Joelbille Postat 27 januari 2012 Postat 27 januari 2012 (redigerat) HallÄ! För en tid sedan kom jag över en Tascam 22-2 rullbandspelare, som verkar vara i fint skick. Den har stÄtt oanvÀnd i ett antal Är, och har inte haft nÄgra kÀnda problem tidigare. Nu nÀr jag efter en del funderande och bildtittande har lyckats trÀ bandet ordentligt har jag problemet att den inte rullar nÀr man trycker pÄ play. Drivhjulen sÀtter sig i "playlÀge", men inget snurrar. Spola fram och bak funkar kanon. Kan i princip inget om sÄnna hÀr maskiner, men vill gÀrna lÀra mig. NÄgon gammal rÀv hÀr pÄ forumet som vet vad det kan vara för fel? /Joel Edit: Ps: det finns ju en möjlighet att jag har trÀtt bandet fel, i sÄ fall nere kring spolhuvudena, eller vad de kallas. De som lÀser av bandet... NÄn som kan ge en detaljerad beskrivning av hur bandet ska gÄ dÀr? Redigerat 27 januari 2012 av Joelbille
Kulturell Figur (oregistrerad) Postat 27 januari 2012 Postat 27 januari 2012 Bandet mÄste dras rÀtt över spÀnnrullar och kapstanaxlar och bandet mÄste strÀckas sÄ att spÀnnrullarna lyfts.
Joelbille Postat 27 januari 2012 TrĂ„dstartare Postat 27 januari 2012 Bandet mĂ„ste dras rĂ€tt över spĂ€nnrullar och kapstanaxlar och bandet mĂ„ste strĂ€ckas sĂ„ att spĂ€nnrullarna lyfts. Ok, kan du förtydliga? Jag vet inte riktigt vilket som Ă€r rĂ€tt nĂ€mnligen. Visste jag det hade jag inte frĂ„gat đ
Joelbille Postat 27 januari 2012 TrĂ„dstartare Postat 27 januari 2012 (redigerat) Edit: Ăhh. tillförde inget vettigt. Tog bort inlĂ€gget. Redigerat 27 januari 2012 av Joelbille
Guitar Nilsson Postat 27 januari 2012 Postat 27 januari 2012 Fixa en bild hur du har dragit bandet nu... NÀstan ingen pÄ detta forum har sett en rullbandspelare...
kardo Postat 28 januari 2012 Postat 28 januari 2012 (redigerat) Detta Àr en studer ! Men principen Àr densamma pÄ alla rullbandare. SÄ hÀr ska du mata bandet , dvs mellan kapstanaxeln och tryckrullen. Kapstanaxeln och tryckrullen trycks mot varandra med bandet dÀr i mellan Men tryckrullen kan vara torr, och dÄ mÄste den bytas, för det Àr tryckrullen och kapstanaxeln som ochsÄ hjÀlper till att föra bandet framÄt. Glömde en sak ! Kolla eller kÀnn sÄ kapstan motorn snurrar ! Snurrar den inte dÄ du har den i play och bandet Àr strÀckt sÄ kan motorn vara kass . Redigerat 28 januari 2012 av kardo
Kulturell Figur (oregistrerad) Postat 28 januari 2012 Postat 28 januari 2012 Tryckrullarna driver ej utan har bara till uppgift att strÀcka bandet.
kardo Postat 28 januari 2012 Postat 28 januari 2012 (redigerat) Tryckrullarna driver ej utan har bara till uppgift att strÀcka bandet. Vilka Tryckrullar ? Finns bara en ! Dom andra Àr till bandstyrning. Redigerat 28 januari 2012 av kardo
Kulturell Figur (oregistrerad) Postat 28 januari 2012 Postat 28 januari 2012 (redigerat) Vilka Tryckrullar ? Vilka tryckrullar pratade du om? Jag syftar pÄ dom som sitter lÀngst ut Ät sidorna. Redigerat 28 januari 2012 av Kulturell Figur
kardo Postat 28 januari 2012 Postat 28 januari 2012 (redigerat) Vilka tryckrullar pratade du om? Jag syftar pĂ„ dom som sitter lĂ€ngst ut Ă„t sidorna. Dom Ă€r till bandstyrningen ,och bandspĂ€nning Hittade lite om en gammal bandare, vilket nu mera Ă€r svĂ„rt dĂ„ det mer och mer försvinner till historia. Bandare kommer bara att finnas pĂ„ vykort i framtiden . đ http://www.euphonia-...x.php/t939.html Redigerat 28 januari 2012 av kardo
Kulturell Figur (oregistrerad) Postat 28 januari 2012 Postat 28 januari 2012 Dom Ă€r till bandstyrningen . Hittade lite om en gammal bandare, vilket nu mera Ă€r svĂ„rt dĂ„ det mer och mer försvinner till historia. Bandare kommer bara att finnas pĂ„ vykort i framtiden . đ http://www.euphonia-...x.php/t939.html Snarare bandstrĂ€ckningen. đJag hade en gĂ„ng i tiden en Sony 1/4" bandare som jag sĂ„lde.
kardo Postat 28 januari 2012 Postat 28 januari 2012 Snarare bandstrĂ€ckningen. đ bandspĂ€nning /bandstrĂ€ckningen samma skit đ
Kulturell Figur (oregistrerad) Postat 28 januari 2012 Postat 28 januari 2012 Exakt en sÄn dÀr hade jag.
Joelbille Postat 28 januari 2012 TrĂ„dstartare Postat 28 januari 2012 (redigerat) Tack för alla svar! Ska försöka fixa en bild, har inte tillgĂ„ng till nĂ„n kamera just nu. Jag Ă€r ganska sĂ€ker pĂ„ att jag har trĂ€tt bandet rĂ€tt, har kollat pĂ„ bilder pĂ„ samma maskin. Men det jag inte kan se pĂ„ bilder Ă€r hur bandet gĂ„r under sjĂ€lva huvudena. Just nu gĂ„r bandet under ett par valsar, sĂ„ att det hela tiden Ă€r ett par millimeter frĂ„n huvudena. Alternativet Ă€r ju att pilla in bandet innanför valsarna, sĂ„ de har kontakt med huvudena. Det kĂ€nns som att det Ă€r nĂ„gonstans dĂ€r nere som felet ligger... LĂ€ste nĂ„gonstans att "The head cover plate can be removed. There is no reason to do this, but students often do, hoping it will make the tape easier to mark for splicing. If the machine is threaded with the plate off, it is very easy to get the tape behind the tape lifters, and the tape will not move when the play button is pushed." Kan det vara det hĂ€r jag har gjort? Mycket riktigt sĂ„ provade jag att plocka av den dĂ€r. Ăr osĂ€ker pĂ„ vilka "tape lifters" han menar. NĂ€r jag trycker pĂ„ play sĂ„ snurrar kapstanpinnen inte, men hade det inte vart mĂ€rkligt om motorn hade pajat medan maskinen stĂ„tt oanvĂ€nd? Redigerat 28 januari 2012 av Joelbille
kardo Postat 28 januari 2012 Postat 28 januari 2012 (redigerat) NÀr jag trycker pÄ play sÄ snurrar kapstanpinnen inte, men hade det inte vart mÀrkligt om motorn hade pajat medan maskinen stÄtt oanvÀnd? BÄde ja och nej! Det kan vara en remm som driver kapstanaxeln ochsÄ ,om dÀr Àr en sÄdan pÄ denna model. Jag ska se om jag hittar nÄgot om detta . LÄter det nÄgot nÀr du trycker pÄ play och snurrar spolarna ? Redigerat 28 januari 2012 av kardo
wellness music Postat 28 januari 2012 Postat 28 januari 2012 Det Àr Àr en fin bandare du köpt. Om jag inte minns helt fel sÄ Àr det servomoterer pÄ kapstan, avlindning och upplindning. Med andra ord inga remmar. Kapstan ska snurra sÄ fort du slÄr pÄ maskinen. Kolla sÀkringar innanför luckan pÄ baksidan. Lycka till!
Guitar Nilsson Postat 28 januari 2012 Postat 28 januari 2012 Om det Àr en rem mellan drivpinnen och motorn kan den ha torkat sönder och gÄtt av nÀr du startade. Men det kanske Àr direktdrift frÄn motorn... försök dra runt drivaxeln med fingrarna, kanske motorn bara kÀrvat i lagringarna och gÄr att fÄ igÄng...
kardo Postat 28 januari 2012 Postat 28 januari 2012 (redigerat) Ha ! Hitta lite bilder. Om detta Àr felet pÄ den sÄ mÄste du vara hÀndig för att klara av det, för Àr man inte hÀndig sÄ Àr det bÀttre att lÀmna bort den till nÄgon som kan. sen Àr det upp till dej sjÀlv vad du gör. http://www.audiokarm...t=132599&page=2 Redigerat 28 januari 2012 av kardo
Joelbille Postat 29 januari 2012 TrÄdstartare Postat 29 januari 2012 (redigerat) à ngrade mig... Redigerat 1 februari 2012 av Joelbille
Joelbille Postat 1 februari 2012 TrĂ„dstartare Postat 1 februari 2012 (redigerat) Nu ser situationen ut som följer: Om jag stĂ€nger av maskinen i nĂ„gon minut och sĂ€tter pĂ„ den igen snurrar kapstanen sĂ„ fort maskinen gĂ„r igĂ„ng, oftast. Ibland startar den inte alls. Man kan höra ett slirande ljud nĂ€r maskinen drar igĂ„ng, men inget rör pĂ„ sig. Ăppnade dĂ€r bak, men hittade inget som uppenbart sĂ„g ut som en sĂ€kring. Har visserligen inte riktigt koll pĂ„ min elektroniklĂ€ra sĂ„ det Ă€r mycket möjligt att jag missade den. NĂ„gra idĂ©er? /Joel Redigerat 1 februari 2012 av Joelbille
Mirrza Postat 1 februari 2012 Postat 1 februari 2012 Hej Joelbille! Jag har servat ett antal rullbanader. Skicka över par bilder sÄ kan jag försöka hjÀlpa dig med din maskin. SÄ hÀr lÄngt har jag inte förstÄtt riktigt hur maskinen ser ut och vilken typ av kapstan motor/drivning den har. Kontakta mig. sÄ kan du fÄ min email adress om du vill för mera direkt kommunikation. MVH Mirrza 1
Guitar Nilsson Postat 1 februari 2012 Postat 1 februari 2012 Hej Joelbille! Jag har servat ett antal rullbanader. Skicka över par bilder sĂ„ kan jag försöka hjĂ€lpa dig med din maskin. SĂ„ hĂ€r lĂ„ngt har jag inte förstĂ„tt riktigt hur maskinen ser ut och vilken typ av kapstan motor/drivning den har. Kontakta mig. sĂ„ kan du fĂ„ min email adress om du vill för mera direkt kommunikation. MVH Mirrza Rullbanader! đ Mysigt ord. đ
Frekvensspektrumanalysator Postat 1 februari 2012 Postat 1 februari 2012 Under-över-mellan-över-under.
Joelbille Postat 3 februari 2012 TrÄdstartare Postat 3 februari 2012 Hej Joelbille! Jag har servat ett antal rullbanader. Skicka över par bilder sÄ kan jag försöka hjÀlpa dig med din maskin. SÄ hÀr lÄngt har jag inte förstÄtt riktigt hur maskinen ser ut och vilken typ av kapstan motor/drivning den har. Kontakta mig. sÄ kan du fÄ min email adress om du vill för mera direkt kommunikation. MVH Mirrza Tack! Idag kommer min flickvÀnns far, som jag fick maskinen av, för att se om han kan fÄ liv i den. Om det inte löser sig sÄ hör jag av mig till dig.
Joelbille Postat 3 februari 2012 TrÄdstartare Postat 3 februari 2012 Under-över-mellan-över-under. Precis! Men det funkar ÀndÄ inte... Ska se om vi fÄr fixat den idag.
Mirrza Postat 3 februari 2012 Postat 3 februari 2012 "rullbanader" ja, sÄ kan det gÄ nÀr man inte lÀser vad man skrivit ner. Nu fÄr jag lov att byta medlemsnamn till "rullbanader" :-D
Hemmpe Postat 3 februari 2012 Postat 3 februari 2012 http://wiki.vpa.mtu.edu/wiki/index.php/File:Tascam_-_Front.JPG Enligt bild sÄ frÄn vÀnster ska det .band, pÄ sen ner under band strÀckaren sen upp över den runda hjulet .ner via tonhuvet sna mellan hjulen upp över sista hjulet ner till band spÀnnaren vidare upp till bandet ..thats it ..kan inte alla namn .. men ser flödet .. ;-)
Hemmpe Postat 3 februari 2012 Postat 3 februari 2012 hur lÀgger jag upp egen bild frÄn datorn ..???
Joelbille Postat 4 februari 2012 TrÄdstartare Postat 4 februari 2012 Tack för alla svar! Hade min flickvÀns far som jag fÄtt rullbanadern av, och vi konstaterade dels att bandet satt rÀtt, och efter lite skruvande att drivbandet mellan motorn och kapstanen var rejÀjt uttÀnjt, och inte var spÀnt nog till att driva. SÄ, vart hittar man ett sÄnt nu för tiden, nÄgon som vet? /Joel
Guitar Nilsson Postat 4 februari 2012 Postat 4 februari 2012 Det var alltsÄ ett gummiband mellan motorn och kapstanaxeln ÀndÄ! Jag har hört om en firma som har massor av gummisnoddar till sÄna kamla krejer, men vad f-n hette de nu? Jag ska forska lite i saken.... Rullbandspelarnas vÀnner 55 Ljusne 1
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.