Jump to content
Annons

Hur får man sången att låta liknande som Arctic Monkeys sångaren?


klasho

Recommended Posts

Till att börja med så antar jag att han har nån dyr pre-amp och dyrt analog mixerbord som sången går in i så att det analogdistar så där vackert. Det har inte jag. 😏 Nåt tips på hur man kan fuska till det någorlunda i mix? Efter det kompressor sen eq. Det låter som dom har dragit av mycket av mkt av basregistret, hur högt går dom egentligen med högpassfilltret? Och finns det något ni hör som man ska tänka på med kompressor och eq för att få det att låta så? Sen är det väll en kombination av delay och lyxigt reverb som får det att låta avlägset men ändå nära och svängigt. Hur är effektkedjan uppbyggd och hur ställer jag in? Något mer som ni kan tänka er har använts? Är det flera kanaler sång i lager, stereobreddare, extra dist pålagt efter, exiter osv? (svårt att säga jag vet men, men..). Gärna specifikt och specifika frekvenser (på de frågor jag sällt) av er som har ett mer utvecklat och tränat frekvensöra än mig 🙂

Sen vet jag att det är personligt från person till person hur rösten låter och i samklang med musiken och rummet man spelar in i men jag vill ha nån sorts "guideline" som jag sen kan utveckla efter hur min röst låter 😎

Redigerat av klasho
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ganska mycket bas är bortskuret. Något kort delay som ger det ett burkigt ljud. Sedan lite reverb. Men huvudsak så tror jag att det är delayen som gör det. Sen skadar det inte att komma ifrån england ☺️ Kan nog tyvärr inte säga så mycket mer än så..

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt ovan, ett slap-backdelay i kombination med en gnutta reverb. Skuren runt 250-350hz och neråt gissar jag. Lägg på en gnutta tape-distorion eller liknande så är du hemma. De hårda konsonanterna i sångljudet hittar du ganska lätt med vilken kompressor som helst. Försök även att hitta varma mid-frekvenser med eq.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska mycket bas är bortskuret. Något kort delay som ger det ett burkigt ljud. Sedan lite reverb. Men huvudsak så tror jag att det är delayen som gör det. Sen skadar det inte att komma ifrån england ☺️ Kan nog tyvärr inte säga så mycket mer än så..

Haha ja but im from sviiden så jag kan inte låta så 😛 men det är inte heller vad jag vill utan jag vill bara åt hur sången är mixad. Om jag ssom är skitdålig på frekvenser skulle uttala mig så låter det som dom har skurit upp mot 2, 300 hz men waddu i know? 😉 Ja delayet typ skära allt mellan 500 och 1000hz kanske? Eller nåt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt ovan, ett slap-backdelay i kombination med en gnutta reverb. Skuren runt 250-350hz och neråt gissar jag. Lägg på en gnutta tape-distorion eller liknande så är du hemma. De hårda konsonanterna i sångljudet hittar du ganska lätt med vilken kompressor som helst. Försök även att hitta varma mid-frekvenser med eq.

Lycka till!

Ungefär hur många ms motsvarar slapbackdelayet här? Är det bara ett delay i mixen? Och menar du att delayet, reverbet eller rena sången är skuren 250-300hz?

Redigerat av klasho
Link to comment
Dela på andra sajter

testa bara att starta amplitube 3, default-läget låter exakt sådär på sång 😄. Annars är det ju bara att köra genom en gitarrstärk tills du hittar det. ett par rätt så essiga kompressorer i kedja lär ju inte vara fel. Sen slapdelay, det bör ju matcha din låts bpm (det kan du lätt kolla upp här: http://www.dvfugit.com/beats-per-minute-millisecond-delay-calculator.php).

lycka till.

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

testa bara att starta amplitube 3, default-läget låter exakt sådär på sång 😄. Annars är det ju bara att köra genom en gitarrstärk tills du hittar det. ett par rätt så essiga kompressorer i kedja lär ju inte vara fel. Sen slapdelay, det bör ju matcha din låts bpm (det kan du lätt kolla upp här: http://www.dvfugit.c...-calculator.php).

lycka till.

I no gots amplitude 3 😐 Att köra sången genom en gitarrstäkare är nåt jag fnulat på och som jag använt förrut genom att skicka lite signal genom en send. Nice länk! Jag har gnetat på för att räkna ut bmp/delay ratio 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå analogdist. Jag har ett sånt gammalt kassettdäck med VU-mätare i studion som jag brukar dista sång och garagerockiga gitarrer med, det blir sjukt bra! Annars finns en plugg som heter Decapitator från Soundtoys som inte är helt fel heller. Men det är nog nån form av gitarrstärkare du ska koncentrera dig på.

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå analogdist. Jag har ett sånt gammalt kassettdäck med VU-mätare i studion som jag brukar dista sång och garagerockiga gitarrer med, det blir sjukt bra! Annars finns en plugg som heter Decapitator från Soundtoys som inte är helt fel heller. Men det är nog nån form av gitarrstärkare du ska koncentrera dig på.

Ja den som ändå hade et kassettdäck.. 😱 Laddar ner en demo på decapitator nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå analogdist. Jag har ett sånt gammalt kassettdäck med VU-mätare i studion som jag brukar dista sång och garagerockiga gitarrer med, det blir sjukt bra!

Menar du att du bara kör du signalen rakt igenom kassettdäcket och tillbaka i datorn? (Du spelar inte in på kassetten?) Jag har några gamla bandare i studion, och det där lät ju kul 🙂

Redigerat av Berg
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...