Jump to content
Annons

Vilket webbhotell skall man välja?


blouis

Recommended Posts

Annons

Jag använder cliche.se. De har fått en del kritik men jag har haft min äldsta hemsida där i 18 månader och är jättenöjd. Har ytterligare två där nu.

Nu har jag 2 Gb (!) för ca 300 kr/år och då får man lika mycket till mail...

Dessutom är deras servrar snabba, tar asp, har statistik, bra mailadministration.

Enda nackdelen är att de har haft driftstörningar ibland, men det har jag haft på mitt företags hemsida också som ligger på ett mycket dyrare webbhotell.

Reggade precis en .com-domän för ett par veckor sedan. Räkningen var på 550 kr inkl moms för domänen (i två år) och 1 Gb webbhotell (för ett år). Kalas tycker jag.

Jo, en nackdel till: Supporten är inte så snabb, men man kan ju inte begära så mycket för det priset.

Redigerat av Nightfly
Link to comment
Dela på andra sajter

Om alla läser i DENNA TRÅDEN, så konstaterar man snabbt att MP3 inte är tillåtet hos B-One, enligt helt färska svar från dem - som dessutom är i princip identiska med svar som jag fick för ungefär 1.5 år sedan, när jag tänkte byta hotell för en av mina domäner. Jag valde Surftown i stället och det har fungerar mycket bra hos dem. 😏

De som har sina låtar hos B-One riskerar alltså att, i likhet med vad som har hänt många, få sin site stängd utan förvarning om den blir för populär så att de uppmärksammar att det ligger MP3:or, i strid med deras policy...

Link to comment
Dela på andra sajter

nu funderar jag på http://123.shellkonto.se/, någon som har erfarenhet av dem?

sedan undrar jag också vad det är för skillnad på om servern är linux- eller windowsbaserad, eller snarare vad det har för betydelse för mig?

Jodå, har haft http://www.diwic.net där nu i några år. Har väl funkat i stort sett stabilt, inga problem med .mp3-or vad jag vet.

Nån gång har shelltjänsten varit stängd eftersom den blev hackad.

Följande kan noteras:

* Det finns ett supportforum där admin för det mesta är rätt aktiv.

* Statistik med awstats för de egna domäner man har.

* Gällande trafik så ingår 5 GB per månad. Om folk tankar hem mer än så får du betala extra.

En linuxserver kör i regel med php och MySQL, åtminstone gör shellkonto.nu det. Windowsservrar brukar snarare köra asp. Så om du vill lägga upp serverside-skript på din hemsida kan det vara av betydelse vilka skript som är okej och inte.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

Jag har använt B-one till mina 4 sajter, och haft över 55000 personer som laddat hem våra låtar m.m och inte ens fått ett knyst från b-one.

Det är skillnad om du har en "hej jag heter jonas och det här är min hund" sida och det ligger spel o filmer på servern än om du har en sida med din musik där dina låtar ligger ...

Kör b-one, slår alla jag testat i snabbhet, pålitlighet och service.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blev avstängd från B-One två gånger. Avråder STARKT andra från att skaffa webbhotell där!!

Ska jag behöva posta loggar från deras sura och osmarta supporttekniker också? 😆

Nu har jag haft Loopia i ett halvår! Kostar visserligen mer, men det är sant som det sägs: Man får vad man betalar för!

Nu är jag nöjd!

www.loopia.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har använt B-one till mina 4 sajter, och haft över 55000 personer som laddat hem våra låtar m.m och inte ens fått ett knyst från b-one.

Det är skillnad om du har en "hej jag heter jonas och det här är min hund" sida och det ligger spel o filmer på servern än om du har en sida med din musik där dina låtar ligger ...

Kör b-one, slår alla jag testat i snabbhet, pålitlighet och service.

Om du läser svaren från B-One i tråden jag hänvisade till, så ser du att deras glasklara svar är att MP3 inte är tillåtet. Det står t o m uttryckligen i deras bestämmelser, som går att läsa på deras hemsida, att MP3 inte är tillåtet.

Om de får för sig att granska vad som finns på din site, så är det alltså stor risk att de stänger den i enlighet med sina bestämmelser. 😆

Avråder mycket bestämt från B-One på grund av alla svar jag har fått vid förfrågningar - och oannonserade avstängningar som har hänt flera jag känner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda betal-webhotell jag har erfarenhet av är Loopia (www.loopia.se), där våran band-hemsida ligger. Har verkligen ingenting att klaga på där. Funkar hur stabilt som helst, blixtsnabb support, och inte speciellt dyrt (300/kvartal har nog de flesta råd med?).

Så dom får min röst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nog provat flest webbhotell i hela världen och det är få som jag har varit nöjd med, men för en vanlig svensson som vill ha bra serverplats till ett humant pris så rekommenderar jag gate9.se och aleborg.se

Loopia - dyrare än likvärdiga konkurrenter (se ovan) och har för fabriksinställd support. De tar (om de inte har ändrat det nu) extra betalt för mysql-databas, domänalias pekad mot undermapp o s v. Jag skulle bara välja loopia till registrering av .se-domän i dagsläget.

B-one - Inte stöd för access-databas om man nu vill använda sån, har varit mycket strul och de har fått klagomål från alla håll. Men priset är helt ok. Man får vad man betalar för ;P

Samma sak gäller de flesta webbhotell. Om du inte är insatt, satsa på något som har gott rykte och betala en hundring mer, det är värt det i slutändan.

Loopia är stabila och har hög uptime, men gate9 erbjuder samma saker och mer där till, billigare. Till exempel mysqldatabas och fler domäner till samma konto, gratis - något som jag tycker är det viktigaste!

Annars är ett bra tips att kolla in internetworlds webbhotellslista: http://guider.idg.se/guide/hotel/list.jsp

Och passa på att läsa artikeln om skumma webbhotell: http://internetworld.idg.se/ArticlePages/2...0_IW366.dbp.asp

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar det någon roll var man registrerar sin domän? Jag har kollat på Active 24 och de tar 179kr ex moms för den *.se- domän jag vill ha--- nic.se tar 229 ex moms--- men är det någon skillnad på kvalitén hos dessa??? Var har ni reggat era domäner?

Jag registrerar numera hos http://www.godaddy.com , som är billigare än http://www.domaindirect.com , som jag använde tidigare. De registrerar inte SE-domäner, men jag har inget behov av någon sådan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi köt b-one och har gjort det i ca 6månader. Bra pris, bra med utrymme och har funkat helt felfritt.

Fråga bara inte om det är ok att ha dina MP3-filer där - för då finns risken att de kollar siten och stänger den... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Men att stänga av någon för att ha lagt ut en zippad mp3-fil verkar ju stört.

Då har du inte sett svaren jag fick från deras störda support. Ska gräva fram loggen och posta en tråd om B-One.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda betal-webhotell jag har erfarenhet av är Loopia (www.loopia.se), där våran band-hemsida ligger. Har verkligen ingenting att klaga på där. Funkar hur stabilt som helst, blixtsnabb support, och inte speciellt dyrt (300/kvartal har nog de flesta råd med?).

Fast www.shellkonto.se tar inte ens hälften av det där, och det funkar också bra...

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag registrerar numera hos http://www.godaddy.com

Varning 2! Godaddy.com äger adresserna du reggar hos dem - inte du!

Jag står som ägare och registrant på de två domäner jag har flyttat över dit - och jag har inte kunnat läsa något annat än det när jag har kollat igenom avtal o dyl i samband med att jag flyttade dit.

För att vara riktigt säker, så skickade jag ändå en fråga till dem i dag - och fick följande svar efter ca 3 timmar (i deras support-formulär stod det att det skulle ta max 7 timmar att få svar, så det får anses godkänt...):

Dear Claes,

Thank you for contacting customer support. Actually when you register a domain name the person or company that you list as the registrant is the legal owner of the domain name, we are only the registrar. This goes for either transferring or registering a new domain name.

Det är alltså inte GoDaddy som äger domänen enligt detta glasklara svar. 😮

Man kanske kan göra någon annan sorts registrering, där de äger domännamnet - eller så kanske ägandet måste flyttas till dem om något domännamn ska säljas på auktion e likn...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dear Claes,

Thank you for contacting customer support. Actually when you register a domain name the person or company that you list as the registrant is the legal owner of the domain name, we are only the registrar. This goes for either transferring or registering a new domain name.

Det är alltså inte GoDaddy som äger domänen enligt detta glasklara svar. 😳

Bra, då har de ändrat det nu! 😲 Tack för upplysningen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi köt b-one och har gjort det i ca 6månader. Bra pris, bra med utrymme och har funkat helt felfritt.

Fråga bara inte om det är ok att ha dina MP3-filer där - för då finns risken att de kollar siten och stänger den... 😎

Har pratat med dom om det, inga problem. Dock var det så att dom hade satt någon spärr så man inte kan ladda upp mer 2 meg genom forumlär rätt i din webläsare. (inte jag som gjort våran sida så jag fatta nada). Vi ändrar allt rätt i sidan men dock kan vi inte ladda upp våra låtar så utan får gör det med ett ftp prog.

Link to comment
Dela på andra sajter

har några domäner på b-one också, har funkat skitbra, men sen (som några andra i tråden) blev jag länkad av buzz, och när trafiken blev för hög så fick jag ett varningsmail att dom skulle stänga av domänen... Men har man en sida med lite mp3's och får "vanlig" trafik så är det inget problem. Se upp med att lägga upp zippade filer bara, eller döp om ändelsen till nåt annat...

riktigt billigt och på tre år har jag inte haft en driftstörning. (vad jag vet om)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...