Jump to content
Annons

Vad gör dem egentligen?


Frallz

Recommended Posts

Vad det egentligen är som en så kallad DJ gör är någonting som jag alltid undrat över.

När jag går och ser liveband är det antingen tajt, otajt, bra, ok eller dåligt. Och man vet att de spelar och plonkar på respektive instrument. Men detta fenomen DJ...Vad gör dem egentligen rent konkret?

När man frågar house fantaster svarar de alla likadant....

-"De mixar låtarna"

Vilket jag redan förstått. Men exakt vad är det de gör när de ställer sig där och mixar? De har ju redan färdigt material som de bara spelar upp. Hur pass svårt är det på en skala 1-10?

Tänkte att jag kunde ta frågan till detta forum där alla svar finns.

Ha en trevlig afton!

Frallz

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har gått en dj-kurs en gång i tiden, och jag vet att det är allt annat än enkelt att få två låtar att smälta in i varandra och flyta på.

Men, det gör ändå inte att jag begriper hur somliga kan bli mångmiljonärer och betraktas som stjärnor medan andra är helt okända och gör gig för en tusenlapp, de "mixar ju fortfarande bara låtarna". Mysteriet kvarstår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jo, grejen är den att jag inte förstår skillnaden heller, annat än att skrillex, avicii och andra stora namn är väldigt duktiga på produktionsdelen

Redigerat av Frallz
Link to comment
Dela på andra sajter

Fått intrycket av att många har en enhet som spelar upp låtar, antingen original-låtar eller remixar som dom (eller andra) gjort av ett original, eller så har dom färdiga komp eller ostinaton. En DJ på en tråkig klubb Örkelljunga nöjer sig nog med det.

Ser man till de mer inriktade så tror jag dom har en uppsättning ljudmanglare, enheter - hårdvara eller mjukvara - som förändrar ljudet på massa olika sätt. Det kan vara brus- eller tongeneratorer, filter, det är ofta loop-baserade hjälpmedel som dom kan "spela in" en takt på och sen med ett knapptryck loopa den takten runt runt, medan dom skruvar på kontroller som alstrar mängder med variationer av ljudet från loopen vilket publiken "ska" jubla åt .. och sen release-ar dom loopen och fortsätter framåt i låten osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte många av de tyngre namnen som som står och mixar CD-skivor med autodetect BPM. Om vi tar Deadmau5 som exempel kör han Ableton Live på scen där han mixar och manipulerar alla spår i aktuell låt live.

Avicii däremot körde (enligt honom själv) så sent som för ett år sedan CD-skivor/mp3-filer, vet inte hur han gör idag. Om de hade varit enkelt att kopiera hade alla sålt ut 3 globen 3 kvällar i rad...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där klippet var ju rätt ballt! Om det där nu är DJandet så känns det som om många använder uttycket väldigt fel, och alldeles för löst. Inte sett eller hört många med den där uppsättningen, om de ens brukar alla funktioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kunde för 2 år sedan inte ett jota om DJ-ing och tyckte mig nog anse att det var väääldigt overflödigt. Men har på senare tid lärt känna ett gäng och de har visat mig lite vad det handlar om.

Det är väldigt olika som tidigare sagt, för klubbdjs handlar det väl i första hand om att läsa vad publiken vill höra och framför allt få igång publiken, och det kan vara jättesvårt har jag förstått. Sedan finns det de som är med skickliga, men då handlar det väl mer om ett hantverk eller ett artisteri.

Kolla videon nedan, där blev i alla fall jag imponerad, jag som är inbiten hårdrockare till vardags.

mvh

Kim

Link to comment
Dela på andra sajter

DJ's är misslyckade musiker!

Skratt, själv försökte jag bli dj (och lyckades ganska dåligt...) innan jag blev musiker (och lyckades betydligt bättre) 😄

Så, med andra ord, även motsatsen kan stämma, att musiker är misslyckade DJ:s 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har ni dj Bobo 🙂 detta var år 1992 och redan då gjorde dj´n inte så mycket med mixandet och musiken live. Men dj bobo han dansade och bjöd på en show i allafall hahahahahah 🙂

han har sålt över 14 miljoner album, totalt 260 Guld, 28 Platinum- & 1x Diamant certifikat

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)

Här har ni dj Bobo 🙂 detta var år 1992 och redan då gjorde dj´n inte så mycket med mixandet och musiken live. Men dj bobo han dansade och bjöd på en show i allafall hahahahahah 🙂

han har sålt över 14 miljoner album, totalt 260 Guld, 28 Platinum- & 1x Diamant certifikat

🙂

Ah, good times! Schweiz motsvarighet till E-Type.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, musikvärlden förändras. Vi har haft lång tid på oss att vänja oss. Redan på 90-talet började ju hip-hopgrupperna ha medlemmar som spelade skivor på scen istället för gitarr. Det är 2000-talet nu, allt förändras ;P

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...