Jump to content
Annons

Hur gör proffsen?


Pellejöns

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)

" Säkert kanonduktiga....dom är ju proffs, men jag misstänker att det ligger lite sanning i vad han säger? "

Inte mer än att vissa genres har vissa attribut som skall med eller att man kör med presets från syntar.

Men mixen är gjord på riktigt.

Jag känner några stycken av dom som varit med och jobbat på några av låtarna som finns på sidan.

Har till och med jobbat ihop med några av dom.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ah. Det där är med all säkerhet en blandning av förinställda mixnings-mallar, blandat med anpassning för låten ifråga. Färdiga mallar för allting funkar förstås inte, men att nolla helt mellan varje projekt skulle bli som att tvingas återuppfinna hjulet varenda gång. På nästan alla Gsongs låtar som är presenterad på hemsidan finns dessutom ett relativt homogent ljud, särskilt i diskanten.

Att det låter maxat överallt blir ju en bi-effekt av att man inte kan ställa in allt noggrant varje gång, så därför är det lite av en konst att dölja det dåliga genom att maxa intensiteten istället. Man har liksom inte tid att göra det så noggrant heller, för det måste gå undan när man jobbar med sånt här; har ofta flera uppdrag igång samtidigt. Som hörs är det ju bl.a. om en rejäl överanvändning av kompression, exciting och förmodligen multi-band limiters med. Kompressionen är antagligen uppdelad i olika side-chaining scheman som tar hand om olika frekvensband, och på mastern används kanske en dynamisk processning som ser till att ljudprofilen rör sig inom förinställda områden.

I USA förekommer t.o.m. kretsar där folk försöker inhämta och dela med sig av så många Optimod-profiler från så många olika radiostationer som möjligt, och anpassa sitt mixljud efter genomsnittet av alla såna profiler, så att det ska låta bra i så många radiostationer som möjligt. (Optimod är den ljudprocessor som i särklass flest radiostationer kör med. Varje radiostation kör dock med sin helt egna inställning). Det är inte omöjligt att Gsongs tar såna hänsyn med, med hjälp av t.ex. dynamisk EQ på mastern osv.

Vanliga fall EQar man innan man komprimerar, för att optimera kompressionen för materialets karaktär. Men här har förmodligen instrumenten komprimerats först och EQats efteråt. Det går fortare, och man använder då kompressorer som en slags ful-EQ, med rationalen att om något frekvensområde sticker ut så kommer kompressorn att dämpa ner det. Då upplevs det lättare att EQa efteråt - det går åtminstone fortare, men låter inte alls speciellt bra och kompressionen blir lidande i sig. Det brukar man i sin tur som sagt lösa med limiters och exciters.

För att minimera tidsåtgången och observansen för mixning använder man ofta samplingar som är i princip färdigprocessade med. Har man gjort en låt och mixat klart den, så samplar man gärna t.ex. kick-samplingen med all processning pålagd. Nästa gång så kör man med den samplingen, istället för att köra med den oprocessade samplingen och tvingas tillämpa samma processning på den igen. Innebär att den kicksamplingen inte låter så kul, men funkar bra i mixen.

Innan eventuell mastring så låter dom här låtarna säkert väldigt likt hur dom låter efter eventuell mastring. Som sagts ovan, det handlar inte så mycket om vilka plugins eller mjukvaror, utan det handlar om mest procedur, användning och hur mycket man anpassar sig efter grundmaterialet. Det går liksom inte att spekulera sig till exakt vilken EQ-pluggar eller exakt vilken reverb-modell som använts, men det går att räkna ut hur man får fram ett snarlikt ljud, och att planka en mix är ju inga enorma problem. Det är bara en massa information, och passar sig kanske inte så bra i en forumtråd.

Jämfört med materialet du har på din hemsida, så är nog första steget att du måste få varje enskilt instrument och sången att låta så "fett" och "hifi" så du spyr 😛 . Skulle man lyssna på den färdigprocessade sången på något av Gsongs-spåren i Solo-läge, då skulle många rynka på näsan rätt rejält, och jag törs nog påstå att G-grabbarna har mixat det så avsiktligt.

Signia...visst vet du om att du har bara ett oredigerat inlägg i SF´s historia, vet du vad du skrev!?

...du gjorde en smiley i en tråd som numera räknas som klassisk, hehe!

Link to comment
Dela på andra sajter

Säkert kanonduktiga....dom är ju proffs, men jag misstänker att det ligger lite sanning i vad han säger?

Vilken "sanning" syftar du på? Och, inte mindre viktigare, vilka "lögner" menar du lurar i sammanhanget?

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Signia...visst vet du om att du har bara ett oredigerat inlägg i SF´s historia, vet du vad du skrev!?

...du gjorde en smiley i en tråd som numera räknas som klassisk, hehe!

Jo, vet .. *gruff* 😏 det är precis som om intrycket av vad man skrivit blir ett annat när man ser det i sitt sammanhang .. eller nåt. Har börjat tänka på det, och skriva mer direkt, bete mig som folk mer. Lite samma ovana som att jag skriver mycket. Man vill liksom täcka in varje möjlig tolkning. Det lär bli bättre med tiden. Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken "sanning" syftar du på? Och, inte mindre viktigare, vilka "lögner" menar du lurar i sammanhanget?

Jag har lagt korten på bordet från början 🙂 Jag är nyfiken på hur proffsen får så bra ljud på sina produktioner.

Kan tänka mig att dom har vissa mallar att gå efter och inte kör varje låt helt från skratch...

Inte min mening att röra upp känslor.... jag är novis, vetgirig och ute och famlar i mörkret haha..

Link to comment
Dela på andra sajter

Har snurrat runt på Google och kommit fram till att alla kul kurser ligger i fel landsända 🙂

Finns ingen hemsida med konkreta tips som någon känner till?

Jag kan ju få till bra melodier tillsammans med ackegura eller keyboard. Men när jag börjar lägga trumloop, Addictive Drums, Trilogy Bas, piano och synthar gitarrer mm, så är det nåt som saknas..

Antingen mitt sätt att producera eller mitt sätt att mixa. Eller troligtvis de båda.

Som jag förstått så har jag de flesta medel redan. Frostdator, RME-kort, Reason, Cubase6 med massa vsti och effektpaket.

Ett coolt arpeggio, ackordsvoicing till en mäktig pad, att arbeta med kompressorer mm....Orca hade förr kurser i Malmö. Min gamla karriär som ljudtekniker på SVT eller på Malmöfestivalen mm hjälper föga här 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nyfiken på hur proffsen får så bra ljud på sina produktioner.

Kan tänka mig att dom har vissa mallar att gå efter och inte kör varje låt helt från skratch...

Det "bra" i sammanhanget kommer från erfarenhet. Användandet av "mallar" har inget med "bra" att göra utan kommer snarare av insikten att man sparar tid. (Att mixa från scratch bara för the fuck of it är ganska töntigt; om det nu finns någon som gör så; det tror jag inte.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är så många faktorer som spelar in. Jag har fina råvaror hemma och en jävla massa kryddor i köket men det kommer aldrig bli lika bra som om gordon ramsay kokar ihop en snygg middag.

Allting måste jobba väl ihop för att helheten ska bli tillfredställande i en produktion. Det är så mycket som spelar in. Du kan nog komma väldigt långt bara på att disciplinerat analysera de olika delarna i en proffsproduktion och läsa i bra tidningar och så vidare. Sen öva öva öva! Det är inget som man lär sig på ett par dagar direkt 🙂 Det bästa med en utbildning tror jag egentligen är om man får chansen att faktiskt observera någon riktigt duktig när han/hon jobbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det "bra" i sammanhanget kommer från erfarenhet. Användandet av "mallar" har inget med "bra" att göra utan kommer snarare av insikten att man sparar tid. (Att mixa från scratch bara för the fuck of it är ganska töntigt; om det nu finns någon som gör så; det tror jag inte.)

Jag tror knappast de använder mallar. Sen givetivs har de väldigt bra på deras synthar etc så det vet nog ganska snabbt vilket ljud de vill ha.

Och jag tror alla proffs mixar från scratch. Det gör jag ialla fall och även andra heltidsmixare jag träffat. Troligtvis så har väll Glaumann eller någon annan av hans kaliber mixat G:sons låtar.

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Man vet ju oftast vad man vill uppnå med ett track så det går ju fort att vrida in kompressor och EQ.

Jag startar med andra ord från 0...

Om man mixar med en analog mixer är det brukligt att nolla den innan nästa mix, men det är väl bara för att man är gubbe och har gjort på det viset sedan hedenhös.

EDIT: Men beroende på vilken DAW man har så kan man kanske ladda upp någon utgångspunkt. Eftersom jag kör Reason så har ju min SSL limpa klar framför mig. Kanske därför som jag börjar från början.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju också vissa presets som jag använder på vissa plugins som jag vet fungerar. Brukar alltid använda samma reverb,delay etc. Men det finns någon gött att starta från noll med fräscha öron.

Är jag inte nöjd med en mix t.ex så brukar jag oftast börja om från början om jag är helt ute och cyklar. dvs wipe'ar hela mixen och börjar om helt från scratch. Det är ett bra tips om man fastnat skulle jag nog vilja säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror alla proffs mixar från scratch. Det gör jag ialla fall

Jag har ju också vissa presets som jag använder på vissa plugins som jag vet fungerar. Brukar alltid använda samma reverb,delay etc. Men det finns någon gött att starta från noll med fräscha öron.

Alltså, mixar du från scratch eller gör du inte det? Eller har du satt en gräns för var mall inte är en preset....?

Bläh!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det blir nog bra. Det finns liksom inga genväger egentligen. Träning i timmar. Vissa har bättre förståelse för hur man skall få grejer att låta bra, andra får jobba hårdare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är kanske inte världens bästa exempel (kort video osv).

Men såna där videor och seminarium kan man lära sig ruggigt mycket av, och det ger ju också inspiration ofta. Typ "ahaa, det var ju jävligt smart" osv.

Kolla in "Pensado's Place" på youtube till exempel. Det är ju framförallt riktat mot mixning och inte arrangemang och produktionen i sig, men det är ju en del i det hela, och det är ruggigt med info i varje avsnitt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så är det nog...fast jag behöver nog en spark i rätt riktning 🙂 Och det tycker jag att jag fått här faktiskt..

Oftast är det sånt som hjälper bäst, att man kommer igång och hittar sina lösningar och metoder. Att fråga "hur gör proffs" är ju lite att fråga efter andras lösningar och metoder, och det är lite som att cykla på någon annans cykel, den passar ju inte ens egna kroppsbyggnad (arbetssätt).

Att tro att 'alla proffs' är utövare av samma skola, samma sätt, att det bara finns 1 sätt att åstadkomma samma sak, det är fel. Snarare är motsatsen sann; det må låta relativt lika, men det ljudet har åstadkommits genom väldigt olika sätt och tillvägagångssätt. Yrkesfolk delar ju inte med sig av så pass detaljerad information sinsemellan så att alla skulle kunna jämka sig.

Så man får hitta sitt egna sätt att göra det man vill åstadkomma på, och till en början kan det innebära att man måste spendera en hel del tid och ork åt att utveckla sina sätt. Tips bör man ju snappa upp, frågor funkar med, funkar bäst om man frågar om väldigt konkreta saker.

Men sikta på att effektivisera, hitta så direkta vägar du kan, återanvänd lösningar, bryt tabun. Annars hamnar du i kvicksand och kommer inte orka. Se det som en rent praktisk arbetsuppgift, likt att kratta löv från gräsmattan. Då är det lättare att bryta närsyntheten av vad man sysslar med och då ser man direktvägarna lättare. Att börja från absolut noll varje gång blir ju som att behöva tillverka en ny bil varenda gång man behöver åka nånstans. Det orkar ingen i längden och man vinner inget på det.

Tips nummer 1 är att använda grundljud som låter så nära det önskade slutresultatet som du bara kan. Good Luck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tänka mig att dom har vissa mallar att gå efter och inte kör varje låt helt från skratch...
Varje låt är unik, ingen röst är den andra lik. Därför funkar inte mallar. Däremot så har jag "mina" favorit pluggar som jag alltid kör med, som jag då kan efter alla år. Det är först när jag inte är nöjd (eller klienten) eller hamnar i trubbel ("satan, mixen suger!") som jag provar något annat, alternativt ringer en kollega . . . eller stänger ner och går ut på en promenad (vilket är en av de viktigaste sakerna jag har lärt mig under alla dessa år.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...