Jump to content
Annons

Ljudkort-mixer problem

red_house_painter

Recommended Posts

Hallå där! Fredrik heter jag och är en nykomling vad gäller inspelning 😉

Är själv musiker och håller just nu på att bygga en hemmastudio. Har länge spelat in på en digital portastudio (roland VS880) men har nu tänkt att jag istället ska skaffa mig en dator.

Grejen är väl den att jag inte är så duktig på vad jag ska ha för något. Just nu håller jag på att kolla in några olika datorer och ljudkort mm.

Jag förmodar att jag hamnar på någon PC som någon byggt åt mig.. (ingen SIBA-dator). Så den blir rätt slitstark ändå. Mac är lite för dyrt för min del. Sen har jag egentligen bara erfarenhet av PC datorer vid inspelning.

Som sagt, så kommer jag att ha en bra dator och nu återstår de roliga delarna! :rolleyes:

Jag sitter i en källare som är väldigt mysig. Har 2st rum där jag har en massa stärkare, piano osv. Trumset har jag inte plats för men vill kunna spela in det ändå. Tanken är väl att jag VILL KUNNA spela in med ca 6-8 mikrofoner samtidigt.

har ni några bra tips på vad för ljudkort jag ska skaffa mig? Om jag vill kunna spela in med minst 6mickar måste jag väl först ha ett ljudkort som har minst 6 in/utgångar? Har kollat in m-audio delta 1010 kortet. Är det något för mig?

Jag funderar fortfarande på om jag behöver ett sådant stort kort. att spela in med 4 mickar kanske också räcker.

Nu kommer själva frågan 😆 Måste jag ha en extern mixer för att få alla ingångar till mina mikrofoner, eller går det bra med någon mickpreamp?

Jag vet absolut ingenting kring detta.

Jag ska åka till USA om ett par veckor och hade tänkt inhandla en Blue Baby bottle mick, något ljudkort och kanske någon mickpreamp. Så kom gärna med konkreta förslag på vad jag kan skaffa mig! har en budget på max $1200 att röra mig denna gången.

Sedan skulle jag också vilja veta hur jag isåfall skulle koppla in min Spirit folio mixer (4kanal) in till datorn..

Skulle gärna vilja höra olika förslag här. Så please help me!

Edited by red_house_painter

Annons

För att slippa vara begränsad, så kan du ta en titt på Echo Layla3G, som har 8 analoga I/O och möjlighet att koppla in ett externt interface via Lightpipe, så att du får totalt 16 kanaler.

Ljudkortet har line-ingångar, så du behöver någon micpreamp för att koppla in dina micar. Där behöver du dock inte gå över ån efter vatten om du vill ha superkvalitet, eftersom det finns på hemmaplan, i Line Audio Design's OMP, som har 8 högklassiga och ofärgande preamps. Vill du sedan ha någon preamp som färgar, så kan jag rekommendera Summit Audio 2BA-221, som är helt underbar.

Det är inte säkert att du behöver behålla din mixer - men det beror på hur du väljer att jobba...

Både Echo och Summit Audio är amerikanska märken.

Listpriserna här hemma är 6950:- för Layla3G och 6670:- för 2BA-221...

OMP har ett listpris på 5500:- och det är extremt prisvärt för en så bra burk - men jag vet inte om den säljs i USA, eftersom det är en helsvensk produkt.

OBS! Jag skriver listpris - men ofta går det ju att förhandla sig till ett bättre pris - så listpriset är inte hela sanningen...

Hm det var lite dyrt att börja med... Har inte så mycket pengar att slänga ut. Ska dessutom skaffa mig ett par aktiva monitorer. Väljer mellan ett par M-audio BX5 och Event TR5. Vad tycker ni funkar bäst? Jag har inte testat dem själv men de ligger i min tänkbara prisnivå.

Detta med preamp som färgar. Har en sådan liten presonus rör-micpreamp. Tycker den funkar kanon. Enda felet är väl att den har en kanal.

Jag sålde iväg en massa mikrofoner för att jag behöver en bättre anpassad mick till sång och akustisk gitarr. Så då tänkte jag som sagt införskaffa mig en Baby Blue Bottle. Det gör att jag har ca $300 dollar att utgå från. (ska visserligen ha lite spelningar och får in lite pengar då och då samt att jag har mitt lån för datorn, vilket gör att jag kommer ha lite extra pengar därifrån)

Men något slags ljudkort är något jag måste skaffa mig för att börja kunna spela in. Man behöver ju heller inte ha alla "bra" grejer från början.

Men hur ser lösningen ut om jag skaffar ett m-audio 1010 och en extern mixer för att få ingångar (vad för sorts mixer isåfall? Kanske en Behringer UB2222?)? Och sen lite senare framåt fixa mig en bättre micpreamp till den?

Hur ska jag isåfall koppla datorn med mixern och sedan med min presonus mickpreamp?

Jag har inte världens startkapital att starta min hemmastudio så jag får börja med smågejer som jag hinner förstå innan jag slänger ut mig i "studiovärlden"

Edited by red_house_painter

Måste uppdatera min fråga lite.

Har ni kommit på (fortfarande lite tveksam) att jag istället satsar på ett 4 kanals ljudkort. Hur gör jag då? Jag har en lite Spirit Folio mixer. Kan jag koppla in den med ljudkort som tex M-audio Delta 44 eller 66? Hur ser själva kopplingen ut isåfall?

Jag vill kunna spela in med 4st mickar samtidigt. Sen är det väl bara att "koppla" om inne i datorn och göra nästa pålägg med samma mickar va?

Och vilket ljudkort? Vad för idee gillar ni bäst?

Något annat jag skulle behöva? Har själv lite funderingar på någon micpreamp också, men har absolut inte för mycket pengar.

(Skulle jag behöva att spela in med 8 mickar samtidigt så kan jag alltid använda mig av min digitalporta. Lätt att bara skicka över filerna till datorn)

svara gärna nu