Jump to content
Annons

Stereopreamp med transformatorer?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Jag är typ besatt av det här med ljud...

Helt plötsligt har jag fått till bättre ljud än nåt jag gjort förr, och skillnaden måste bero på Joemeek channelstrippen jag nyss köpt. Den här har jag spelat in sång o elgitarr via Joemeeken, la inte ner mkt tid på mix mm, tycker det låter mustigt o bra...

http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-fredrik-kare-och

Och då är den bara till viss del inspelad med Joemeeken

Här är samma låt inspelad med Audient Mico preampen

http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-balladen-om

Här låter det utan tvekan sämre och plattare. Och då var jag mkt mer noggran med allt här än på den övre nya versionen. Det måste helt enkelt vara så att Audient Mico är en sämre, eller i alla fall tråkigare preamp, eller?

Enligt denna länk har Joemeeken en transformator på micingången

http://www.lnlrecording.com/JoeMeek.htm

Många har skrivit förut om att det ska vara micpreampar med transformatorer i för att få bäst ljud, rör kan man vara utan, och tom helst vara utan, men transformator ska man ha, kanske på både in och utgången?

Kulturell Figur har flera ggr skrivit att jag aldrig kommer att bli nöjd om jag inte skaffar en transformatorpreamp, eller vad man nu kallar en sån, han har nog helt rätt! Det är först nu, iom Joemeeken som min TLM102 faktiskt låter som jag föreställer mig att en Neumann borde låta.

Finns det rena stereo preampar byggda ungf som Joemeeken, fast utan kompressor mm? Gärna nåt man kan leta beg. Gamla stora klunsar, eller nytillverkade på samma vis?

Transformer man 55 Ljusne.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Skillnader mellan bra preamps är rimligt små.

Avstånd till mick och din sånginsats och även i fallen ovan mixen är klart mer avgörande än preampen.

Kan du splitta signalen och prova att spela in samma tagning med samma mick och position får du svaret. Det är det enda sättet att faktiskt ta reda på skillnaderna.

Som du testar nu kan du vrida resultatet åt vilket håll som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnader mellan bra preamps är rimligt små.

Avstånd till mick och din sånginsats och även i fallen ovan mixen är klart mer avgörande än preampen.

Kan du splitta signalen och prova att spela in samma tagning med samma mick och position får du svaret. Det är det enda sättet att faktiskt ta reda på skillnaderna.

Som du testar nu kan du vrida resultatet åt vilket håll som helst.

Jag tycker skillnaderna är uppenbara jag. Det var tom så frun märkte att ljudet var bättre, hon brukar inte tänka på sånt annars.

Jag har en splitterburk så jag kan dela micksignalen och spela in samtidigt med bägge burkarna. Det är kanske Joemeekens kompressor, eq och enhancer som gör skillnaden... Men elgitarren har jag spelat in utan eq o enhancer och tyckte skillnaden var stor...

Den här bluesen spelade jag in o mixade på ca tre timmar i söndags, alla spår är gjorda genom Joemeeken, la jag ut på Kontrollrummet och fick för första gången bara beröm för ljudet, annars brukar det alltid vara nåt som kunde vara bättre enligt kommentarerna. Det där med mickavstånd osv har jag laborerat 1000-tals timmar med förut, jag är inte bättre på det nu än pre Joemeek... 😎

http://soundcloud.com/user7908154/love-in-vain

Kan allt vara inbillning? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Stor risk att man inbillar sig.

Gör du en A/B test blir du förvånad över hur lite det skiljer på preamps.

Kolla in tråden här.

https://www.studio.se/index.php/topic/86159-preamp-test-crane-song-spider-digi-003-octopre-le/

Och lyssna på mitt ihopklipp av alla preamps.

Man plockar inte preamparna direkt.

Men säg inget till frugan...

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

"Bättre" eller "sämre" än ju alltid en smaksak. Placebo ger också en underskattad extra effekt - och nyhetens behag är inte heller att underskatta... 😉

Det stämmer att transformatorer ofta kan färga betydligt mer än rör och det är ofta transformatorfärgningen som folk tror är "rörvärme". Det finns dock transformatorer som är transparenta också, så det kan vara lite olika...

Med en transparent preamp, som din MiCO, är man fri att färga på alla tänkbara sätt vid mix, eftersom man har ett så rent grundljud som möjligt att utgå från. Med en färgande preamp så har man däremot ett grundljud som redan har en färgning som inte går att bli av med, om man skulle upptäcka att det kanske inte var det lämpligaste soundet för det man spelade in eller för låten. En transparent preamp fungerar garanterat lika bra med alla mikrofoner, medan en färgande kan bli helt fel med vissa mikrofoner, eftersom brister eller styrkor hos micken kan bli överdrivna - men hittar man en "perfekt" kombination så kan det förstås bli superbra.

Själv föredrar jag en transparent kedja, så att jag kan göra all färgning (förutom mikrofonens och rummets, förstås) vid mix - men det är ju olika sätt att jobba, så det finns egentligen inget "rätt" eller "fel".

I ditt fall kan det förstås vara bra med en färgande preamp eftersom du inte har vilka möjligheter som helst till efterbehandling i digitalportan, men jag hade inte gjort mig av med den transparenta - för risken blir då att det blir lika "tråkigt" som med den transparenta preampen eftersom allt du spelar in får samma grundfärgning...

Om du är ute efter fler färgande preamps, så kan exempelvis svenska TK Audio DP1 också vara ett intressant alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

+1 på den, har en och är mycket nöjd

Men de kostar för en fattig stackare... Vore de inte så bra skulle väl ingen köpa dem över huvud taget.

Ett sätt att är kanske att bounca varenda spår genom Joemeeken. Man måste ju inte vräka på med enhancer o eq på alla spår.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Du kan själv göra en test för att jämföra dina egna preamps.

Du har Yamaha preamps, micon och din old school preamp.

Lina en elgura in i din porta och spela sedan upp signalen i din gitarrförstärkare.

Spela in varje preamp var för sig, byt bara ut preampen och låt micken sitta kvar i samma position.

Normalisera så att nivåerna är lika för alla inspelningarna, lyssna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska göra lite mer tester. Nu har jag lite kaos inne där så i kväll blir det inget. Det blev en hårdvarulirarburk för mycket när jag fick tillbaka TC-kompressorn, måste fundera ut nåt smart sätt att ställa upp allt. Dessutom håller mitt nästan nya Ikea-skrivbord på att braka ihop. den från början plana skivan har nu hängmatteform. Konstruktionen är av 1 mm faner, sen tror jag det är bara wellpapp invändigt i den 35 mm "kraftiga" bordsskivan. Så nästan allt måste bäras iväg nånstans, skrivbordet kastas bort och nytt (vintage eke) skrivbord anskaffas. kanske måste jag bygga ett hårdvarulirar-rack.

Men att det låter bättre om Joemeeken är varken nån smaksak eller placeboeffekt. Det skiljer typ som mellan vältrimmad rullbandsmaster och vältrimmat kassettdäck. Det kan ev bero på att spdifingången på portan gör nån försämring av ljudet från Micon. Somliga säger att man hellre ska koppla analogt även om spdif finns som alternativ, jag har haft svårt att höra nån sån skillnad när jag testat, det går enkelt att spela in bägge alternativen samtidigt.

Ska packa ner det mesta så det är flyttbart till "Abbey Road" ev nästa vecka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste du ha hela PA't på ditt skrivbord???

En Joemeek + en porta väger väl fan inte så mycket???

😛

Det är ganska mycket grejer, portan + tio burkar om jag räknar den lilla värdelösa trummaskinen. Som tur är så har jag en specialbyggd väggfast hylla till monitorerna. Skrivbordsskivan pallar inte ens portans tyngd. Förr fanns det innerdörrar i lägenheter av samma billiga värdelösa konstruktion, risk att ramla rakt igenom dem för en berusad raggare. Utan att märka det...

Det mindre PAt har jag i samma rum. Plus en gammal och stor jävla Philips orgel med dubbla manualer och fotbasar. Vem vill köpa en sån billigt.?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kan verkligen inte känna igen mig i att mickpreamps skulle vara så lika. min vinage design tex kan man få låta riktigt fett och mättat, medan min mixers preampar ger ett cleant o neutralt ljud. Min uad solo kan ge mig möjligheten att få crunchig rördist osv. Man kan säkert få dessa att låta hyfsat lika om man anstränger sig, men då ser man ju inte hela bilden

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

jag kan verkligen inte känna igen mig i att mickpreamps skulle vara så lika. min vinage design tex kan man få låta riktigt fett och mättat, medan min mixers preampar ger ett cleant o neutralt ljud. Min uad solo kan ge mig möjligheten att få crunchig rördist osv. Man kan säkert få dessa att låta hyfsat lika om man anstränger sig, men då ser man ju inte hela bilden

Jag håller med dig helt. Det är stora skillnader mellan mina Neve, TK-Audio och Yamaha preampar också. Men jag har slutat lägga ner massa energi på att försöka överyga folk som inte vill förstå eller saknar förmågan att höra nyanser eller aldrig lyssnat på en bra preamp. Det viktiga är att jag själv vet skillnaderna sen få var och en vara saliga på sin tro.

Redigerat av Kulturell Figur
Link to comment
Dela på andra sajter

Nyanserna är väl en sak. Men den stora skillnaden mellan joemeek och Mico är att Micon låter sämre. Som en kassettkopia. Låter man bli att styra över ingången på Joemeek och sen inte använder varken kompressor eller annat, blir nog det ett ganska cleant ljud. Nåt som kanske försämrar Micons ljud är om jag använder portans egna kompressorer i stället för Joemeekens optokompressor. Men ändå, så fort jag snackar i micken utan några effekter alls hörs det en stor skillnad, Joemeekljudet är klarare o renare.

Bara jag orkat röja lite där ska jag testa Micon lite mer ihop med TC multibandskompressorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Absolut, och man väljer ju pre efter behov och lämplighet, den där TK har jag varit sugen på länge, gör den bra ifrån sig som lite dirty rock'n roll preamp med germaniumläget?

Jag gillar germaniumsteget väldigt mycket. Man får vara lite försiktig med gain i det läget för att ljudet inte ska spricka sönder. I vintageläget så skickas signalen genom en utgångstrafo och jag kör för det mesta med den intryckt.

Redigerat av Kulturell Figur
Link to comment
Dela på andra sajter

Dom där pipiga Philicorda eller? Pris dvs vad är billigt för dig 500:- funkar den 100%???

Den heter Philips Electone B-405

http://www.imoose.nl/electone/details/b-405.htm

Det är ingen B3, men den låter faktiskt ganska maffigt. Den har bla en Lesliesimulering med två farter. Jag blir irriterad att jag är så värdelös på att spela keys öht...

Den har nog stått nånstans där de varit pedanter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Den heter Philips Electone B-405

http://www.imoose.nl...tails/b-405.htm

Det är ingen B3, men den låter faktiskt ganska maffigt. Den har bla en Lesliesimulering med två farter. Jag blir irriterad att jag är så värdelös på att spela keys öht...

Den har nog stått nånstans där de varit pedanter...

Du länkar till en Yamaha????

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske är nåt med min digitala ingång som inte stämmer riktigt? När jag ska spela in bandet nästa gång ska jag koppla Micon analogt till portan och ge fan i spdif. Det funkar ju bra analogt med Joemeeken.

Efteråt kan jag ju testa att bounca och reampa genom alla burkar jag har. Ambiencemick kanske passar att styra över lite och komprimera hårt med Joemeeken. Vid inspelningen tänkte jag låta den ta hand om gitarrljudet.

Glyn Smockin Joe 55

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jaha, då blev den här tråden precis som vanligt.

Det är ju inte stor skillnad, marginell är nog ordet, kanske till och med riktigt marginell.

För vore det stor skillnad då kan man plocka preamparna lätt som en plätt men det kan man faktiskt inte i något av exemplen som jag länkat till.

Och det borde man heller inte kunna göra eftersom som frekvensgången på en preamp är nära nog spikrak.

Konstigt nog så tillskrivs preamps gjorde med milspecade komponenter en magisk färgning. Undra hur militären tar det? Dom måste fått en massa färgad information från sin underättelsetjänst, kanske det var tur eftersom vi slapp 3 världskriget.

Jag har heller inte varit med om att fina preamps "färgande" preamps skulle vara mindre allround än billiga då det påstås att dessa färgande preamps kan passa sämre med vissa mickar.

Jag har varit med om att impedansen blivit tokig och jag har varit med om att gamla klassiska preamps varit opålitliga vid inspelning (pga dåligt underhåll) och ersatts med moderna utan knorr.

På riktigt så tycker jag att preamps tillskrivs en alldeles för stor betydelse och gör mindre rutinerade inspelningsfolk osäkra.

Om det är någon av herrarna som kan ge ett bra exempel på stora skillnader på preamps, måste vara ett exempel som är inspelad utan att dista preamparna, så skulle jag bli glad.

Klart man skall ha bra grejer, men skillnaden mellan 3 000 och 30 000 är för ljudet nära på lika lite som den nolla som vi lägger till priset.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

"Klart man skall ha bra grejer, men skillnaden mellan 3 000 och 30 000 är för ljudet nära på lika lite som den nolla som vi lägger till priset".

Haha, där fick du till det! Men mina två burkar är ett bra exempel. Jag kanske kan få Joemeeken att låta lika platt som Micons ljud, Men att få Micon att låta lika bra Joemeeken är omöjligt. Visserligen en jämförelse mellan en burk som är enbart preamp och en som är en hel channelstrip. Men låter sämre gör det. Och det är intressant vad det är som kan göra skillnaden. Joemeek skriver att alla andra kompressorer är sämre; " The JOEMEEK Studio Channel compressor adds 'punch' and 'bite' without the dull muddiness of all others". Det låter trevligt, min burk är bäst!

http://www.lnlrecording.com/JoeMeek.htm

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...