Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har lÀnge hÄllit pÄ och improviserat pÄ piano med den vanliga durskalan. Men har mycket lÀnge ocksÄ undrat hur jag pÄ ett enkelt sÀtt ska ta detta vidare. Plus att jag ska ha nÄgra som spelar in en Country lÄt hos mig snart.

SÄ det jag undrar över Àr tex detta:

Om jag spelar en vanlig Bluestolva i C. (ccccffccgfcg). Om jag nu ska anvÀnda bluesskalan, vilka toner ska jag anvÀnda? C bE F bG G bB eller A C D bE E G?

Och om vi skulle spela en blues i Cmoll, vilka toner ska jag dÄ anvÀnda?

Och sÄ kommer jag till Country. Vilka toner Àr bÀst att improvisera med om vi ska anvÀnda en countryskala? Om vi tex spelar en visa i C dur?

Eller Àr det sÄ att man oftast bara gÄr efter vilket ackord man spelar och anpassar improvisationsskalan till just det specifika ackordet?

Hoppas ni förstÄr mitt problem och kan komma med lite förklaring.

Annons
Postat

Du kan anvÀnda antingen den skala som passar grundackordet för tonarten, eller modulera och anvÀnda just den skala som passar över varje enskilt ackord. Men sen Àr det inte alltid det som passar enligt boken lÄter lika coolt/musikaliskt spÀnnande som en helt annan skala (nÄgon sm Àr "fel"). Att följa skalor slaviskt Àr heller inte lika mycket vÀrt enligt min högst personliga erfarenhet, som att lÀra sig vilka toner i en viss skala som över ett visst ackord ger en viss tension. Det Àr en förbannad konst det dÀr.

Mitt tips Àr att i lugn och ro testa sig fram över myket enkla ackord, exempelvis kvinter. Spela in dig sjÀlv nÀr du spelar lÄnga sustainade C5, och lek med C-durskalan över det. Sen kan u byta, och prova att vÀxla mellan C-dur och c-mixolydisk skala över ditt C5. Det handlar om att fÄ en kÀnsla för hur de olika skalorna lÄter över ackord. Du kommer att mÀrka att du börjar föredra vissa fraseringar framför andra, och hur vissa toner i C-durskalan har en starkare "gravitation" Àn vad de andra har. LÀgg sedan till ett ackord till, till exempel G5, och mÀrk hur en hel vÀrld av möjlighete öppnar sig.

NĂ€r jag improviserar brukar jag anvĂ€nda den skala/skalor som jag vet ger ett sound jag gillar över de ackord som ingĂ„r i progressionen. Det handlar ocksĂ„ om vilka som kommer före och efter varandra. PĂ„ sĂ„ vis kan man göra övergĂ„ngen frĂ„n olika modaliteter snyggare. Men för mig Ă€r det ett stĂ€ndigt lĂ€rande. Jag upptĂ€cker nya vĂ€rldar varje gĂ„ng jag tar mig en rejĂ€l session 🙂

Postat

Tusen tack.

Jajaja, jag vet att det inte finns nÄgra quick fix. Men nu skulle det hjÀlpa mitt liv en hel del ÀndÄ om nÄgon skulle kunna komma med ett litet snabbfix.

Det Àr en CountrylÄt som gÄr i C dur, inga konstigheter. Vilka toner ska jag trycka pÄ för att kunna fÄ ihop ett litet solo som lÄter lite som Country?

Postat (redigerat)

En vanlig C-durskala funkar vÀl?

Jag kÀnner att det saknas nÄgot. Men det kanske Àr att jag inte har countryfeelingen.

Det Àr denna lÄt de ska spela in, och jag ska göra kompet.

http://www.youtube.com/watch?v=iZRA-Dwv86E

Solo vid 2.30

Redigerat av mrpimmy
Postat

Country Ă€r vĂ€l mycket pre-bends ocksĂ„. Och har du en gura med svajj kan du fakea slide genom att glida in i toner/ackord pĂ„ greppbrĂ€dan och ha svajet lĂ€tt nedtryckt pĂ„ vĂ€gen dit, och svajja mjukt nĂ€r du landar rĂ€tt pĂ„ greppbrĂ€dan. SvĂ„rt att förklara i text, busenkelt att visa... 🙁

Postat (redigerat)

Kul-jag Àlskar improvisationer...

Du gör en steganalys av ackordsföljden, progressionen, för att se vilken skala/skalor den harmoniserad ifrÄn. GÄr enklare om du lÀrt dig kadenser och dominanta 7 ackord funktioner samt tonstegen i skalorna sÄ du vet vad du skall hÄlla utkik efter.

Googla pÄ ovanstÄende.

Vidare - en blues skala har 5 modus sÄ det beror litet pÄ ackordens kvalitet vad som passar - du har inte satt ut den sÄ jag antar att alla ackord Àr dur och dÄ stÀmmer inte nÄgon blues- skala in.

mvh

Redigerat av pxm
Postat

aha sorry - den gÄr i moll har du skrivit.

C bE F bG G bB som du skrivit fungerar fint...

mvh

Postat

aha sorry - den gÄr i moll har du skrivit.

C bE F bG G bB som du skrivit fungerar fint...

mvh

C dur gÄr den i. C F Dm G F.

Postat

Dur Blues skalan gÄr fint fast tonen F inte Àr med p g a att F:s perfekta 5:a Àr med i skalan.

Dur Blues Àr Blues skalans andra modus och innehÄller tonerna (med den blÄ tonen)

C D Eb E G och A.

Testa och lattja litet med den till de ackorden, mrpimmy och du kan med fördel spela G som ett dominant 7 ackord ocksÄ sÄ fÄr du litet mer fÀrg pÄ ackorden.

Det kan bli fina improvisationer av detta...

SpÀnnande !!!

mvh

Postat

sÄg nu att jag glömt skriva dur-BLUES-pentan. brukar inte se blues skalor som "egna". ser dom som pentorna med extra noter. men menade dur-pentan med blues noterna.

Postat

Country - durpentan.

C, D, E, G, A.

Du kan anvÀnda tonen Eb som "övergÄngston" mellan D och E för att fÄ det lite extra smakfullt.

Lycka till!

• 2 veckor senare...
Postat

SÄja. Jag fuskade och lÀt dem hojta lite istÀllet, sÄ nÄgot riktigt pianosolo blev det inte riktigt.

Men hoppas jag kan fÄ GodkÀnt i alla fall?

Postat

LÄter imponerande bra !!!!!!

Är det du som lirar pianot alltsĂ„ ???

mvh

Postat

LÄter imponerande bra !!!!!!

Är det du som lirar pianot alltsĂ„ ???

mvh

Ja, det Àr jag som (med inte sÄ mycket skaparvilja, för jag tycker det Àr en skitlÄt egentligen) har lagt alla instrument.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.