelningstekniska i sammanhanget borde vara en smula krÄngligt...

Det hĂ€r blev bara ett omstĂ€ndigt sĂ€tt för mig att sĂ€ga "jag vet inte". TyvĂ€rr. â˜ș

Postat

Precis som AnthonyS Àr jag inte alls sÀker men jag gör ett inlÀgg ÀndÄ ...

Teoretiskt:

Om systemet Ă€r linjĂ€rt borde det vara möjligt. (det ar ett tag sen jag lĂ€ste signalteori o sĂ„ jĂ€kla bra pĂ„ det var jag inte heller .. 😉 )

Det vill sÀga signal A Àr dina trummor och signal B Àr övriga ljud. A+B=C som Àr lÄten vilket betyder att du kan fÄ ut B genom C-A=B. Spelar ingen roll om det finns "gemensamma" frekvenser i detta fall, det funkar ÀndÄ. Teoretiskt, men

Praktiskt:

För att det skall funka sÄ mÄste du veta med vilken styrka (volym) som trummorna mixades in med i förhÄllande till övriga eller totala mixen. Sen att summeringen skedde pÄ samma sÀtt som du har tÀnkt att subtrahera. Sen att inte mixen (totalsignalen) eller trummorna (delsignalen) har Àndrats sen inmixningen skedde. (Och som Anthony sa, det mÄste vara synkroniserat.)

Och med tanke pÄ att det automatiseras, lÀggs pÄ eq, filter, effekter, kompressorer med mera i sjÀlva mixen kan det bli vÀldigt svÄrt.

Men testa kan man alltid göra!

Jag vet att det finns(fanns?) signalteori-folk hÀr, fÄr se om nÄn av dom kanske hittar trÄden och har tid att göra nÄgot inlÀgg.

Postat

Intressant frÄga av TS och mÄnga bra svar Cborg.

Har sjĂ€lv aldrig provat pĂ„ trummor men rent teoretiskt borde det inte gĂ„ utan att övrigt material blir pĂ„verkat. Övriga instrument som innehĂ„ller samma frekvenser som det inverterade trumspĂ„ret kommer Ă€ven de att slĂ€ckas ut. SĂ„ borde det vĂ€l bli, eller gör jag en tankevurpa hĂ€r mĂ„ntro..?

Postat (redigerat)

Intressant frÄga av TS och mÄnga bra svar Cborg.

Har sjĂ€lv aldrig provat pĂ„ trummor men rent teoretiskt borde det inte gĂ„ utan att övrigt material blir pĂ„verkat. Övriga instrument som innehĂ„ller samma frekvenser som det inverterade trumspĂ„ret kommer Ă€ven de att slĂ€ckas ut. SĂ„ borde det vĂ€l bli, eller gör jag en tankevurpa hĂ€r mĂ„ntro..?

Nej det borde rimligtvis bli sÄ. All information inom varje frekvensrymd borde vara summerad i varje enskild tidsenhet, oavsett vad ljudet kommer ifrÄn.

Eller menar du Cborg att dÄ A+B=C och man kan fÄ ut B genom C-A splar det ingen roll om flera instrument brÄkar inom samma frekvens eftersom de, förutsatt att de ligger i fas, genom konstruktiv addering förstÀrkt varandra, sÄ att partiell utslÀckning genom att dra bort A frÄn C bara skulle leda till att de frekvenser i B som ocksÄ finns i C minskar i amplitud motsvarande vad som adderats, och sÄledes finns kvar - minskade i amplitud men ej totalt destruerade genom utslÀckning?

Det lÄter kanske rimligt.

Redigerat av AnthonyS
Postat

Nej det borde rimligtvis bli sÄ. All information inom varje frekvensrymd borde vara summerad i varje enskild tidsenhet, oavsett vad ljudet kommer ifrÄn.

Ja, visst borde det bli sÄ. DÀremot vill jag minnas att jag frilagt en centrerad monosignal pÄ detta sÀtt.

Postat

Ja, visst borde det bli sÄ. DÀremot vill jag minnas att jag frilagt en centrerad monosignal pÄ detta sÀtt.

Aha. Kanske avvek den aldrig sÄ lite i tid? Eller pÄ nÄgot annat vis. Eller kan man slÀcka ut panoreringar pÄ motsvarande vis?

Postat

Eller menar du Cborg att dÄ A+B=C och man kan fÄ ut B genom C-A splar det ingen roll om flera instrument brÄkar inom samma frekvens eftersom de, förutsatt att de ligger i fas, genom konstruktiv addering förstÀrkt varandra, sÄ att partiell utslÀckning genom att dra bort A frÄn C bara skulle leda till att de frekvenser i B som ocksÄ finns i C minskar i amplitud motsvarande vad som adderats, och sÄledes finns kvar - minskade i amplitud men ej totalt destruerade genom utslÀckning?

Japp, det Àr sÄ jag menar att resultatet blir.

Likadant med fasen. Det spelar ingen roll om de ligger i fas eller inte. Bara att de Àr summerade i ett linjÀrt system (tÀnk vektor).

Postat

LÀgger till ett tankeexempel som kanske hjÀlper nÄgot:

LÄt sÀga att vi har tre spÄr:

A med trummor

B med resten

-A med trummorna fasvÀnda 180 grader

Spelar vi A och B har vi mixen.

Om vi spelar A och -A sÄ har vi en total utslÀckning, tyst.

LÀgger vi dÀrefter pÄ B Àr det bara B som hörs.

SÄ i vilken ordning vi sÀtter igÄng de olika spÄren spelar ingen roll om systemet Àr linjÀrt.

Postat

Kort sagt: Även om det gĂ„r att göra sĂ„ som du tĂ€nkt sĂ„ kommer resultatet inte att lĂ„ta som du hoppats pĂ„ (resultatet kommer troligtvis att lĂ„ta ganska "grovhugget"), och kommer högst troligen inte att hĂ„lla för en seriös produktion.

Postat (redigerat)

Japp, det Àr sÄ jag menar att resultatet blir.

Likadant med fasen. Det spelar ingen roll om de ligger i fas eller inte. Bara att de Àr summerade i ett linjÀrt system (tÀnk vektor).

Ah, ok. DÄ Àr jag med. Trodde fasen var en springande punkt.

Redigerat av AnthonyS
Postat

Ah, ok. DÄ Àr jag med. Trodde fasen var en springande punkt.

Jo, ibland blir den ju avgörande. Bifogar en liten excelkalkyl jag gjort som man kan leka lite med för att kolla hur stor minskning eller ökning det blir beroende pÄ skillnad i fas och ljudstyrka. BorgFasCalc.zip

Postat

Tack för alla svar, kul att Ă€mnet intrersserar sĂ„ mĂ„nga 😄, jag tĂ€nkte kanske Ă€ndĂ„ ge mig pĂ„ och testa det hela, men hur gĂ„r man lĂ€mpligast till vĂ€ga? Skulle det rĂ€cka med att köra spĂ„ret med hela lĂ„ten parallellt i med det fasvĂ€nda trumspĂ„ret en daw och göra en mix-export? Eller blir det mer sofistikerat Ă€n sĂ„, som AnthonyS tidigt nĂ€mner?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.