Jump to content
Annons

Ipadens batterier är tydligen ganska kortlivade typ två år


BurninSven (oregistrerad)

Recommended Posts

BurninSven (oregistrerad)

En kompis i staterna säger att han köpt sin sista Ipad då han hört att Ipadens livs cykel är ungefär två år! Detta på grund av att batterierna inte håller längre.

Den är ju limmad så det blir ett meck att byta batterier på den, om det ens finns ersättningsbatterier att köpa vill säga.

Det går dock få isär den med en värmepistol och en tunn bladig kniv för den modige, det finns videos på tuben hur man gör.

Kanske inte världens smartaste marknadsföring och produkt i och med att man får hosta upp en bra slant för en Ipad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
BurninSven (oregistrerad)

Över 4000 spänn (som jag betalade för min) för två år är det rimligt? Det tycker inte jag i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Yes och det är ju precis det som suger. Normalt sett så finns det ju en möjlighet att byta batteri på en apparat. Att höljet är limmat underlättar ju precis inte att göra det och vågar man sig ändå på ett eventuellt ingrepp innebär det ju med största säkerhet att man inte har någon som helst garanti kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

en tusenlapp + frakt ca 112:- kostar det att byta batteri på en iPad hos Apple

Om man nu faktiskt har otur och den inte håller mer än 1,5-2 år då kan jag tala om att jag i dag har lärt mig efter att ha sett på TV idag att fel som inträffar innan tre år innebär att försäljnings stället/butiken där du köpt grejen är ansvarig och du ska få den ersatt.

Detta enligt svensk konsumentlagstiftning vilket i princip verkar innebära ett garanti åtagande för funktionsfel på säljsidan som sträcker sig i tre år.

4000 spänn! Ja, enligt mig så ska den hålla i tio år för dom pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Har man råd med en iPad är man nog så pass rik att man har råd att köpa en ny efter två år. Apple gör inte produkter för fattiga människor precis...

Ja det är ju ingen dum iakttagelse, det är ju därför man blir lite sur när man är fattig som jag men ändå spenderat surt av det lilla man hade och hör att den kan lägga av efter så kort tid.

Det är ju liksom kärnan i tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Säga vad man vill om apple. Men de vet hur man tjänar pengar. Vill man vara med och leka så kostar det... För inte alls länge sedan vara det enkelt att byta batteri på en laptop, hade man behovet så kunde man ha med sig 2-3 laddade batterier. Men man tycker att det borde vara miljöreger om att det ska gå att byta hyfsat lätt. Dvs göras medans man väntar i butik. Nu kommer många att slängas i stället för att återanvändas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu faktiskt har otur och den inte håller mer än 1,5-2 år då kan jag tala om att jag i dag har lärt mig efter att ha sett på TV idag att fel som inträffar innan tre år innebär att försäljnings stället/butiken där du köpt grejen är ansvarig och du ska få den ersatt.

Detta enligt svensk konsumentlagstiftning vilket i princip verkar innebära ett garanti åtagande för funktionsfel på säljsidan som sträcker sig i tre år.

4000 spänn! Ja, enligt mig så ska den hålla i tio år för dom pengarna.

Gäller endast fabrikationsfel som fanns på produkten då den var ny. Om batteriets funktion skulle försämras avsevärt under första året då produkten fortfarande omfattas av garanti, KANSKE man skulle kunna få batteriet utbytt av Apple.

Tidigare hade du 2 års reklamationsrätt mot fabrikationsfel som fanns på produkten då den var ny enligt konsumentlagstiftningen, och sedan drygt 5 år tillbaka är det 3 år. I praktiken är denna lagstiftning helt tandlös, då försäljningsstället oavsett produkt alltid kommer hävda att det handlar om vanligt slitage och du som kund inte kan bevisa motsatsen.

Tror förövrigt att man är fel ute om man tror att en elpryl för några tusenlappar skall hålla i 10 år...

Redigerat av 24-seven
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett fast installerat batteri med begränsad livlängd är väl ett alldeles utmärkt sätt att tvinga kunderna att köpa nytt med jämna mellanrum. Tycker ni inte?

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Gäller endast fabrikationsfel som fanns på produkten då den var ny. Om batteriets funktion skulle försämras avsevärt under första året då produkten fortfarande omfattas av garanti, KANSKE man skulle kunna få batteriet utbytt av Apple.

Tidigare hade du 2 års reklamationsrätt mot fabrikationsfel som fanns på produkten då den var ny enligt konsumentlagstiftningen, och sedan drygt 5 år tillbaka är det 3 år. I praktiken är denna lagstiftning helt tandlös, då försäljningsstället oavsett produkt alltid kommer hävda att det handlar om vanligt slitage och du som kund inte kan bevisa motsatsen.

Tror förövrigt att man är fel ute om man tror att en elpryl för några tusenlappar skall hålla i 10 år...

Det måste ju givetvis vara helt klart att om lagen säger tre år och grejen håller i två så är det ju inbyggt ett fel i den från början.

Det går ju liksom inte att "slita" mer eller mindre normalt på en sån här produkt om du inte backar över den med bilen eller tappar den i golvet eller nåt.

Sen att få försäljningsstället att acceptera det är ju en annan sak som sagt.

Ett fast installerat batteri med begränsad livlängd är väl ett alldeles utmärkt sätt att tvinga kunderna att köpa nytt med jämna mellanrum. Tycker ni inte?

😉

Det är väl lite så det är tänkt kan man tro

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste ju givetvis vara helt klart att om lagen säger tre år och grejen håller i två så är det ju inbyggt ett fel i den från början.

Det går ju liksom inte att "slita" mer eller mindre normalt på en sån här produkt om du inte backar över den med bilen eller tappar den i golvet eller nåt.

Sen att få försäljningsstället att acceptera det är ju en annan sak som sagt.

Det är väl lite så det är tänkt kan man tro

Nej, det är allt annat än självklart att det skulle röra sig om fabrikationsfel om produkten slutar att fungera.

Med slitage på en iPad menas: hur mycket produkten har använts, hur många laddnigscykler batteriet genomgått, har man laddat batteriet på ett optimalt sätt, vilken arbetstemp har den haft (sitter den i ett tjockt case en varm dag blir den för varm), vilken luftfuktighet har produkten vistats i, har den vistats i smutsiga miljöer, har man laddat med 3:e parts-laddare som ger fel strömstyrka, har den varit jailbreakad..... m.m.

Under garantitiden är det säljaren som skall bevisa att kunden misskött produkten, efter garantins utgångsdatum (men under den 3-åriga reklamationstiden) är det kunden som skall bevisa för säljaren att han skött produkten enligt anvisningarna. Det är därför reklamationslagstiftningen är meningslös.

Det har under många års tid sålts miljontals extraförsäkringar i samband med köp av nya elektronikprodukter. Dessa är oftast av typen "förläng din garanti 2 år (till totalt 3år) för 799kr" och liknande. Dessa skulle inte finnas om det var möjligt för en vanlig konsument att utnyttja den 3 åriga reklamationsrätt som konsumentköplagen omfattar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaja.. Har haft min iPad i snart 2 år nu.. Men jag har nog bara tömt batteriet helt 3 ggr.. Mestadelas sitter min iPad 1 i sin Synthstation 49 och utgör min favoritsynth.. Älskar min Animoog! 🙂http://moogmusic.com...ts/apps/animoog 🙂

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Nej, det är allt annat än självklart att det skulle röra sig om fabrikationsfel om produkten slutar att fungera.

Med slitage på en iPad menas: hur mycket produkten har använts, hur många laddnigscykler batteriet genomgått, har man laddat batteriet på ett optimalt sätt, vilken arbetstemp har den haft (sitter den i ett tjockt case en varm dag blir den för varm), vilken luftfuktighet har produkten vistats i, har den vistats i smutsiga miljöer, har man laddat med 3:e parts-laddare som ger fel strömstyrka, har den varit jailbreakad..... m.m.

Under garantitiden är det säljaren som skall bevisa att kunden misskött produkten, efter garantins utgångsdatum (men under den 3-åriga reklamationstiden) är det kunden som skall bevisa för säljaren att han skött produkten enligt anvisningarna. Det är därför reklamationslagstiftningen är meningslös.

Det har under många års tid sålts miljontals extraförsäkringar i samband med köp av nya elektronikprodukter. Dessa är oftast av typen "förläng din garanti 2 år (till totalt 3år) för 799kr" och liknande. Dessa skulle inte finnas om det var möjligt för en vanlig konsument att utnyttja den 3 åriga reklamationsrätt som konsumentköplagen omfattar.

Nu blir det nog aldrig aktuellt med ett civilmål med inkallade vittnen och så men i mitt fall så skulle jag ju lätt kunna skaffa fram ett gäng som kan intyga om ett korrekt nyttjande helt enligt anvisningarna och att den vistats/använts i det mest föredömligt optimala miljöer.

Slutar då batteriet att fungera innan treårs gränsen är nådd så ska den bytas ut.

Det kommer ju aldrig att ske givetvis men så ska detta givetvis tolkas.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)
Jaja.. Har haft min iPad i snart 2 år nu.. Men jag har nog bara tömt batteriet helt 3 ggr.. Mestadelas sitter min iPad 1 i sin Synthstation 49 och utgör min favoritsynth.. Älskar min Animoog! 🙂http://moogmusic.com...ts/apps/animoog 🙂

Ja fan det är grymma grejor dom där Ipadarna jag gillar min skarpt och det var jäkligt tråkigt att behöva inse att man kanske måste gå loss på den med en värmepistol om några år. Jag köpte min för att kunna hålla kontakt med min handikappade fru över Skype vid de tillfällen där jag bara måste lämna huset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir det nog aldrig aktuellt med ett civilmål med inkallade vittnen och så men i mitt fall så skulle jag ju lätt kunna skaffa fram ett gäng som kan intyga om ett korrekt nyttjande helt enligt anvisningarna och att den vistats/använts i det mest föredömligt optimala miljöer.

Slutar då batteriet att fungera innan treårs gränsen är nådd så ska den bytas ut.

Det kommer ju aldrig att ske givetvis men så ska detta givetvis tolkas.

OM Apple hävdat att batteriet skall hålla MINST 50% av ursprunglig driftstid efter 1000 laddningar, hade man möjligen kunnat använda detta i ett civilrättsligt mål, där man dessutom vittnar om att den skötts enligt anvisningarna. Hade du mot förmodan vunnit detta hade du inte fått en ny iPad, utan ett byte av batteri.

Den info som finns från Apple är dock att batteriet är designat för att hålla UPP TILL 80% av ursprunglig driftstid efter 1000 laddnignar, vilket inte säger någonting egentligen och heller inte kan användas som underlag för reklamation ens om batteriet bara klarar 2% efter 13 månader.

Men jag tror inte du behöver oroa dig, min är 2 år om några veckor och jag märker ingen skillnad på batteriets livslängd från den var ny. Däremot känns den ganska gammal och trött i prestandamässigt (dock ingen skillnad från när den var ny), och jag tror det är detta som får 99,9% av iPad-ägarna att köpa ny, inte att batteriet blivit dåligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Den måste ändå hålla i tre år så sorry lorry. Detta för att ett tex par byxor som används normalt som inte gör det ska du kunna byta. Om man jämför ett klädesplagg med all förslitning som det utsätts för och en Ipad så är det inte riktigt samma friktion om man säger så.

Kort sagt det kommer in ett moment av vad som är rimligt oxå som man inte kan bortse ifrån. Ett par brallor är en förslitningsvara, det kan nog ingen bortse ifrån. Det är väldigt tveksamt om man kan anföra att en Ipad är en förslitningsvara på samma sätt.

Men visst kommer man att försöka tolka och hävda allt möjligt trams och att man skulle få en ny det är nog inte troligt. Så "lagen" är precis som du säger förmodligen helt verkningslös

Link to comment
Dela på andra sajter

Den måste ändå hålla i tre år så sorry lorry. Detta för att ett tex par byxor som används normalt som inte gör det ska du kunna byta. Om man jämför ett klädesplagg med all förslitning som det utsätts för och en Ipad så är det inte riktigt samma friktion om man säger så.

Kort sagt det kommer in ett moment av vad som är rimligt oxå som man inte kan bortse ifrån. Ett par brallor är en förslitningsvara, det kan nog ingen bortse ifrån. Det är väldigt tveksamt om man kan anföra att en Ipad är en förslitningsvara på samma sätt.

Men visst kommer man att försöka tolka och hävda allt möjligt trams och att man skulle få en ny det är nog inte troligt. Så "lagen" är precis som du säger förmodligen helt verkningslös

Problemet med den nya Konsumentköplagen, är att under de första 6 månaderna är det säljaren som ska bevisa att det är kunden som har orsakat felet, om de inte vill ta det som garanti - men under de följande 2.5 åren av reklamationsfristen, är det upp till kunden att bevisa att det handlar om ett ursprungligt fel. Hur lätt är det för en vanlig konsument att bevisa att det är ett ursprungligt fel...? Tandlös är bara förnamnet och jag tycker egentligen att KKL var bättre för konsumenterna när den krävde ett helt års vanlig garanti.

Batterier är inte en del av apparaten (även om de är inbyggda så att man inte kan byta dem själv), utan räknas alltid som förbrukningsvara och om det inte blir fel på dem inom de första 6 månaderna så kan man räkna med att det är helt omöjligt att bevisa fabrikationsfel på dem.

Att det sedan är en idiotisk konstruktion när man inte kan byta batterier själv, är en annan fråga...

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Den behöver verkligen ses över det håller jag med om och speciellt om det tillåts att man tolkar så till vida pass till konsumentens nackdel.

Men jo det kommer dom säkert att hävda men det är ju så att den här apparaten inte funkar utan batteri, det finns inte ens en möjlighet att koppla in extern ström försörjning. Dvs det är ju givetvis så att det i själva verket är en väldigt viktig del av apparaten. Så resonemanget haltar ju, det blir som att säga att en bensintank inte är en del av bilen efter 6 månader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apple-leksaker, dyrt, pissig prestanda och ändå bara måste folk köpa ipads, iphones och allt annat skit Jobs & Company spottar ur sig, för det är ju så jävla trendigt och korrekt att ha alla leksaker som Apple lyckas slänga ut på marknaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apple-leksaker, dyrt, pissig prestanda och ändå bara måste folk köpa ipads, iphones och allt annat skit Jobs & Company spottar ur sig, för det är ju så jävla trendigt och korrekt att ha alla leksaker som Apple lyckas slänga ut på marknaden.

Många köper deras produkter för dom är bra och inte för att dom är trendigt, men det finns sånna också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en iPad ver 1 och är helnöjd! Fattar inte hur dom lyckats optimera operativsystemet så det orkar med allt men den är en dröm. Älskar vad man kan göra med Animoog och Samplewiz. Fantastiskt gränssnitt! mickestrang ta en titt på detta

🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en iPad ver 1 och är helnöjd! Fattar inte hur dom lyckats optimera operativsystemet så det orkar med allt men den är en dröm. Älskar vad man kan göra med Animoog och Samplewiz. Fantastiskt gränssnitt! mickestrang ta en titt på detta

🙂

Jag håller med om att den är ett grymt musikredskap bara fantasin som sätter stopp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...