Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag ska spela in 5 lÄtar med frÀmst piano och sÄng, men Àven gitarr tamburin och lite trummor.

Ska jag först spela in pianodelarna pÄ alla lÄtar, och sedan lÀgga sÄng pÄ det (inte jag som sjunger, utan hon som Àven spelar piano) Och sedan lÀgga mer percussiva delar efter, eller lÀgga det innan sÄ hon fÄr hela ljudbilden?

Mvh

Annons
Postat

SÄ kommer vi garanterat inte göra tyvÀrr. Det Àr vÀldigt pianobaserat och spelas in utan metronom, trummorna Àr bara en lite marscherande virvel typ.

Mvh

Postat

Trummor först, sedan bas och sÄng sist Àr ju hur man brukar göra. Det brukar vara enklare att göra pÄlÀgg om man har rytmsektionen (alltsÄ trummor och bas pÄ plats). Kan nÀstan garantera att pianospelet kommer att lÄta bÀttre om pianisten kan hÄlla takten efter trummorna och basen. MÄnga musiker (i synnerhet de som inte Àr trummisar) har svÄrt att spela till klick (som jag antar Àr alternativet om du spelar in trummorna sist).

Postat

.......spela till klick (som jag antar Àr alternativet om du spelar in trummorna sist).

Det Àr vÀldigt pianobaserat och spelas in utan metronom

Postat

Jag har ju gjort en del "cyberprojekt och det blir litegrann av samma grej.

Om du/ni lÀgger piano före trummor sÄ kan trummisen sedan dÄ han lÀgger spela med ett visst hÀng och Àven slÀpa lite pÄ fillen för att sedan driva pÄ in pÄ ettan igen och dÀrför kommer det att bli slitningar, smÄ men Àndock kÀnnbara.

Dra in trummorna först och sedan basen som Àven han kommer att vilja spela pÄ trummisens driv och efter det sÄ kan ni smycka pÄ hur mycket ni vill.

AlltsÄ, Jetblack tycker jag Àr rÀtt ute.

Postat

Beroende pÄ hur mycket hon vill driva/hÀnga pÄ takterna, sÄ kommer det kunna bli svÄrt/jobbigt att spela in övriga instrument i synk om det inte finns nÄgot att gÄ pÄ.

Postat

Jag förstÄr att du hittar en uppenbar motsÀgelse i det som du citerade, men jag började skriva pÄ det inlÀgget innan Casperfren skrev sitt andra inlÀgg, och jag orkar Àrligt talat inte redigera det jag skrev.

Jag framstÄr sÀkert som bÄde korkad och icke-lÀskunnig pga det dÀr, men jag bjuder pÄ det.

Postat

I detta fall Àr det kanske inte fel att ta piano och sÄng först eftersom det verkar vara det centrala i lÄten och eftersom hon som sjunger Àven spelar piano, lÀgg till resten sen.

Postat

Beroende pÄ hur mycket hon vill driva/hÀnga pÄ takterna, sÄ kommer det kunna bli svÄrt/jobbigt att spela in övriga instrument i synk om det inte finns nÄgot att gÄ pÄ.

Jag antar att dom kör mot klick och att det ligger en slask för trummisen att följa eller han kanske kan stycket i huvudet men det blir ju sÀllan ös om trummisen sitter och funderar allt för mycket....men det beror pÄ hur avancerat och vilken genre ocksÄ, kanske!?

Det jag vet Àr att det blir dynga att lira bas mot klick och sedan lirar trummisen mot klick...det Àr sÀllan det stÀmmer till sÄdÀr vÀrst bra.

Postat

I detta fall Àr det kanske inte fel att ta piano och sÄng först eftersom det verkar vara det centrala i lÄten och eftersom hon som sjunger Àven spelar piano, lÀgg till resten sen.

Njae...vete tusan om jag tror pÄ den grejen...kan bli problems...detta vill man ju nÀstan följa och se hur det gÄr, hehe!

Hoppas dom grejar det (om dom valde Jetblack/min lösning, hehe!)

Postat

Om det Àr möjligt sÄ försök Ätminstone att ordna fram en loop eller liknande som pianisten kan spela efter. Att spela andra instrument Àn trummor till klick Àr som sagt vÀldigt svÄrt, Àven för rutinerade musiker. Sedan tar man ju bara bort loopen nÀr pianot Àr inspelat.

Postat

Njae...vete tusan om jag tror pÄ den grejen...kan bli problems...detta vill man ju nÀstan följa och se hur det gÄr, hehe!

Hoppas dom grejar det (om dom valde Jetblack/min lösning, hehe!)

I detta fall lÄter det som pianot Àr drivande i lÄten och trummorna ligger lite fjösiga i bakgrunden sÄ det kanske snarare blir fel om pianisten ska sitta och tÀnka pÄ trummorna medans hon lirar..

Postat

Jag framstÄr sÀkert som bÄde korkad och icke-lÀskunnig pga det dÀr, men jag bjuder pÄ det.

Det tror jag inte nÄgon tycker, inklusive mig och det var inte heller min mening att försöka framstÀlla nÄgot sÄdant heller.

Det Àr bara helt enkelt lÀtt att missa saker nÀr man lÀser/skriver pÄ ett forum.

Jag ber om ursÀkt ifall mitt inlÀgg togs pÄ ett negativt sÀtt.

Postat

I detta fall lÄter det som pianot Àr drivande i lÄten och trummorna ligger lite fjösiga i bakgrunden sÄ det kanske snarare blir fel om pianisten ska sitta och tÀnka pÄ trummorna medans hon lirar..

Det kan ju vara sÄ men det kommer inte bli lÀtt att fÄ det samspelt...för chansen att trummisen ska "svaja" sig in i eventuell temposackning eller sÄ Àr obefintlig eftersom en trummis Àr rÀtt instÀlld pÄ att hÄlla en stadig puls.

NÀr jag och Sixties körde lite grejer ifrÄn början sÄ lade han slaskbas mot klick och sedan lade jag trummor som jag sedan kunde Ängra för att jag tyckte jag spelade dÄligt och dÄ jag sedan lade om det sÄ spelade jag med mer hÀng pÄ vissa delar/partier och det vart slitage.

Samma med dom projekt jag gör nu...jag fĂ„r ju redigera trummorna nĂ„t sĂ„ in i H-vete för jag lirar med tvĂ„ "pajasar" och det Ă€r ingen lek alltsĂ„, hehehehe! 😆

Postat (redigerat)

Samma med dom projekt jag gör nu...jag fĂ„r ju redigera trummorna nĂ„t sĂ„ in i H-vete för jag lirar med tvĂ„ "pajasar" och det Ă€r ingen lek alltsĂ„, hehehehe! 😆

Va' f-n? Har jag blivit utbytt? 😛

Edit: Skulle för övrigt bara sÀga att jag hÄller med övriga om att lÀgga trummor till klick först.....

Redigerat av BluesBoy
Die Hard (oregistrerad)
Postat

Det jag vet Àr att det blir dynga att lira bas mot klick och sedan lirar trummisen mot klick...det Àr sÀllan det stÀmmer till sÄdÀr vÀrst bra.

Tja eller sÄ kör man gamla Metallicastuket med gitarrer först till klick och resten sen. :rolleyes:

Postat

Tja eller sÄ kör man gamla Metallicastuket med gitarrer först till klick och resten sen. :rolleyes:

Ja och det svÀnger ju...noll! haltar sÄ man fÄr nÄt fel ju!
Postat (redigerat)

Tycker du ska lÀgga saker pÄ det sÀtt som fÄr fram bÀst kÀnsla och frasering i musiken. Men vad det Àr, beror ju pÄ en hel del, framförallt lÄtarnas uttryck och karaktÀr men Àven pÄ hur instrumentinsatserna och arret ser ut.

Du skriver att det Àr piano och sÄng i centrum och "trummorna" Àr mest en virveltrumma som ska avge intrycket av marschparad? Eventuellt lite tamburin?

Jag tycker det lĂ„ter som ni bör spela in alla instrument/musiker pĂ„ samma gĂ„ng, utan klick förstĂ„s. Ta in ett par bra musiker till om ni inte har nog med folk. Kanske kan ni lĂ€gga om sĂ„ngen i efterhand, helt eller delvis, men sĂ„ngen behövs Ă€ndĂ„ dĂ€r vid tagning som slask för resten av musikerna att följa. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt fĂ„r ni ihop kĂ€nslan och hela "orkestern" kan röra sig mjukt och följsamt tillsammans, likt kollektiva rörelser i ett fiskstim. Är det akustiskt piano som gĂ€ller, och hon ska sjunga samtidigt som hon spelar (lĂ€ckage), sĂ„ sĂ€tt henne pĂ„ ett digitalpiano och sĂ„ng vid inspelning och byt sen ut det i efterhand. Finns bara den mjuka följsamma kĂ€nslan dĂ€r, sĂ„ Ă€r det ganska lĂ€tt för henne att spela "inuti" den.

Redigerat av Signia
Postat (redigerat)

Det kan ju vara sÄ men det kommer inte bli lÀtt att fÄ det samspelt...för chansen att trummisen ska "svaja" sig in i eventuell temposackning eller sÄ Àr obefintlig eftersom en trummis Àr rÀtt instÀlld pÄ att hÄlla en stadig puls.

NÀr jag och Sixties körde lite grejer ifrÄn början sÄ lade han slaskbas mot klick och sedan lade jag trummor som jag sedan kunde Ängra för att jag tyckte jag spelade dÄligt och dÄ jag sedan lade om det sÄ spelade jag med mer hÀng pÄ vissa delar/partier och det vart slitage.

JA du har nog helt rĂ€tt, lĂ„t de mest kompetenta musikerna (i regel gitarristerna) göra sina pĂ„lĂ€gg sist sĂ„ blir det bra! 😑

Redigerat av therocker
Postat

Signia och Neosus Àr inne pÄ helt rÀtt spÄr, detta Àr helt klart ett projekt som krÀver liveinspelning!

Postat (redigerat)

Bra förslag Signia, eller ta in i en riktig studio och kolla med Sveriges symfoniorkester om inte dom kan korta ner nÄn kafferast och drÀmma in nÄt arr.

Tommy Körberg, tror jag skulle kunna lyfta detta i en duett ocksÄ.

Fan, ni har vÀl inga begrÀnsningar eller!?

Redigerat av aROCKER
Postat

Bra förslag Signia, eller ta in i en riktig studio och kolla med Sveriges symfoniorkester om inte dom kan korta ner nÄn kafferast och drÀmma in nÄt arr.

Tommy Körberg, tror jag skulle kunna lyfta detta i en duett ocksÄ.

Fan, ni har vÀl inga begrÀnsningar eller!?

Nepp, inga begrĂ€nsningar hĂ€r inte... đŸ˜„đŸ˜±

Postat

Nepp, inga begrĂ€nsningar hĂ€r inte... đŸ˜„đŸ˜±

Verkar inte sĂ„...bara jag som antog dĂ„ och tĂ€nkte enkla men effektiva hemmastudiolösningar, hm! 😉😄😆

Postat

Nja, det Àr rÀtt bra att jag har begrÀnsningar pÄ kondensator mikrofoner ( till gitarren och piano ) SÄ det blir 1. piano, 2. sÄng eller pÄlÀgg ?

Mvh

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.