Jump to content
Annons

AC/DC - Live at River Plate på Svt ikväll


spaceman

Recommended Posts

Ikväll onsdag den 4 januari Kl 23:30-00:15 på Svt1.

AC/DC - Live at River Plate

"Live at River Plate spelades in i Buenos Aires i december 2009 under tre konserter, inför 200 000 fans. Vi får se massor av material från bakom scenen och 19 låtar från hela bandets nästan 40 år långa karriär."

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

...Kl 23:30-00:15 ...

"... massor av material från bakom scenen och 19 låtar från hela bandets nästan 40 år långa karriär."

På 45 minuter?

😳

Det blir stressigt ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har den på BluRay. Och det är sjukt bra! Kolla publiken, ac hade inte lirat där på 11 år. Och nu är publiken heeeelt galen, hoppar och öser som fan! Ljudet är kanon. Exakt som det lät live på Ullevi. Fast i 120 dB. Lägg märke till Phil som efter nästan varje låt slår till två slag på kaggen för att kolla stämningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att SVT visar sånt här. Nu var det ju bara 45 minuter och tom introt var nerkortat. Är annars 5-6 minuter långt och konserten är 2 timmar på BluRay!

Om ni diggade detta så föreslår jag att ni köper den på dvd/bluray. En fredagskväll med pilsner å polare och i DD5.1 på maxvolym! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att SVT visar sånt här. Nu var det ju bara 45 minuter och tom introt var nerkortat. Är annars 5-6 minuter långt och konserten är 2 timmar på BluRay!

Om ni diggade detta så föreslår jag att ni köper den på dvd/bluray. En fredagskväll med pilsner å polare och i DD5.1 på maxvolym! 😎

Jepp, håller med. SVT har sina ögonblick (även om de är få).

Jag är SÅ på väg till webshopen 😮😄

[2x klipp]

[2x klipp]

Bonusmaterialet forum style 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen mer än jag som tycker det är uselt med bild från en konsert och ljud från en annan, oavsett hur bra band det är? Det ser ju ut som att de spelar o sjunger playback. De som producerat det här måste ju tro att tittarna är idioter. Hela upplevelsen med att se hur studsiga de är i kropparna, ihop med musiken går ju förlorat. Det påminner om gamla Woodstockfilmen där man klippte in bilder på tex en kompande gitarrist som trots kompandet i bilden spelar ett solo-

Och Brian,... ofta låter han som om han försöker sjunga låtarna i fyllan första gången i fel tonart och knappt kan texten... Det är bara ibland det blir rätt.

Grymt är att se hur ruggigt koncentrerade de är, hur sjukt tajt de spelar, ljudet i allt. Gitarrljudet låter som gamla 50 watts Marshall utan mastervolym på full patte.

Fint är också att de inte har en massa extramusiker på scen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tog några låtar innan de kom igång.

Thunderstruck kändes oinspirerad och Hells Bells gick alldeles för fort, tappade helt det tunga gung den låten skall ha och Malcolm hade ett ovanligt tunt och trist gitarrljud.

Men vad hände vid Shoot to Thrill och You Shook Me All Night Long? Det måste ha varit en tagning från en annan dag än de första låtarna för här började det låta riktigt bra, korrekt tempo på låtarna och dem lät betydligt mer i gasen som AC/DC skall låta.

Grymt lir av Malcolm på speciellt Shoot to Thrill, där började nackhåren att röra på sig.

Brian Johnson har tyvärr tappat rivet i rösten han hade tidigare. Hans insats i Whole Lotta Rosie är ett bra exempel där han går från trött pratsång till ett kväkande som mer och mer hamnar skrämmande nära Kalle Anka. Det är sådana gånger man saknar Bonnan.

Angus soloinsatser var inte det bästa jag hört av honom, men överlag var det rätt hög klass även om jag tycker att han tappat stinget lite grann på äldre dagar.

Men i det stora hela så måste man konstatera att AC/DC fortfarande kan leverera, till skillnad mot många av deras samtida kolleger.

Och så var det faktiskt första gången jag hörde ett publikhav sjunga med i riffen. 🙂

Sen fattar jag inte vad SVT håller på med när de skall klippa ner sådana här filmer till 45 minuter, visa allt istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...