Jump to content
Annons

Otroligt töntig bas vid uppmickning


Ragge

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har en basförstärkare som låter mkt bra enligt mej, med precis det basiga djupa sound jag vill ha..

Jag har mickat upp stärkaren med en SM57:a så nära elementet jag kan riktad rakt in.. SM57an går till min mesiga Alto S-6 mixer utan någon EQ inställning.. Från mixern till mitt M-Audio Audiophile 2496 ljudkort..

När jag spelat in min bas och ska lyssna på det så låter det mesigt och lite "pruttigt", inget liksom tryck alls.. Var ligger mitt problem??

Tacksam för alla tips!

//Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

SM 57 kan nog visst funka. Prova att vinkla den ca 45 grader. Sen flyttar någon den från centrum av elementet ut mot kanten och in igen. Kolla in om något läge kan funka. Annars kan Du prova att både linea och micka.

Link to comment
Dela på andra sajter

aa tack, ska pröva ditt tips, men hur gör jag för att linea och micka upp samtidigt?

Jag har aldrig förstått när folk har skrivit saker i stil med "micka upp den med 10 mickar och med en DI-box" Hur gör man då?

Link to comment
Dela på andra sajter

När du linear och mickar samtidigt så sätter du micken som vanligt när du spelar in.

Sen behöver du även få in en ren signal direkt från basen i mixerbordet/ljudkortet.

Hur man snyggast löser detta är inte jag så duktig på, men det finns flera sätt.

Alternativ 1:

1. Koppla basgitarren till förstärkaren.

2. Finns det en utgång för effekt eller något på basen? Koppla den till mixerbordet.

3. Micka upp förstärkaren.

Alternativ 2:

1. Koppla basgitarren till Mixerbordet.

2. Koppla en auxutgång till förstärkaren.

3. Micka upp förstärkaren.

Du har nu två signaler in i mixerbordet.

Nu vet inte jag vad du har för grejer riktigt, och vet därför inte hur många ingångar du har och vad du har för utgångar på mixerbordet men nedanstående borde fungera oavsett...

Inspelningen:

1. Skapa två inspelningsspår, en som tar "left" channel och en som tar "right" channel.

2. Panorera utljudet från mikrofonen längst till vänster på mixerbordet.

3. Panorera det lineade ljudet längst till höger på mixerbordet.

4. Spela in.

Nu borde du få två inspelningar, det ena med det uppmickade ljudet, och det andra ljudet lineat. Ställ in volymer som du tycker låter bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar! Men ett problem bara =) hur säger jag åt cubase vad som ska spelas in på ett spår och vad som ska spelas in på ett annat osv?

Och hur ska jag koppla mixerbordet till ljudkortet för att få dom på varsitt spår i cubase? Jag har en Alto S-6 mixer och ett audiophile 2496 kort..

Link to comment
Dela på andra sajter

Kikade lite på mixerbordet, och det verkar som om det bara finns en aux utgång?

Jag vet inte hur du har kopplat idag och om du kör medhörning genom mixerbordet.

Men jag antar att det går att få ganska låg latency med ditt ljudkort? I så fall hade jag kopplat ljudkortets utgång direkt till förstärkare/högtalare. Om du nu inte hör ljudet du spelar in genom högtalarna får du aktivera monitorering i musikprogrammet.

Sen hade jag kopplat main out till ingången på ljudkortet.

För att få två separata ljudspår, gör följande om du har kopplat enligt ovan:

1. Panorera den kanal som micken går in på längst till vänster.

2. Panorera den kanal som den lineade signalen går in på längst till höger.

3. Skapa ett monospår för inspelning som tar "Left in"

4. Skapa ett monospår för inspelning som tar "Right in"

5. Spela in.

Om du använder mixerbordet även för medhörning så är du nog rökt, både vad gäller steroinspelning och två samtidiga monokanaler. Då får du mixa ihop signalerna så gott det går redan i mixerbordet, men då tappar du en hel del möjligheter att påverka ljudet i efterhand.

Jag hade åtminstone tillfälligt tagit ut lyssningen utanför mixerbordet om du har det genom mixerbordet just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bezzum (oregistrerad)

Du sa att du hade problem med att spela in två kanaler sammtidigt i cubase.

Det kan bero på att du inte activerat ingångarna. Har du sx går du in under devices-devicesetup, sen klickar du fram dig till ditt ljudkort, där kan du activera dina ingångar. Sen går du återigen till devicemenyn klickar på vstinputs (tror jag det heter, där kan du activera dinna inputs. sen e det bara att spela in som vanligt. Du väljer ingång på respektive kanal i mixern ovanför kanalmätaren (i sx 2 gör man det i arbetsförnstret.

Ett tips e oxå att använda en riktig dibox innan mixern för att få bra signal, i övrigt så ska sm57 funka bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alto mixerbordet (har ett likadant själv) gör det mesta inspelade materialet tråkigt och lamt tycker jag.

Ska investera i en extern micpreamp nästa löning nu så man kan få lite skönare sound ut grejerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...