Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har för mig att jag lÀst i MM att Logic har en funktion för att matcha eq-kurvor sÄ en egen inspelning kan lÄta nÀstan identisk (nÄja, mera lik kanske) med en proffsdito. IgÄr gjorde sÄngaren i bandet nÄgra pÄlÀgg, och den mikrofon vi anvÀnde förra gÄngen var lÄnad, sÄ jag fick hÄlla till godo med SE-x1:an. Skillnaden mellan den och den bandmick frÄn TSM som anvÀnts tidigare Àr inte nÄdig. Jag behöver dÀrför komma pÄ nÄgot fiffigt sÀtt att minimera skillnaderna i ljudkaraktÀr mellan de bÄda. Det Àr alltsÄ endast nÄgra sÄngpÄlÀgg som ska hÀrma tidigare sÄnginspelningar som redan finns i projektet. Jag Àr medveten om att Ozones Isotope har denna funktion, men den pluggen har jag inte. Tips och goda rÄd Àr vÀlkomna.

Annons
Postat (redigerat)

Hmm.. Tror att det smidigaste Àr att lÀgga om all sÄng, annars kommer du bli grÄhÄrig av allt pill det innebÀr att försöka matcha dom, vilket antagligen Àr typ omöjligt.

+1

Har sjÀlv suttit med det dÀr problemet men insett att man sparade bÄde tid och grÄa hÄr i och med att lÀgga om sÄnginsatserna istÀllet.

Kanske inte svaret som TS förvĂ€ntat sig men men... 😑

VĂ€nligen,

CHAE

Edith: s-t-a-v-a

Redigerat av CHAE
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Du kan ju sÀtta en frekvensanalysator pÄ varje kanal och manuellt matcha EQn.

http://www.voxengo.com/product/span/

Det Àr inte ovanligt att man har tagningar dÀr man mÄste matcha att tex sÄngaren har backat ifrÄn micken och man mÄste kompensera med eq för att matcha de andra tagningarna i projektet.

Det Àr inte omöjligt att matcha nÄgorlunda nÀra.

VÀrt ett försök iallafall.

Redigerat av drloop
Postat

Precis. AnvÀnd MatchEQ.

LÀgg den pÄ det spÄr du vill Àndra (X1). Aktivera spÄret med bandmikrofonen som kÀlla (side chain).

post-1786-0-79161300-1325716188_thumb.png

Spela upp ett parti med den ursprungliga sÄngtagningen (bandmikrofonen) och klicka pÄ Template Learn.

post-1786-0-76851800-1325716207_thumb.png

Spela sedan upp ett omrÄde med den andra tagningen (X1) och tryck Current Learn.

post-1786-0-85395100-1325716216_thumb.png

Sedan aktiverar du Material Match och justerar Smoothing och Fade Extremes efter behov.

post-1786-0-85071900-1325716222_thumb.png

VÀl utfört brukar resultatet bli övertygande.

• Gilla 3
Postat

Efter Joachimes eminenta post fÄr jag nog ta att Àndra Äsikten i mitt första inlÀgg.

Jag har nog gjort fel tidigare, för det Joachime beskriver fungerar faktiskt bra; jag har nyss testat det.

Tack Joachime.

Postat

Efter Joachimes eminenta post fÄr jag nog ta att Àndra Äsikten i mitt första inlÀgg.

Jag har nog gjort fel tidigare, för det Joachime beskriver fungerar faktiskt bra; jag har nyss testat det.

Tack Joachime.

LĂ„ter ju lovande 🙂

Postat

SĂ„ med match-EQ gĂ„r det alltsĂ„ att fĂ„ en billig mikrofon för nĂ„gra hundringar att lĂ„ta som Neumann-U87, eller hur ska man tolka det hela? LĂ„ter som att det vore extremt enkelt att fĂ„ en billig mikrofon att lĂ„ta som en betydligt dyrare modell. Är definitivt ingen expert pĂ„ mikrofoner, men det lĂ„ter som att det vore vĂ€ldigt enkelt, och det har jag lite svĂ„rt att tro.

Postat

Är definitivt ingen expert pĂ„ mikrofoner, men det lĂ„ter som att det vore vĂ€ldigt enkelt, och det har jag lite svĂ„rt att tro.

😄 Varför inte prova?

Postat

Men kanske denna kan hjÀlpa = http://www.antareste...ducts/amm.shtml

Mic Modeler Àndrar karaktÀren pÄ inkommande signal med hjÀlp av impulser av olika mikrofoner. För att fÄ till en lyckad emulering krÀvs att pluggen har impulser av bÄda mikrofoner.

Finns ett originalspÄr att utgÄ ifrÄn (som det gör i det hÀr fallet) kommer man troligtvis nÀrmre med MatchEQ Àn med Mic Modeler.

Postat
Mic Modeler Àndrar karaktÀren pÄ inkommande signal med hjÀlp av impulser av olika mikrofoner. För att fÄ till en lyckad emulering krÀvs att pluggen har impulser av bÄda mikrofoner.

Finns ett originalspÄr att utgÄ ifrÄn (som det gör i det hÀr fallet) kommer man troligtvis nÀrmre med MatchEQ Àn med Mic Modeler.

Absolut , Men det var inte den frÄgan jag besvarade.

Postat

Absolut , Men det var inte den frÄgan jag besvarade.

Sorry, my bad.

Det funkade över förvÀntan. Tack för din eminenta vÀgledning joachime.

Det var sÄ lite sÄ!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.