Jump to content
Annons

Ljudtekniker Alanya


theunknown

Recommended Posts

Hej! Jag har precis fått jobb som ljudtekniker på ett "fritidsresors Blue Village Hotell" i Alanya. Där har de en föreställning 5 dagar i veckan med lite olika artister osv. Jag kommer sköta ljudet och ljuset samt vara ensam ansvarig för att scenutrustningen fungerar etc. Åker ner 24 april och jobbar sedan till 24 oktober där nere.

Tänkte bara höra ifall de är någon här på forumet som gjort något liknanade jobb eller känner någon som har? Isåfall ifall de någon erfarenhet och tips och tricks att dela med sig av?

Eller bara ifall någon varit i Alanya och har tips på vad man ska göra och inte göra där nere? 🙂

Mvh /Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Grattis!

Ta med kalla kläder, ät inte färska grönsaker, lär dig "turkengelska" 😛

Var i Side på sem i höstas, hett hela tiden, gjorde misstaget att äta färska grönsaker, vilket jag fick spendera 4 dar på sjukan för när jag kom hem...Såg ett par sådana där föreställningar med nån konferencier som sa nåt det enda man begrep var; "C'mon' "Are u ready", "here we go". "we have a great show for you tonight". Sen var det nåt däremellan det förmodligen inte var menat att man skulle uppfatta... 😄

Lite avis faktiskt, det blir nog tufft, men också gött! 😎

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha okej, jag ska se upp för färska grönsaker och bögar i gränderna. Det är uppfattat. Och ja, jag ska helt klart försöka ta de så lugnt som möjligt me spriten. De är rätt skönt att jag ska jobba på ett blue village hotel som är lite mer familjärt inriktigt och inte mitt i den värsta smeten/festen ialla fall.

Tror fan värmen kommer bli mitt största fiende. Halvfinne som jag är så har jag fan de svårt en vanlig svensk sommardag när de är typ 25 grader... Tur att vi har AC på rummen.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har jobbat på Mallorca 2 säsonger som ljudtekniker för snart 20 årsen. Men det var på den tiden det var ett riktiga band. Vet inte hur det är för dig?

Var ansvarig för Vingresors (nu mer Ving) alla hotells ljudanläggningar på Mallis. Det mesta var ju skit förutom där jag var stationerad i Palma Nova/Magaluf. Där körde vi med Meyer-PA för nån mille. Och ljus var det bara några inhemska parkannor en 40 stycken i taket.

Se till att du får med dig egna verktyg som du kan låsa in. Lödkolv lödtenn mätinstrument och voltmätare mm. Tänk på att mkt rostar som fan där nere. Så lämna egna prylar/effekter och liknande hemma om du rädd om dom. Så tänk på det, att stäng aldrig av slutsteg eller mixer osv där på plats. Låt det stå på jämt. Dra bara ner volymen på grejerna.

Sen är det bara att tuta å köra. Ljudbiten rullar av sig självt så fort rutinerna kommer på plats!

Ska du supa så gör det efter jobb, eller när det börjar lida mot sitt slut för kvällen. Jag hade ju band som fullkomligt tankade i sig öl å sprit! Plus att där och då var det inget rökförbud. Med en cigg i käften. Visst ibland så sket i det och drog några pilsner. Men det blev bara jobbigt. Man orkade inte lyssna på ljudet. Och det är ju det man är där för, sköta ljudet?!

Håll gäster på anstånd. Även om dom är trevliga så beblanda dig inte med dom allt för mkt. Du känner dom inte för fem öre och dom är inte hemma.

Skaffa dig polare på plats och umgås med dom och festa & ha kul, alla gånger så blir du ju polare med alla showartister.

Jag hade världens glidarjobb. Tjänade bättre än chefen och jobbade minst av alla. Så se till att hitta på något om dagarna. Visst playan är ju gött som fan. Men tror mig man tröttnar på den med. Vi hade turen att få hyra mopeder billigt under säsongen. Fixa en sån och åk ut. Och längre sträckor så hyr nån skitbil.

Vad det gäller värmen så kommer du att vänja dig, tro mig. Andra säsongen hade vi värmerekord. 55° inne i Palma.

På nätterna så var det 35° i tre veckor. Det bekom mig inte. Hade en vanlig fläkt i rummet. AC fanns bara på jobbet.

Så även om du har AC så kör utan när du väl vant dig!

Och framför allt. Ha kul!

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för de seriösa och utförliga svaret! Kul att läsa.

Bara en fråga: Varför ALDRIG stänga av slutsteg eller mixer?

Som jag fattar de kommer de nog inte va nå liveband, utan mer artister med backtracks. Dock skulle just de stället jag skulle till ha den största ljus-riggen, så de kan ju bli intressant. (Är inte såå erfaren vad gäller ljustekniker) Men ja de ska bli riktigt kul. Och förhoppningvis något man kommer ihåg och kommer ha nytta av resten av livet sen 🙂

Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en fråga: Varför ALDRIG stänga av slutsteg eller mixer?

Därför att om du stänger av grejerna så svalnar dom och kondens KAN bildas. Men vad som är helt hundra är att luftfuktigheten tar sig in i grejerna.

Och den är mkt högre där nere än här. Dessutom så är det väldigt salt luft.

Fukt, salt & elektronik, do not mix!

Jag har även flängt runt på andra ställen.

Bla Gambia där det är ännu värre. Där hade vi ett rum i mer eller mindre "vakuum". Helt utan ventilation, som ett stort kylskåp/rum. Där inne stod slutstegen med en AC och en fläkt för att hålla fukten borta plus att kyla ner stegen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Därför att om du stänger av grejerna så svalnar dom och kondens KAN bildas. Men vad som är helt hundra är att luftfuktigheten tar sig in i grejerna.

Och den är mkt högre där nere än här. Dessutom så är det väldigt salt luft.

Fukt, salt & elektronik, do not mix!

Aah, I see. Tackar för alla goda råd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...