Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjo go vänner... Nu har jag fått hem mina microfoner efter en tids utlåning... Gud vad skönt 🙂 Känns som något fattas när man inte har tillgång till dem..

Har lite funderingar. Har tillgång till följande utrustning.

Neumann u86

Steropar Neumann km184

Sure 57 och 58

En SPL GOLDMIKE micpre. Double mono.

Ljudkort Steinberg MR816.

Nu är frågan hur man ska utnyttja micarna på bästa sätt. Vi är två stycken som spelar ackgura. En på sång.

Det känns ganska givet att ta km184;orna på gitarrerna och han som sjunger har sånt tryck i rösten så det är lite lurigt att jobba dynamsikt med han med en storkondare på sången, upplever att vi får bästa ljudet med en 58;a på sången, i alla fall när vi spelar in allt samtidigt i en stöt. Så då är u87:an "ledig" skulle du ha med den som rumsmic då? Och hur ställer jag upptagningen på den då? 8? rundupptagning? Vart i rummet ska den stå? Och hur ska den vara riktad?

Och sen en fråga till, vilka 2 micar skulle du köra genom den externa preampen? gurorna eller sång/rumsmic? Eller inte använda micpreampen alls? Utan bara ljudkortets egna? Men det blir bra med ljudkortets micpreampar också. Fördelen med den externa är att man kan i princip skrika i en 58;a igenom den på riktigt hög inspelningsvolym utan att det låtar illa, disten sker jhu i DEN. signalen blir aldrig så stark ut från den så att det distar genom AD/DA-omvandlaren i ljudkortet.

Nu vart det mycket och rörigt men det jag funderar mest på är placering och konfiguration av ev. rumsmic. Högt, lågt i rummet? Vinkel osv..

Redigerat av ivwe
Annons
Postat

En tanke bara; jag skulle satt den stora neumannen ganska nära gitarrerna och ganska lågt så det inte går in för mycket sång i dem. Sitter den högt blir det mest sångljud i den skulle jag tro, och den ger nog ett fint tillskott i gitarrljudet från ca 1,5 meters håll.

Postat (redigerat)

Ok, ljudet är ganska/väldigt dämpat där vi spelar in, otroligt liten rumsakustik. Men det jag upptäckte när vi spelade in sist var att det lät bra att lägga på reverb efteråt på den micen.

Men frågan är omni eller njure, njure kanske är bättre om det inte är så mycket rum som ska med, mer som en extra mic..?

Och micpreampen då? Vad säger ni om den?

Redigerat av ivwe
Postat

Litet rum kan ni väl ha omni utan risk för buller? Snabbt att testa bägge delarna-

Prova stereopreampen på småneumannarna nära gitarrerna.

Postat

Har testat lite nu. Kan lova att en Beta85:a genom en duktigt överstyrd SPL GOLDMIKE låter riktigt nice.

Men jag upptäckte ett problem. U87:an (rumsmic) den hamnar ur fas med alla andra mikrofoner. Kan man gör något åt det? Alltså med placering av den, upptagningskaraktär ?

Postat

Du kan väl fasvända den efteråt i DAWen? Om det låter fasfel även när du fasvänt den så prova att sätt den antingen närmare eller längre ifrån närmickningen...

Har läst att det är vettigt att flytta rumsmickar i steg om tre fot i taget från ljudkällan... Somliga har lustigt åt detta påstående, men ni kan ju testa det...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.