Nikk Dust Postat 30 april 2012 Postat 30 april 2012 Hej! Har precis skaffat mig en Tascam dp24.(Ja jag vill faktiskt bort från datorn). Den har komprimering vid inspelning om man vill, men jag vill komprimera efteråt. Kan man skicka en signal som skall komprimeras genom en send? och sen in på en ny kanal. Eller hur skulle ni gjort? MVH/Niklas
kardo Postat 30 april 2012 Postat 30 april 2012 Du kan inte skicka något genom en send för det är en output !
Guitar Nilsson Postat 30 april 2012 Postat 30 april 2012 Hej! Har precis skaffat mig en Tascam dp24.(Ja jag vill faktiskt bort från datorn). Den har komprimering vid inspelning om man vill, men jag vill komprimera efteråt. Kan man skicka en signal som skall komprimeras genom en send? och sen in på en ny kanal. Eller hur skulle ni gjort? MVH/Niklas Så gör jag jämt med min Tascam 2488 mkll porta.... De inbyggda kompressorerna är inte så mycket att hurra för.
Nikk Dust Postat 30 april 2012 Trådstartare Postat 30 april 2012 Så gör jag jämt med min Tascam 2488 mkll porta.... De inbyggda kompressorerna är inte så mycket att hurra för. Jag tänkte nog som du där, alltså att jag får spela in på ett nytt spår med komprimerad signal. Måste väl va bättre än att komprimera direkt? Svårt att lyssna på trummor tex om man spelar alla instrument själv. Kan liksom inte sitta i nått kontrollrum smatidigt, haha... Då kan man ju lyssna efter. Men, det går att göra så allstå.... Tack! MVH/Niklas
Nikk Dust Postat 30 april 2012 Trådstartare Postat 30 april 2012 En annan sak ja funderat på... En annan som jag lärt känna via en studiokurs nu är att när han spelar in låtar så använder han inte ens kompressor vid mix. Utan enbart vid mastring med multiband... Hur konstigt jag än tycker det verkar så låter hans inspelningar mycket bra 😉
Guitar Nilsson Postat 30 april 2012 Postat 30 april 2012 (redigerat) Om man har en riktigt bra masterkompressor behöver man inte kompriera varje spår speciellt mycket alls. Sången tex, den komprimerar jag fix o färdig redan när jag spelar in den... Jag gör mix och mastring samtidigt, fel säger många, jag tycker det blir bättre. När man kör masterkompressionen tänker man ofta, "shit, om jag ändå haft lite starkare kagge i mixen", men då är det för sent. Mixa o mastra samtidigt är det inga proble att sätta exakt nivå på kagge o virvel. Jag kör min master först genom en analog kompressor, där komprierar jag lite grann, sen går det vidare till en multibandskompressor, den jobbar mindre ändå, jag brukar ta mindre av kompression i midden än i bas o diskant. Nåt som kan bli krångligt när man gör det här är hur man ska koppla in lyssningen.... Man vill ju höra hur det låter färdigkomprimerat... Nu ska jag iväg o spela vid Majbrasan. Redigerat 30 april 2012 av Guitar Nilsson
Jetblack Postat 30 april 2012 Postat 30 april 2012 En annan sak ja funderat på... En annan som jag lärt känna via en studiokurs nu är att när han spelar in låtar så använder han inte ens kompressor vid mix. Utan enbart vid mastring med multiband... Hur konstigt jag än tycker det verkar så låter hans inspelningar mycket bra 😉 Spelar man in akustisk musik förvånar det mig inte om det funkar att göra så, men att spela in musik som innehåller elförstärkta instrument (elgitarr, elbas, synth osv.) på det sättet tror jag inte kommer att gå så bra. Ingenting är omöjligt, men det finns en anledning till att de flesta som spelar in inte gör sådär, om du förstår vad jag menar.
Nikk Dust Postat 30 april 2012 Trådstartare Postat 30 april 2012 Jo jag förstår. Vad jag inte förstår e hur han lyckas få det så bra då?!?!? MVH/Niklas
Guitar Nilsson Postat 30 april 2012 Postat 30 april 2012 Med elgitarr kan man ha mindre och mindre kompressor ju mer distad gitarren är. En helt ren elgitar med plockigt spel vill man nog komprimera desto mer. Sen beror det ju väldigt på hur man spelar. Jag läste för länge sen att studio-elbasister i Nashwille övade på att spela utan kompressor, men med en VU-meter som visade hur starkt varje sträng och ton lät. Har man en bra bas och är skicklig kan man nog skippa komprimeringen på basen. P-basens dubbelmick är väldigt bra på det viset att man ställa in de två halvorna i exakta avstånd från varje sträng så outpoten blir den samma på alla strängar.
BluesBoy Postat 30 april 2012 Postat 30 april 2012 Jag säger inte att något är rätt eller fel, men jag använder aldrig (än så länge) kompressor vid inspelning......
Florian le Sage Postat 30 april 2012 Postat 30 april 2012 Hårdvarukompression vid inspelning är guld så länge man vet vad man pysslar med, låter kanske självklart och klyschigt men saken är den att sång tarvar en viss typ och gör man den redan vid inspelning så är oerhört mycket vunnet, samma med bas och gura fast med olika typer av burkar och ratios förstås! 1176 fet-typ på sång och gitarr är klockrent, men även rörburkar av olika slag efter smak och önskemål, Optoheaven gör sig förbaskat bra på bas men även sång om man föredrar det på det aktuella soundet, pianon funkar riktigt bra med opto dessutom, inget overkill bara utan gör det som låter snyggast och det hör man snabbt i fallet med dessa burkar!!!
Nikk Dust Postat 1 maj 2012 Trådstartare Postat 1 maj 2012 Hmm, det där med opto. Jag såg en opto som bara hade compress, attack, release och outgain rattar. Men den hade ingen thres? Hur f?n funkar det då?
Linus Postat 1 maj 2012 Postat 1 maj 2012 Då är compress ration och den komprimerar alltid signalen, inte bara när den passerat någon tröskel.
Nikk Dust Postat 1 maj 2012 Trådstartare Postat 1 maj 2012 (redigerat) Ok, tack Linus... E det något negativt eller? Jag håller på att lära mig kompressorn nämligen. Redigerat 1 maj 2012 av Nikk Dust
Guitar Nilsson Postat 1 maj 2012 Postat 1 maj 2012 (redigerat) Hmm, det där med opto. Jag såg en opto som bara hade compress, attack, release och outgain rattar. Men den hade ingen thres? Hur f?n funkar det då? Var det en Joemeek? Edit: Att förklara skillnaden på tex en Joemeek med optokompressor och en vanlig DBX, i ord alltså är nog omöjligt. Men har man bägge två till hands och med hörlurar på skallen kan jämföra hör man det direkt, även om man är ganska gröngölig... Är du full i fan väntar du tills det dyker upp en Joemeek på Blocket eller Vend. Det var en likadan som min till salu nyss för bara 1900, jag gav 3500 för min, jag förmedlade den länken till en annan här på forumet som slog till direkt.... Bästa grejerna för pengarna... En sak med Joemeeken jag har som är så j-a bra är den stora VU-metern, man kan ställa in den så att den står mitt emellan rött o svart när det r tyst, sen när man snackar i micken går den ivg åt vänster och visar i db hur mycket den komprimerar. Ställer man en längre relken VVease ser man även hur pass långsamt eller fort den återgår till okomprimerat läge. Med en sån VU är det mkt enklare att förstå vad som händer. I min porta är det varken VU eller dioder som visar vad som händer med kompressorerna, det är dåligt som fan. De låter inte en tiondel så bra heller även om man fattar vad man gör heller. I en Joemeek VC1Q sitter det en väldigt bra preamp också. För mig är det obegripligt hur nån kan sälja en sån överhuvudtaget eftersom de inte tillverkas längre. Jag tror de som säljer inte fattar vilken guldgrej det är, oavsett hur dyra pluggar som finns... Leta en sån här, den finns utan eq-rattarna oxå, den är lika bra.... Redigerat 1 maj 2012 av Guitar Nilsson
Nikk Dust Postat 1 maj 2012 Trådstartare Postat 1 maj 2012 Näe, det va en SM PRO AUDIO TC02 tror jag.
Mr Keys Postat 1 maj 2012 Postat 1 maj 2012 Sålde min vc1q för ett gäng år sedan...jag använde den helt enkelt aldrig då vi hade andra grejor som tilltalade mig mera...men i den prisklassen borden den kunna vara ett lysande sjävklart val. går att göra mkt med den....
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.