Jump to content
Annons

Nybörjarfråga


Modern Rockstar

Recommended Posts

Hallå! Vet inte om jag postar rätt nu, postade även i FL Studio men chansar på större chans till svar här.

Har varit i musikbranchen ett tag, främst gitarr och klavitur, så jag har endå lyckats komma igång någorlunda på dem 2 veckor jag endast har lekt med FL Studio demon jag laddade hem för att pröva på. Har även testat på en väns FL Studio betalda version. MEN... har såklart några nybörjarfrågor:

1: Vad är ASIO4ALL för någonting? Vad är det för skillnad på det och vanliga ljudkortet och när ska man använda vilket? Eftersom att jag kan även köra på "Primär ljuddrivrutin" utan att märka nån skillnad. Samma med bufferlenght, vad är det och vilken inställning "ska" man ha? OBS att jag försökte verkligen hitta svaren på internet men utan nått jag riktigt hängde med på!

I Svaren skulle jag också vilja ha svar på VARFÖR det är si och så och inte bara vad man "ska" ha, så att jag hänger med i hur allt fungerar då det här med datamusik är nytt för mig.

Jag kör på en egenbyggd dator av farsans kompis med windows 7, men ska köpa en mac inom det kommande 3 månaderna - om det hjälper era svar på frågorna. 🙂 Jag är 19 år så jag är inte helt omodern eller ovan med datorer heller 😛

Guld till alla svar! tack och ha det gött 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett litet påpekande bara: Många unga förmågor pratar ofta om att "jag ska skaffa Mac". Bara så att det inte uppstår några missförstånd: En Mac är inte på något sätt bättre lämpad att göra musik på än en PC, även om det verkar finnas envisa rykten som påstår det. Om du har en bra PC finns det ingen anledning i världen att lägga en massa pengar på en Mac, skaffa bra VST-plugins för pengarna istället, det har du större nytta av.

Jag har gjort musik med både PC och Mac, och jag upplevde ingen skillnad alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Asio4All är Asio-drivrutiner för ljudkortet. Många använder dessa istället för de "vanliga" drivrutinerna. ( http://www.asio4all.com/ )

Håller med om det Jetblack är inne på också, har du en fullt fungerande PC finns det ingen anledning att byta bara för att. En mycket stor anledning till att jag "konverterade" till mac var att det program (Logic) jag använder slutades att tillverkas till PC när Apple bestämde sig för att köpa företaget......

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar, då har jag lite att tänka igenom samt någon timmes läsning framför mig av länkarna jag fick 😛 Har kollat lite på logic på musikaffären och youtube, synd att dem inte har nån demo till sitt program, men det är väl för att locka folk att köpa mac också antar jag.

Tacktack! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Asio4All är Asio-drivrutiner för ljudkortet. Många använder dessa istället för de "vanliga" drivrutinerna. ( http://www.asio4all.com/ )

Håller med om det Jetblack är inne på också, har du en fullt fungerande PC finns det ingen anledning att byta bara för att. En mycket stor anledning till att jag "konverterade" till mac var att det program (Logic) jag använder slutades att tillverkas till PC när Apple bestämde sig för att köpa företaget......

Ska läsa igenom den där hemsidan. Men hur kommer det sig att man använder dem istället för "vanliga" drivrutiner, samt hur vet jag om jag ska använda asio eller mina "vanliga" drivrutiner? 🙂 Tack för svaret

Link to comment
Dela på andra sajter

Asio är drivrutiner för ljud kort som är optimerade så att du får så liten fördröjning (latency) som möjligt. Om du ska spela in tex gitarr till trummor i datorn och ljudet kommer nån sekund efter från högtalarna/lurarna när du spelar på gitarren så har du för hög latency och då kan du inte spela i takt. Asio4all är drivrutiner som ska funka till de flesta ljudkkort men har du ett ljudkkort för musik så har ju det drivrutiner som brukar funka bättre/lika bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Asio är drivrutiner för ljud kort som är optimerade så att du får så liten fördröjning (latency) som möjligt. Om du ska spela in tex gitarr till trummor i datorn och ljudet kommer nån sekund efter från högtalarna/lurarna när du spelar på gitarren så har du för hög latency och då kan du inte spela i takt. Asio4all är drivrutiner som ska funka till de flesta ljudkkort men har du ett ljudkkort för musik så har ju det drivrutiner som brukar funka bättre/lika bra.

Bra förklarat, tack 🙂 Men isåfal borde det mest att ha att göra om man tex som du säger - spelar in gitarr, trummor eller om man spelar live. Om jag gör all musik via datorn dvs för att göra det enkelt så lägger jag bara till en kick och och synth via programmets piano roll genom att "måla" dit dem med hjälp utav musen, då borde det inte inte spela någon roll vilken latency man har eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Bra förklarat, tack 🙂 Men isåfal borde det mest att ha att göra om man tex som du säger - spelar in gitarr, trummor eller om man spelar live. Om jag gör all musik via datorn dvs för att göra det enkelt så lägger jag bara till en kick och och synth via programmets piano roll genom att "måla" dit dem med hjälp utav musen, då borde det inte inte spela någon roll vilken latency man har eller?

Nej, det spelar ingen roll 🙂 Det är bara vid inspelning av "instrument" som man behöver så lite latency som möjligt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...