Jump to content
Annons

Rumsmick trummor, kompressors attacktid mm


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Tänkte prova nya Joemeek channelstripburken på mono TLM102 rumsmick, och komprimera ganska rejält där och mycket mindre på de vanliga trummickarna. Är det kortast möjliga attacktid som gäller då? 0,5 msec är det enligt ratten. Rumsmicks-eq?

Tackar för alla goda burkråd som leder till stordåd.

Ligthtopheavybottom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Spela in trummor i stooooor lokal. Det blir även lite bas o gitarr i samma rumsmick men mestadels trummor, micken hamnar ca tre, fyra meter framför trummorna, ganska lågt så den bla suger i sig "doffen" från kaggen. 75 hz lowcut? Attacktid?

Idag måste väl mina Avantoneraketer komma?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade gjort precis tvärtom, komprimerat snabbt och stenhårt på "närmikarna" och betydligt mindre på overhead/rumsmikarna! Hade även gejtat närmikarna för att göra trumljuden tydligare.

Jag har inga riktiga närmickar förutom virvel o kagge, jag har aldrig gillat det ljudet. Har inga grejer så jag kan gejta heller...

Jag gillar det stora och breda Glyn Johns (fyra mickar) soundet. Bäst ljud har jag hittills fått med very lite kompr på virvel o kagge samt lite mer på OH. (sidemick NT2-A och TLM102 ovan virvel o hats)

Vi gjorde sen ett försök med CM3 rumsmick framför kaggen, det blev skapligt intressant i alla fall. Nu väntar jag på ett par Avantone småmembranare som jag tänkte köra på OH så jag får TLM102 ledig som rumsmick, inte allt för långt bort för att inte tappa skärpa i ljudet. Kanske borde den sitta ovanför setet också typ tre meter? "Studiolokalen" har 7 meters takhöjd o golvyta på 12 ggr 20 meter så man kan dra iväg avståndsmickarna rejält....

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla metoder är bra utom....jag brukar göra tvärtom, mer mos på ambiensmicken***

När vi ändå är inne på den. Vad säger du om en eller två rumsmickar? Jag kan ju köra min tidigare setup plus lägga till Avantone småmembransparet som stereo rumsmickning, A/B, X/Y eller ortf. Mycket att välja på finns det...

Link to comment
Dela på andra sajter

offra, ja inte fan tar man en sm57 som rumsmick p det viset....

SM57orna har jag bytt bort. Men gör inte TLM102 mer nytta som "vanlig" OH än rumsmick? Jag tar ju det mesta av trumljudet från de två OH?

Blir CK-1 sämre som rumsmick, och helhet? Tar jag 60 % av trumljudet fråm OH blir det väl bara 15 % från rumsmicken?

http://www.avantonepro.com/Avantone-CK-1-Small-Capsule-FET-Pencil-Microphone.html

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ska du ha det___ Du sa ju sj'lv att du vill ha tlm102 till rumsmik...

Då tänkte jag mig inte så långt avstånd som du förespråkade. När vi testade med CM3 tyckte vi det blev för luddigt otydligt ljud i den på längre avstånd än fem meter. Typ fyra meter jobbade ihop snyggt med de övriga.

Och om jag visste hur jag ska ha det och vad som är bäst behövde jag ju inte fråga här? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Jag tänker bara inflika att glyn johns-metoden innebär att en hel del av rummet kommer höras ändå så jag tycker rumsmickning är överflödig... Dessutom kommer rummet fram mer vid kompression.

Personligen hade jag nog parallellkomprimerat hela kitet, eventuellt då skickat lite mer virvel+kick till kompressorkanalen som jag hade mosat ihop rejält och blandat in lite lagom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev två mickar i ortf som rumsmickning. Tycker de gör en hel del till ljudet, Den stora lokalen är torrare än man kan tro, så det kommer inte med allt för mycket rum i Glyn Johnsmickningen. Fick mickarna, Shure SM 137 LC samma dag vi började spela in.

Mixad en låt lite snabbt igår, det är ingen kompressor alls i ambiencemickarna.

http://forum.studio....23#entry1338723

post-8284-0-29421300-1328951232_thumb.jpg

Ambiencearna syns i mitten, stativet står på ett bord. Med mickarna så högt kunde jag röra mig lite hit o dit utan att ibland skymma ljudet mellan gitarrstärkaren och rumsmicken, jag går fri under "synfältet" mellan mickar o stärkare. Annars kan det bli väldigt konstiga effekter om man ibland skymmer ljudet, och ibland inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tider beror lite på hur trumkompet spelas och i vilket tempo. 😐

Jag gillar att det får "snäppa" lite i transienterna, så jag hade generellt satt attacken mellan 20-35ms och en 70-80 ms på release.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tider beror lite på hur trumkompet spelas och i vilket tempo. 😐

Jag gillar att det får "snäppa" lite i transienterna, så jag hade generellt satt attacken mellan 20-35ms och en 70-80 ms på release.

Kan det funka även på OH? Tycker det där är skitsvårt....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...