Jump to content
Annons

Led-ljus till halvstor scen


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Jag kanske kan få loss lite pengar så vi kan få ljus på scenen på vårt gamla Folkets Hus. Ytan som ska belysas är ca 8 ggr 6 meter, högt i tak kanske fem meter, men det finns bommar man kan sänka och montera belysningen på och sen låta dem sitta permanent några meter ner om nu det är vettigare.

Jag vill ha nåt mkt enkelt, avancerade ljusbord eller liknande blir ovillkorligen förstört av de idioter som springer på ett sånt här ställe, så det bör vara nåt med av/på bara... Snyggt vore att kunna dela in golvytan i kanske sex sektorer och att man med en knapp kan byta mellan olika färger, en blå lampa, två röda osv. Finns det gammaldags ljusorglar som kan få leddarna att blinka i takt?

Varmt ljus, tillräckligt med ljus, tillförlitligt, enkelt o billigt?

Sen undrar jag om det finns led pinspottar som lyser lika bra, eller starkare än de gamla traditionella man alltid hade till spegelbollar? 🥰

Disco - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En bekant skrev nyss så här på Facebook:

Estelle Silvia Ewa Mary. Det tyskklingande namnen passar ju helfint med släktens nazistiska påbrå. Knugen som avslöjade namnen uttalade Estelle som "Istelle". Sen mumlade han för sig själv när han trodde mikrofonen var avstängd; "fan va skönt, nu får de väl nått nytt att sarja om så de glömmer mina horaffärer"....

Gissa om att några blev arga... Några andra tyckte det var fint skrivet. En tyckte Estelle var ett namn som tonårsflickor kallar sin häst för, en annan att det lät som en chipspåse. Själv tycker jag Estelle är fint på en liten nyföding.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Vart går gränsen för lite pengar?

Idag finns det väldigt billig LEDteknik för scener som täcker de flesta kraven en "hobbyist" kan tänkas ha, sedan finns det även väldigt dyr sådan, men då mer åt de professionella hållet.

Om du bara vill ha något enkelt för en wash-effekt(läs stor spridning) så kan du komma långt med 6st Led-parkannor och ett mindre dmx-ljusbord på 24kanaler. Dessa armaturer finns i hur många utföranden som helst och även lika så i prisklass.

Från 500:-/st skulle jag börja kolla. De för 1500:- och upp brukar vara mer turnévänliga(läs tål stryk) och är oftast ljusstarkare, har en smidigare steglös färgblandning och bättre dimmer.

Eurolite är ett märke du kan kolla på för den billigare varianten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...