Jump to content
Annons

Neumann Tlm 102 bumlig mick?


Casperfren

Recommended Posts

Tjabba!

Har kollat in lite videos osv på youtube där många har haft ett väldigt bumligt sound på sången när de använt denna mick. Jag är rätt sugen på att inhandla någon ordentlig mick men då ska den sitta rätt bra direkt i mixen. Kanske ska kolla på tlm 103 då?

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det sång du tänker på så är det svårt att hitta en mick som kommer sätta sången direkt i mixen. Prova dig fram till micken du upplever passar just din röst bäst och mixa in den att passa den mix som den för tillfället ska in i.

Sedan har jag ingen erfarenhet av just TLM102.

SOS gjorde nog en film om att välja rätt sångmick för länge sedan. Se den så kommer du se hur svårt det är att välja en mick

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte använt mig av TLM103 i nån större utsträckning men äger däremot en TLM102. Allt jag sett på forum på nätet så verkar de flesta föredra 102 före 103. Jag är jättenöjd med min och den funkar bra på de flesta röster jag testat. Däremot skär jag en del på de lägra registren. Om de inte gjorts på videos du sett eller om det varit ett dåligt rum så kan jag nog tänka mig att den kan kännas "bumlig". Den har väldigt mycket "kropp" som det så fint heter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder till sång jämt, kommer knappast att byta till nåt annat även om jag hade en massa pengar att sprätta iväg.

http://soundcloud.com/user7908154/devils-backyard-nilsson

Vad menas med bumlig föresten? Den är känslig för fotstamp, man får inte härja för mycket vid sångpålägg. Röde NT2-A som jag hade innan var mycket mer okänslig för golvljud. men den låter inte på långa vägar lika bra. Tycker jag... TLM102 finns beg ibland...

Kommer du förbi Ljusne kan du testa min...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också tänkt att det skulle kunna vara icke hipassat. Men man kan ju laborera med mickrofon position också. Det låter väldigt bra nillson.

Tycker sången är skitbra här. Och de använder en 103:a på väldigt mycket, han tycker den har en klarhet och tydlighet. Riktigt inspirerande videos också för den delen. Men jag kanske kan få till det med eq och mickposition med en 102:a?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tillägga att jag skitat till min 102 med Joemeek channelstrippen, överstyrd ingång, en del eq Boostat himid lite bla) och även lite enhancer. Med en annnan preamp Audient Mico låter det renare. Nu sen jag skaffat nya öppna lurar tycker jag att jag boostat toppen på min röst onödigt mycket. Det jag testat på sistone har låtit bra utan eq. Sjunger jag riktigt nära får jag ta bort lite botten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...