Jump to content
Annons

Hjälp mig genom förstärkardjungeln!


EternalSunset

Recommended Posts

Hej! Ska uppgradera mig lite och köpa en ny förstärkare.

Just nu har jag en line 6 på 15 watts. Ingen höjdare.

Elgitarren är en Fender JA-90

Länk:

http://www.thomann.de/se/fender_ja90_jim_adkins_na.htm

Vill ha en förstärkare som är bra för mindre spelningar, replokalen och för inspelning. Väldigt all-around.

Spelar mest alternativ rock, indie rock. Vore bra med en bra dist.

Budgeten ligger väll på cirkus 5000.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Den första förstärkaren jag hade var en peavey bandit 112. utan tvekan den mest pålitliga förstärkare jag haft. Som en japansk bil ungefär. Och den är dessutom mycket billigare än 5 papp. Däremot om du vill ha en rörförstärkare som är allround så prova Blackstar. Dom kan allt. Den är inte bäst på nåt men har bra crunch, tokdist och rent ljud. Ska du släpa omkring den mkt så är det nog att föredra en lite mindre topp och en 2x12 låda till. En combo är ett elände att släpa runt eftersom de väger så galet mkt. Hade an hemsk Laney vc50 ett tag som vägde 37 kilo eller nåt sånt och det var ångest varje gång jag såg ett par trappor...

Fast, vill du att förstärkaren ska passa in utseendemässigt så får du väl kolla på vox och fender tweed...

Redigerat av rockdemon
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har en blackstar 5w som låter bra och jag tror de har lite större varianter som funkar bättre i replokal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker annorlunda, en combo med en enkeltolva räcker väldigt långt, blir inte så tungt heller. Brukar finnas diverse Fender att testa i musikaffärerna. Har en modell för lite drygt 3000 i skallen, kommer inte på vad den heter, 15 watt, ett rör plus ett gäng ruggigt bra förstärkarsimuleringar. Låter helt ruskigt bra, från helrena ljud till metaldist...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fender G-Dec är aproliga. Vox AD+ är också ruggigt prisvärda. Peavey Valveking är kul om du är sugen på helrör.

Link to comment
Dela på andra sajter

För den musikstilen tycker jag du ska satsa på VHT Lead 20. Jag köpte den, lite för hård för mig, därför säljer jag den! Nypris låg på 4500 kr.. Jag vill ha 2800 för min och det är garanti kvar!

Vill du köpa en ny tror jag de är lite kluriga att få tag på i svenska butiker!

Distat

Cleant

Finns också med 40W i en 2x12 cab! Här har du definitivt ett bra ljud för bra pengar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är svårt det där med stärkare, jag har precis fått ihop det jag vill ha, tog lång tid för mig att hitta de ljud jag ville ha. Det vart mycket säljande och bytande och köpande. Men många Marshall tycker jag har bra dist, de äldre syftar jag på då, 90 och bakåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

Vad är det speciella med rör? helrör? halvrör?

Är alltså top och låda mest värt? Kollade lite på dem och de var rätt dyra 😛

Är ute efter en bra dist och sedan ett cleant ljud, det är väll största prion.

Effekter och liknande är roligt dock inte en nödvändighet. Kanske delay endast.

Link to comment
Dela på andra sajter

En rörstärkare får en annan typ av kompression när den distar. Det är ofta det ljudet som beskrivs som varmt och levande.

Jag har haft ett par olika rör och ett par olika transistorstärkare. Den enda transistorförstärkaren jag haft som jag faktiskt gillat är Rolands gamla JC-120, den hade ett otroligt vackert och musikaliskt cleant sound.

Fördelen med rör är att du får ett varmare och (oftast) trevligare ljud men du måste (oftast) spela förstärkaren på ganska hög volym så att rören får jobba för att du ska få ut värmen ur ljudet... Speciellt distljud blir bra i en rörförstärkare då man får lite skön analog dist när man driver kanalerna hårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

Vad är det speciella med rör? helrör? halvrör?

Är alltså top och låda mest värt? Kollade lite på dem och de var rätt dyra 😛

Är ute efter en bra dist och sedan ett cleant ljud, det är väll största prion.

Effekter och liknande är roligt dock inte en nödvändighet. Kanske delay endast.

För att förklara det väldigt kort så handlar det mycket om hur rör distar. När du skickar in en överstyrd signal i ett rör och pressar det över den gräns där det klarar av att förstärka utan förvrängning börjar det att förvränga ljudet i harmoniska övertoner. Dessutom får du en naturlig kompression när rörens förmåga att hantera snabba transienter slätas ut. Distortionen kommer också gradvis vid anslag (om än inom väldigt små tidsrymder), vilket ger en naturlig dynamik.

Det är lite av en myt att en rörstärkare måste spelas högt för att låta bra. Vissa förstärkare, som förlitar sig mycket på slutstegsdist, måste pressa slutrören hårt för att uppnå sin optimala ljudbild, medan andra har en tillfredsställande förstegsdistortion som kommer redan på humana ljudnivåer.

Med det sagt så är rör absolut inte magiska och de är heller ingen garanti för ett "bra" ljud. Du kan nå precis lika bra resultat med digitala prylar idag. Det är mest en fråga om tycke och smak.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

. Har en modell för lite drygt 3000 i skallen, kommer inte på vad den heter, 15 watt, ett rör plus ett gäng ruggigt bra förstärkarsimuleringar. Låter helt ruskigt bra, från helrena ljud till metaldist...

Aldrig testat någon av dem, bara lyssnat på tuben och tycker de låter riktigt bra. Mycket stärkare för de slantarna. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Alltså det där skitsnacket om varmare och mer levande med rörisar är en svårlivad myt. Det var sant att rörisar lät mycket bättre än transistor förr men det gäller inte längre. Många metalgitarrister har haft Dimebags ljud som ideal och Randall Warhead är transistor och ingen kan anklaga för att det låter sämre än en rörhäck eller mindre levande eller varmt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, jag spelar i ett band och vi spelar en blandning mellan punk rock och indie. Alltså rätt alternativ. Alltså är det bra med ett cleant ljud men också en krämig dist. Dock inte metal. De ligger väll närmast, vill dock ha någon som är bra för inspelning. Eller då kanske micken är viktigare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, jag spelar i ett band och vi spelar en blandning mellan punk rock och indie. Alltså rätt alternativ. Alltså är det bra med ett cleant ljud men också en krämig dist. Dock inte metal. De ligger väll närmast, vill dock ha någon som är bra för inspelning. Eller då kanske micken är viktigare?

Micken är inte viktigare än stärkaren - det är stärkaren som är ljudkällan. En bra mick underlättar, men en undermålig stärkare blir inte bättre för att den spelas in genom en fantastisk mick.

Blackstar är ett kanonalternativ, kolla upp 5HT. Väldigt mångsidiga rörstärkare, till otroligt bra priser. Inte billigast i klassen, men man får väldigt mycket för pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Micken är inte viktigare än stärkaren - det är stärkaren som är ljudkällan. En bra mick underlättar, men en undermålig stärkare blir inte bättre för att den spelas in genom en fantastisk mick.

Blackstar är ett kanonalternativ, kolla upp 5HT. Väldigt mångsidiga rörstärkare, till otroligt bra priser. Inte billigast i klassen, men man får väldigt mycket för pengarna.

Blackstar HT-5 är en grymt bra stärkare, men du kommer ha svårt att överrösta en trumslagarpåg med den! Varför inte Blackstar HT-20?

Link to comment
Dela på andra sajter

Blackstar HT-5 är en grymt bra stärkare, men du kommer ha svårt att överrösta en trumslagarpåg med den! Varför inte Blackstar HT-20?

Blackstar HT-5 är en grymt bra stärkare, men du kommer ha svårt att överrösta en trumslagarpåg med den! Varför inte Blackstar HT-20?

Jag kan inte annat än hålla med!

Link to comment
Dela på andra sajter

15 watt är för lite om du skall ha lite nivå på solon på gig och träning. Vill du ha någorlunda rent ljud emellanåt är det definitivt för lite.

Du har tittat på 30w Voxen på Thomann. Den kommer också att få gå hårt och det är ingen slutstegsdist med rör du får då. Den är en hybrid med transistor/IC slutsteg.

Varför tittar du t.x. inte på Bugeras produkter ? (Behringers lite exklusivare)

Denna 55 wattare skulle jag inte ha något emot att äga.

Helrör och snorbilligt dessutom.

Kanske inte "fin" nog? Jag köpte nyligen en Behringer 2x50 wattare med IC slutsteg och blev oerhört överraskad vad mycket jag fick för pengarna. Ändå är jag en "gammal farbror" som ALLTID spelat på bara rörförstärkare tidigare.

Jag skriver som användare och moddare om denna IC förstärkare på mitt lilla vidsidanomföretags hemsidor.

Kostar 1561 kr. på Thomann! Ha Ha :-) Köp två så bra Tolvor och en klädd låda för det dubbla. Här får du även en Stereoförstärkare med dubbla 24 bitars processorer, en för effekter och en för reverb. Send och sedan return i stereo. "Virtube knapp" som faktiskt ger en annan attack/respons som påminner om en rörförstärkare.

Lite väl mycket dist på distkanalen men jag använder yttre pedaler/effekter via send/return och kör på den rena kanalen.

Två alternativ från mig 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, checka Orange Dual Terror-topp. Krämig dist har den och den spelar tillräckligt högt för både replokal och live (både uppmickat och ouppmickat). Lite osäker på hur högt cleanen spelar eftersom jag aldrig spelar med rent ljud. Sen köper du en begagnad 2x12:a eller crashar budgeten lite grann och langar på en Orange 2x12 open back (PPC212-COB) .

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej okej! 😄 Jag gillar blackstar:en ! Men är den inte för metal liknande ljud i den? alltså inte metal genren! Ska man köra 15 eller 20 watt?

Hur är det med marshall förstärkarna? är det mest ett mainstream märke?

tack för bra svar! Hjälper väldigt mycket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Marshall = Mainstream?

Nähe då, i alla fall inte rör förstärkarna. Grymma förstärkare. Ägde en 50 wattare med en sliten 4x12" låda med Greenback Celestion's en gång. Sålde den på -80 talet.

Har lagat/fixat många LM6100 Anniverary edition. Fantastisk förstärkare med tre kanaler. De går att få för 4000kr beg. Fast då var det högtalarlådan också som tillkommer ... och så skall grejorna bäras ....

@TUFFTUFFTUFF

Vad ful den där Orange Dual Terror-toppen var! :-D Fast helt säkert gott ljud. Kanske är det lite av en Vox AC30 Wannabe ?

Link to comment
Dela på andra sajter

EternalSunset

verkar vara en riktigt fin pjäs. Den går att bära och den räcker till. Modern med utgångar för inspelning om man inte vill micka upp med fullt skaft.

Den kan du säkert bli nöjd med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med marshall förstärkarna? är det mest ett mainstream märke?

Är det loggan eller ljudet du är mest noga med..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ful den där Orange Dual Terror-toppen var! :-D Fast helt säkert gott ljud. Kanske är det lite av en Vox AC30 Wannabe ?

Att kalla en vilken som helst Orange för ful och Vox-wannabe är ungefär som att säga att man tycker sin egen morsa är hot. Det blir liksom bara.. fel 🙂 . Nejdå, smaken är som.. vi i bandet kallar min Tiny Terror för brödrosten.

5 watt (rörwatt alltså, transistorwatt blir något helt annat) blir som skrivet för lite i en replokal. Jag tycker att 15 watt också blir för lite då men.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...