Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Skulle vara schyst att ha kyrkoorgel, (världens coolaste instrument) som mjukvaruinstrument / VSTi. Då menar jag alltså ingen analogsynth-wannabe-kyrkorgel (eller rhodes/hammondorgel heller för den delen!) utan FET multisamplad katedralorgel eller dylikt, som låter så naturtroget som möjligt. Det bör låta tillräckligt naturtroget för att kunna spelas som soloinstrument och inte bakom en annan ljudmatta.

Inte för jag tror att lyssningsexempel behövs egentligen, men den gamla Bach-hiten Toccata och Fuga i dm brukar låta precis så fett på de flesta inspelningar som det sound jag är ute efter.

Jag har letat en del men inte direkt hittat nåt, tar tacksamt emot alla tänkbara tips på ljudmoduler/VSTi där kyrkoorgel finns med...

Edited by Fierze
Annons
Posted

Köp / hyr en mikrofon och bege dig till närmsta kyrka nån ledig veckodag. Snacka med prästen / kantorn och berätta om ditt problem. Låtsas vara lite intresserad av kyrkan sammtidigt så kanske du får sampla alla toner på bägge klaviaturerna (eller är det tre). Good Luck! 😳

Posted (edited)

Plugsounds vol. 1: Keyboards

innehåller bl.a. samplingar av stooora kyrkorglar.

Som låter mkt bra, i mina öron.

Skivan går loss på 99 Euro, så Zeblars tips är lite billigare.

Men det är sjukt tråkigt att sampla instrument...

Länk

Alla ljud som medföljer

Edited by milton
Posted

Tror det är lönlöst att leta. Kan inte tänka mig att det finns något som spöar en äkta fet kyrkorgel som upplevs på plats. Bastonerna ska kännas i kroppen!

Posted
Köp / hyr en mikrofon och bege dig till närmsta kyrka nån ledig veckodag. Snacka med prästen / kantorn och berätta om ditt problem. Låtsas vara lite intresserad av kyrkan sammtidigt så kanske du får sampla alla toner på bägge klaviaturerna (eller är det tre). Good Luck! 😄

Kan upplysa om att det inte är olika toner på de olika klaviaturerna utan att det beror på vilka stämmor som används. En klaviatur kan kopplas till ett flertal olika stämmor t.ex. principal.

Min morbror är organist så tro mig jag vet. Han köpte f.ö. en digital kyrkoorgel för 250.000. Lol säger jag 😉

• 2 weeks later...
Posted

Tack för era svar, tänkte bara säga att jag hittat vad jag söker. Kollade in Garritan Personal Orchestra, HELT suveräna orkesterljudbanker!