Jump to content
Annons

Otrolig skillnad på insignalen, kan jag ta nån genväg?


rockdemon

Recommended Posts

Jag har sen några år tillbaka spelat in allt hemma via ett e-mu 0404 usb 2.0 ljudkort och tänkt att, ja det låter ju inte jättebra men det är väl ok.

För några veckor sen var jag hos några vänner och gjorde baspålägg åt dom, OjOjOj vilken skillnad på ljudet det var, P-basen lät ju som den ska och inte bara BÅÅÅÅT BÅÅÅÅT BÅÅÅÅT som den låter hos mig. Vi körde in den i en rooster (http://www.thermioni...ts/rooster.html) och sen in i ett m-audio fast track ultra (http://www.m-audio.c...TrackUltra.html) ljudkort.

När jag läser recensioner av mitt ljudkort så verkar det ju helt ok för pengen så är det preampen som är skillnaden? och då undrar jag, finns det inga billigare preamps som levererar?

Redigerat av rockdemon
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag vågar lova att det är Roostern som ger skillnaden. Lineade basar mår bra av lite rördist.

Lågbudgetalternativ som kan funka:

Det basljud jag fått absolut mest beröm för var en fender jazzbas linead in i en ART Tube Mp i mitten av 90-talet då den lilla burken var ny. Lite crunchigt och avrundat i diskanten. testa nåt liknande. Nuförtiden använder jag en UA SOLO610 för linead bas för samma typ av rörcrunch.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vågar lova att det är Roostern som ger skillnaden. Lineade basar mår bra av lite rördist.

Lågbudgetalternativ som kan funka:

Det basljud jag fått absolut mest beröm för var en fender jazzbas linead in i en ART Tube Mp i mitten av 90-talet då den lilla burken var ny. Lite crunchigt och avrundat i diskanten. testa nåt liknande. Nuförtiden använder jag en UA SOLO610 för linead bas för samma typ av rörcrunch.

Ah tack för tipset, ser att de fortfarande säljs, ska kolla på 4sound butiken här vad dom har, och framförallt om man får låna hem o prova.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

förvänta dig inga mirakel bara, men den kommer helt säkert ta dig i rätt riktning och den är den bästa "lågbudgetfärgaren" jag testat iaf:-)

Jag köpte en Art tube MP och har suttit o provat den idag, tyckte inte det var nån förbättring, Jag förstår att den inte gör underverk men jag tyckte inte att det lilla den gjorde rättfärdigade dess existens. Insåg rätt snabbt att den bara skulle bli liggande så jag ska lämna tillbaka den...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Samma bas i båda fallen?

Roostern kan man ställa in ett gäng grejer för att skapa ett sound, jämfört med att bara spela in direkt på ljudkortet. En kul pryl helt enkelt.

Så hade ni skruvat nåt på Roostern när ni spelade in?

Link to comment
Dela på andra sajter

VAd som behövs för att få vettigt ljud när man spelar in instrument utan att micka upp en förstärkare, är en högohmig instrumentingång. Finns det ingen sådan så kör man med en DI-box (helst aktiv sådan). Om man kör in på en vanlig lineingång, så tappar man mycket i ljudkvalitet.

Finns det instrumentingång på ditt ljudkort, så är det kanske så, att man måste aktivera något i ljudkortets kontrollpanel för att få den att fungera som instrumentingång istället för som lineingång...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Samma bas i båda fallen?

Roostern kan man ställa in ett gäng grejer för att skapa ett sound, jämfört med att bara spela in direkt på ljudkortet. En kul pryl helt enkelt.

Så hade ni skruvat nåt på Roostern när ni spelade in?

Jag vet inte riktigt vad han ställde in på roostern men bra lät det, kanske inte går att jämföra med en art tube mp helt enkelt... Jag får väl prova mig fram helt enkelt. Finns inte alltid genvägar till det perfekta.....

Redigerat av rockdemon
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det skiljer nog tämligen lite vid neutral inställning på en tubemp, inbyggt ljudkort eller Roostern.

Men nu har ju rooster lite andra möjligheter, så skruvar man där måste man tex skruva i sin DAW.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du testat att överstyra din tube mp genom att dra upp input gain o dra ner outputen? jag testade igen idag med min fender jazzbas och in i min 2 kanals tube mp och måste säga att jag ÄR imponeraad av denna sjukt billiga pryl trots allt:-) Men det är klart, gainar du hårt får du vara lite försiktig med dynamiken i spelet så den mysiga overdriven inte går över i fult trasigt fuzzsound

/farmerboy

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är konstigt. Om man sitter hemma och använder en 57a och en preamp för en femhunka på en produktion så skrattar folk lite. Men sitter man i en miljonstudio med ett helt rack 1073-or men använder en 57a och en preamp för en femhunka på en produktion så är det bara creddigt och wow och street liksom. lite OT men bara en tanke som slog mig.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...